mag
Forumsvar skapade
-
Jag hade också lite svårigheter att få igång AmiGun i planing men jag upplevde att de höll planingen bättre när den väl kommit igång. Och att den tog grym höjd för att vara så kort. Men som sagt du får nog segla in dig lite mer. Fall av lite mer eller pumpa för att få igång den och skota sedan in och höjda igen. Och kliv inte bak för tidigt.
/Magnus -
Jag har en del polare som bara kör vågor, ofta i sideshoreförhållanden, och de kör alla med Vision. Det står lite plattare och neutralare när vinden inte är i seglet (enklare< att hantera i vågridning), CO har mer punch och drag. CO passar därför bättre i onshore där du behöver drag. Om du väger under 70kg kan också Vision passa bättre då det inte har samma drag. Tidigare när jag körde SImmer hade jag WaveComp av samma anledning, Vision ersatte WC för 2 år sedan. CO planar troligen tidigare också i samma storlek.
/Magnus -
Ja, denna sommaren kan vi fan inte klaga. att det inte blåste i juli hör ju till sommaren men juni och augusti har ju varit riktigt bra. För en gångs skull är man vältränad när höststormarna kommer.
Det finns ju massvis med schyssta semestermål som man både kan segla och mysa på. Locka med tjejen på en go resa. Ingen tackar nej till sol och värme.
/Magnus -
Tobaga har i alla fall bra surfing och vindsurfing, vet inte hur det är med Trinidad.
Mest vind december till sommaren, allra mest feb-mars, men de har passadvindar året om nästan. Sällan starkvind dock, om det inte kommer en hurricare. Det är som bekant säsong för dem just på hösten.
Swellen har lite svårt att ta sig ner hela vägen till Trinidad över hela Atlanten men det kan vara mycket bra vågor. Blir det vågor har du klockren sideshore över grunda levande korallrev ett par hundra meter ut. Alltså inget för den ovane vågseglaren!! Det är inte ovanligt med mindre än en meter djupt där det bryter. Annars är det mest freestylesegling med 6-6,5 segel på stådjupt vatten i en stooor lagun med 27 gradigt vatten (ta med skor).
Hyra grejor går bra (Mistral kanongrejor) vid Pigeon Point 30 minuters gångväg från flygplatsen.
Vågsurfing för duktiga surfare finns 30 minuter med bil från flygplatsen (minns inte vad stället heter).
Rätt ostadigt väder nu på hösten, våren är betydligt bättre. Mest vågor på vintern med hjälp av Atlantstormarna. Då är det dessutom karnevalstider, en jättehit!
/Magnus -
Och det var jag som beskrev AB+ oinloggad.
Magnus -
Coolare design får man leta efter, helt vilda är dom! Och Tabou har alltid fått värstingresultat i tester av sina brädor, framförallt våg o freestyle. Tur att man inte ska byta en gång till i år för då hade man fått spara nu. Hoppas dom funkar bra och att ni får vind i Skåne.
/Magnus -
Den lillgrabben såg vi dra ut på Hookipa i våras när det var bra swell. La på ett par goa tabletops bl a. Han har specialbyggd utrustning och Naish-spons. Grymt cool. Hans lillbrorsa såg vi också, dock bara ca 4-5 år så han körde bara slalombräda.
/Magnus -
Tack, det låter ju helt överkomligt. Billgare än att hyra och man får surfa på egna prylar.
/Magnus -
Gran Canaria (t ex Pozo o Vargas), Tenerifa (t ex El Medano) eller Fuerteventura (t ex Sotavento o Corralejo) är kända tillhåll för surfare, för medelgoda och bättre.
/Magnus -
Kanarieöarna!
Bra med vind och bra uthyrning av prylar.
/Magnus -
Gottegris och jättesnobb!
/Magnus -
Om du ska byta oljan så tänk på att vara rikigt nogrann att fylla på med exakt rätt mängd. Inte för mycket eller för lite. Annars kan du förstöra funktion och låda! Och det är svårt att se hur mycket man fyller på. Märkesverkstaden har tydligen nån specialpryttel att kolla oljemängden med. Jag vågar nog inte byta själv så det får kosta lite extra för mig.
/Magnus -
Rent generellt brukar riktiga sideshorevågsegel vara enklare att hålla för lätta seglare. De brukar också sys så att de ska kunna ge med sig lite mer i vindbyar än onshoresegel och slalomsegel. Detta för att inte påverka vågridningen så mycket. T ex Simmer WaveCompm & Vision är sydda att passa lättare seglare. Dessa segel har fungerat bra för mig som också är ganska lätt (64kg). Nu seglar jag mest vågor och kör bara vågsegel men jag tycker nog främst du ska kolla bland dessa när du köper segel. North har ju sitt Voodoo som bör vara åt det platta och flexiga hållet. Gaastra Manic är inte heller dumt har jag hört och läst.
Och som Ola säger, kör med en mjuk mast som passar seglet. Att förlänga en kort mast 25-45 cm gör att du kan köra en mjuk mast även till större segel. Detta är betydligt bättre än att köra med för lång och styv mast. Då får du definitivt svårt att få seglet att twista ut i hård vind och vindbyar.
/Magnus -
Inte vad jag vet tyvärr. Man kommer knappt åt den alls och den är som sagt förseglad vanligtvis, dvs det finns ingen öppning eller oljesticka som man kan kolla. Det kanske syns på själva förseglingen om den är datummärkt? Jag har inte kollat själv.
/Magnus -
Jag har själv en 96a lång med automat. Det ska helst bytas olja i dem var 6000e mil. Min har gått 12000 så det är dags nu. Tyvärr är lådan förseglad, specialverktyg krävs och oljebytet kan bara göras av auktoriserad verkstad, dvs det kostar 2500-3000kr tyvärr. Så kolla om oljan är bytt för säkerhets skull, minst en eller helst två gånger i ditt fall.
Men det är grymt skönt med automat, jag är helnöjd med min. Och motorerna håller många, många mil. Men det ska bytas olja här med, minst var 2000e mil. Bytas ska också kamrem på vissa modeller(bla min 110hk bensin) efter 12000mil. En sak du också bör kolla då det kostar ca 4000kr att byta och en ny motor om den rasar!
/Magnus