Forumsvar skapade

Sida 144 av 164
  • mag

Medlem
    9 juli, 2004 vid 07:42 som svar på: Abbekås ikväll kanske?

Jo, DMI och de andra slår fel ibland. Och t o m Foreca/SMHI verkar ha koll ibland. Annars lägger SMHI på lite bonus jämt tycker jag. Som om de vill hålla alla söndagsseglare inne i hamn nu på sommaren. Jag tvekade länge igår kväll om jag skulle dra till Skåne men beslöt vid kl24 att lägga mig i min sköna säng istället.
    /Magnus

• mag

Medlem
    8 juli, 2004 vid 20:23 som svar på: Vilken bräda ska jag ha?

Mistral Twister 102 har jag kört på platten och i småvågor. Den är ganska kvick från kant till kant och enkel att lära sig trick på. Den är bredare än Score och därmed lite stabilare. Även lite kortare och snabbare att snurra. Du kan nog hitta en begagnad här hemma eller i tyskland för 5000kr eller mindre. Det är ingen vågbräda men det är ju inte det du ska ha om jag förstod dig rätt.
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 juli, 2004 vid 20:15 som svar på: Onshorevågis?

Jag glömde nämna Mistral Razor (2003) som jag tycker är en bra bräda. Har testat ett par olika 8,3-8,5 och de funkade bra. Nu var det iofs inte i Sverige men jag är rätt säker på att de skulla gå bra. Kanske inte idealisk i onshore men om du tar en modell större så…

Även deras Heat 8,4 o 6 är ok men lite mer åt wavefreestyle. Utmärkta att plana ofta o hoppa mycket med och svänger helt ok. Shift är ännu plattare. är snabb och planar grymt snabbt men svänger betydligt sämre än övriga.

Surfers Paradise I Varberg säljer ut Mistralbrädor just nu till bra priser. Om du vill ha svenska garanti vill säga, annars slumpas de ut i Tyskland just nu.

/Magnus

• mag

Medlem
    7 juli, 2004 vid 09:38 som svar på: Onshorevågis?

Jag kan varmt rekommendera Cultwavebrädorna från 2000 och framåt. De kan seglas av alla i de flesta förhållanden. Cult60 eller 55 är bra och givetvis de nyare 52, 58 etc. Om du inte seglar så ofta så kan du ju gå upp en storlek så får du i alla fall inga problem med planingen. RRDs brädor är dessutom ganska enkla att segla i chopp och överriggad så om det skulle bralla i ordentligt så kalar du dig ok ändå.

Angulobrädorna är också ett alternativ som jag testade i vintras. Bra i Sveriges vågor är speciellt AmiGu linjen.
    De finns ännu inte begagnade tyvärr eftersom de kom i våras. Kolla på ytspanning.se

/Magnus

• mag

Medlem
    5 juli, 2004 vid 08:43 som svar på: bornholm-uthyrning

Jag har för mig att det finns en surfskola på ostkusten ovanför Dueodde (grymmast vackra stranden!). Jag såg en broschyr när vi var där förra sommaren. Fast jag misstänker att det är nybörjarprylar. För övrigt går det att segla i alla vindriktingar. Vattnet är inte varmast, ofta inte över 18grader men det finns förstås undantag. Men man har ju våtdräkt ändå. Men en supernice ö att ha semester på. Hyfsade vågor i många riktingar och sidvind.

Ha det gött!
    Magnus

• mag

Medlem
    2 juli, 2004 vid 12:14 som svar på: Kolla denna prognosen!

Klart hardcore vind. MEN hur bra blir vågridningen i nuclearvind? Fast bättre än 5m/s i Götet förstås… buu
    Och högt lär man ju i alla fall komma i den flygvinden!

Jag såg en ännu bättre prognos från La Reunion häromdagen, hela prognosen hade 10-12m/s och vågor på 3+meter med 10s+ intervall!!!! Dit vill jag åka NUUUU.
    /Magnus

• mag

Medlem
    1 juli, 2004 vid 15:08 som svar på: Hjälp att avläsa Onsala-mätaren….

