Forumsvar skapade

Sida 150 av 164
  • mag

Medlem
    9 april, 2004 vid 15:49 som svar på: Hajattacken på Maui/Kanaha igen, se artikel //RRD

Det var ju även i Kanaha, inte Kahana alltså, som Ola H seglade på(!) en revhaj (2m+) när vi var där i mars i år. Han skrev ett inlägg tidigare om detta. Och jag såg själv en liten revhaj, en dryg meter lång, några dagar senare. Men det är inte dessa småhajar som är problemet utan oftast tigerhajarna, 3-5 m. Och tack o lov provar de nästan uteslutande att gnaga på vågsurfare.

Vi var också i Kahana men jag hade för liten bräda för att guppa ut den dagen. Kanske tur det så här i efterhand. Usch!

Känner mig dock relativt säker på att sälarna, tumlarna och torskarna på Västkusten inte gillare gummismak!
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 april, 2004 vid 15:00 som svar på: Erfarenheter av Evo 80??

Haaaahahahaha! laugh.gif

DrMasse: Jag är verkligen en “sucker” för sånt här. Oförbätterlig. Eller för att citera en föreläsare “if you haven’t identified the sucker in a room full of people within five minutes, you ARE the sucker!”.

-Life to short to save money!
    -Jag är för snål för att låta någon ärva några pengar av mig!
    Mina 2 nya visdomsord! Kanske redan är författat av någon annan pryltok?
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 april, 2004 vid 10:38 som svar på: resa?

Kanrieöarna helt klart med restresa. Blåser kanon på alla öarna hela sommaren.
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 april, 2004 vid 10:33 som svar på: Erfarenheter av Evo 80??

Men du har ju flera månader att spara innan midsommar och höststormarna kommer! Du kan säkert spara in på något, eller hur?
    laugh.gif
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 april, 2004 vid 08:41 som svar på: Erfarenheter av Evo 80??

Ja den fungerar nog bäst i Sverige men jag har seglat den i såväl onshore som sideshorevind på Maui och det gick bra vilket som.

Den tar bra höjd=bra hemma. Svänger på liten yta=bra hemma. Planar tidigt och håller farten bra=bra i slöa vågor. Enkel cutback på små ytor=bra hemma. Men jag seglade den även i 4 meters vågor med ok resultat. Dock blev just 7,4an lite stor för mig och den studsade i bottensvängen. En 7,0 hade troligen gjort livet enklare. Men den klarade faktiskt dessa vågor förvånandvärt bra och då väger jag ändå bara 65kg. Vi får ALDRIG liknande vågor hemma i alla fall.

Man får kämpa lite i svängen men det gäller ju alla större vågbrädor, eller hur? Om man väger mer och lär sig tekniken så klarar man denna bräda i de flesta förhållanden är min bedömning.
    /Magnus

• mag

Medlem
    6 april, 2004 vid 08:10 som svar på: Maui har levererat!!!

Gottegrisar!
    Hoppas ni har fått segla själva också. Även om det alltid är kul att se de riktiga grabbsen förstås. Nu får ni snart åka hem till dimman och kylan här hemma!
    wink.gif
    /Magnus

• mag

Medlem
    2 april, 2004 vid 07:57 som svar på: Vilka säljer F2 och Angulo?

Nej, jag tog inte hem någon Ami tyvärr. Man kan bara bära såååå mycket prylar hem och dyrt blir det.

Alla shapers har kortare och bredare brädor under utveckling men tror på dem olika mycket. Vissa har faktiskt börjat öka längden igen Men jag tror att det kommer att testas en del olika mer eller mindre bra koncept de närmaste åren. Tyvärr funkar väl de riktigt korta brädorna inte bäst just nu på Maui där de traditionella brädorna fortfarande går bra men det kommer att hända saker det är klart. Speciellt för oss vanliga dödliga.

Just AmiGu tror jag är en bra bräda för våra vatten då den planar bra, är lättseglad och kan användas till lite freestyle också. Josh provade lite olika bottenformer på sina tävlingsbrädor med influenser från shaper på longboards mm men om de fungererar får vi se. Han kan nog segla järnet och vinna på rätt kassa prylar med sin seglingsstil. Imponerar gör han i alla fall i vågorna, inte slashigast men han syns och hans aerials är grymma! Och tydligen gör han succe i PWA tävlingen.
    /Magnus

• mag

Medlem
    2 april, 2004 vid 07:43 som svar på: Erfarenheter av Evo 80??

Jag tror inte du kommer bli missnöjd med Angulon. Klart annorlunda att segla på denna korta bräda. Men otroligt lättseglad och planar tidigt med lite teknikhjälp. Du kan t o m köra freestyle på den.
    /Magnus

• mag

Medlem
    2 april, 2004 vid 07:41 som svar på: Erfarenheter av Evo 80??