X-axeln är en tidskala i timmar:
    – 0 är midnatt kl 00.00!
    – Minus 15 är 15 timmar innan midnatt.
    – Plus 15 är 15 timmar efter midnatt.
    (Sommartid ger en timmes förskjutning)
    Varje litet hack mostvarar ca 6 minuter och den uppdateras alltså 10ggr/timme.
    Längst till höger på de röda linjerna är de aktuella värdena just nu. Så du behöver mest titta på den senaste timmens tendens för att veta om du ska åka eller ej.

Enkelt eller?!
    Magnus

• mag

Medlem
    24 juni, 2004 vid 10:28 som svar på: Midsommarstormen, det finns hopp!

Kolla väderlänkarna till höger på denna hemsida!
    /Magnus

• mag

Medlem
    23 juni, 2004 vid 20:47 som svar på: Midsommarstormen, det finns hopp!

Yihaaa!
    Det ska ju tusan blåsa överallt, västkust, sydkust och ostkust. Beslutsångesten kommer krypande. Vill man segla babordsvågor eller styrbordsvågor? Borde träna mer babord men styrbord börjar ju sitta rätt bra…

Lutar i alla fall åt Västkusten torsdag och kanske sydkusten fredag, eller sydkusten torsdag och västkusten fredag, eller… Hmmm Livet är fullt av svåra beslut!
    tongue.gif
    Tur att man redan är blöt när man surfar med tanke på allt regn som kommer att skölja ner kragen runt midsommarstängerna och inte minst i snapsarna.
    Ha en skön midsommmar!
    /Magnus

• mag

Medlem
    23 juni, 2004 vid 08:28 som svar på: Korta VW T4 med förhöjt tak?

250 brädor går in med lite mek. Ev får du sticka in den mellan eller under stolarna eller lite snett. Den långa är 30cm längre tror jag också. Inga problem alltså vad jag vet med 250 brädor som jag känner många som kör med!
    /Magnus

• mag

Medlem
    22 juni, 2004 vid 21:53 som svar på: Korta VW T4 med förhöjt tak?

Håller med, Ett släp med hårt skal är optimalt snabb lösning. Men det är svårt att bo i den förstås.

Min långa buss har jag inte märkt någon nackdel med. De brukar vara dyrare men det är allt. Och lite tyngre=mer soppaförbrukning.

Fords bussar är billiga, nya Toyota (VW-kopia) är jättefin och har samma mått, dvs lastlängd 245-250cm. Så om du har längre brädor är det svårare att hitta bussar där du kan lasta inuti.

Det finns massor av tips skrivna tidigare på denna konf.
    /Magnus

• mag

Medlem
    22 juni, 2004 vid 14:45 som svar på: Jag älskar Midsommar!! Kuling!!!

Guida honom förbi stora stygga stenen är du snäll! Eller rakt på om du är på det humöret! wink.gif
    /Magnus

• mag

Medlem
    22 juni, 2004 vid 13:27 som svar på: Jag älskar Midsommar!! Kuling!!!

Gottegris med ny schysst bräda!
    /Magnus

• mag

Medlem
    22 juni, 2004 vid 12:47 som svar på: Korta VW T4 med förhöjt tak?

Aha, smart tänkt! Jag kollade nämligen på höga bussar men tyckte inte det var så bra att lasta dem. Men med din ide kan det ju fungera. Jag köpte en låg fast lång och lastar det mest inuti bussen. Fast det blir takräcke för freestylebrädan till sommaren så att vi får in lite mer boende o trivselprylar och kök. Jag har dock 5 segel och 2 vågbrädor kvar inuti bussen.
    /Magnus

• mag

Medlem
    22 juni, 2004 vid 11:47 som svar på: vind juni/ juli??

Generellt dålig statistik mitt i sommaren! Augusti börjar det röra sig igen. Fast med stor bräda kan du segla med stora segle även på sommaren.
    /Magnus

Sida 144 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.