Nej, de har inga planer på en 75 litare just nu. Men du som väger några kilo mer än mig kan lätt köra på 7,4:an. Den känns inte så stor och när det blåser på bra finns det mindre brädyta för chopvattnet och mindre för vinden att greppa tag i. Själv skull jag också vilja prova en mellan volymbräda men för 5,0+kvm skulle 7,4 AmiGu fungera för mig.
    /Magnus

• mag

Medlem
    30 mars, 2004 vid 20:41 som svar på: Vilka säljer F2 och Angulo?

Testresultaten från Windsurf (eng.tidning) verkar i alla fall peka på att Angulon är ett hett alternativ. Jag har tyvärr inte seglat den själv.

Test på Sumo105 – Mars 2004

The Sumo is a traditional looking board to the eye, yet on the water it has a very unique character, with a versatility that was unrivaled. The board comes with two distinctly different fins, one large, one small, as well as numerous foostrap placements. The small fin coupled with central straps gave a smooth and buoyant wave quality that was a great deal of fun to ride. With definitive freestyle potential mixed in as well, it gave a realistic alternative to the dedicated wave sailor who doesn’t want to
    get fully immersed in the freeride route. It planes early and adapts to wave sailing style easily.

With the straps in the outermost setting and the big fin in, the Sumo becomes a very rounded freeride board,
    taking either option, the stance is comfortable and the ride responsive; a composed feel, never spinning out, stalling or catching.

There is quite a wide voluminous section under your feet; it helps drive the fin, and still keeps a lively fell around the corners. It will plotter at half speed or can be loaded with complete security to a very respectable top speed.

Carving ability is versatile – aggressive enough for the expert and progressive enough for the intermidiate. There is a great deal this board can do. As a one-only board from 7.5-5.0m wave conditions, it is highly versatile. We have never as yet been presented with a concept like this that worked so well and the Sumo really deserves to do well. HIGHLY RECOMMENDED!

Verdict:
    A versatile freemove board that works amazingly well, irrespective of the sea state, sailor ability or discipline.

Intermediate:
    Buoyant enough to be forgiving, progressive, smooth and very tuneable to different conditions. Recommended.

Expert:
    Amazing versatility. Will surprise you with a performance and practicality that brings a lot of fun to less than ideal conditions.

Plug and Play:
    Easy to sail, if not as efficient in freeride mode, yet we would still recommend it.

Early Planing: 19/20
    Top End Speed: 17/20
    Carving ability: 19/20
    Ease of use: 18/20

/Magnus

• mag

Medlem
    30 mars, 2004 vid 20:21 som svar på: Erfarenheter av Evo 80??

Jag har seglat AmiGu 7,4 och blev positivt överraskad. Jag pratade en hel del med Josh på Maui nyligen ang dessa nya brädor. Fick även hjälpa honom meka ihop nya prototyper inför PWA i veckan, vilket var lite kul. Den ser verkligen helskum ut med en väldigt rak rockerkurva och kort som fanken (225). Som gammal ws-räv tror man inte den ska fungera så bra som den faktiskt gör. Den svänger på en femöring, plockar enkelt vågor och är såå enkel att ta sig ut genom vågorna med. Man står lite mer upprätt i seglingsstilen men för de flesta normalduktiga så är det så de seglar. Om man trycker med bakfoten svänger det på bra. Det är en snabb bräda, betydligt snabbare än t ex EVOn bedömer jag, vilket ger bra hoppmöjligheter. Jag skulle tro att det är en kanonbräda i Sverige och den planar tidigt. 6,0 bör fungera utan problem. Rekommenderas! Det kommer lite tester på den i tidningar innan sommaren vet jag.

RRDn du har har jag också seglat och det är en bra bräda men du skulle säkert utvecklas i vågsegling med en AmiGu.
    /Magnus

• mag

Medlem
    26 mars, 2004 vid 11:49 som svar på: Löderup?

Vi filmade tyvärr alldeles för lite! Man vill ju segla, eller? Och det vi filmade minst var oss själva. Vi framstod ju inte precis som ultraheta i sammanhanget och konkurrensen om man säger! frown.gif

Men när jag väl lärt mig hantera lite redigering mm så kan det väl bli en snutt.

/Magnus

• mag

Medlem
    25 mars, 2004 vid 20:28 som svar på: Löderup?

Det är väl vid väst som Franks Udde ska funka, eller? Har tyvärr inte testat detta spot ännu.

Löderup har jag seglat en hel del och det blir som sagt bra om det blåser västlig kuling, vid mindre vind krävs västsydväst för att det ska bli några bra vågor. Men vågorna blir ganska schyssta och långa väster om Löderup tycker jag, inte mellan stenarna som någon skrev. Bilderna var från västra stranden, om jag inte såg fel. En hel del stenar längst in men inga ute bland vågorna. Jag kan klart rekommendera Löderup. Men det gäller de flesta spotsen öster om Trelleborg i Skåne. Leta vid nästa kuling, det finns sååå många bra!

Bara det bli varmare så hänger jag på söderut.
    /Magnus

• mag

Medlem
    25 mars, 2004 vid 20:16 som svar på: EVO i snabba vågor och x-off

Det var en väldans tjat om den där EVOn. smile.gif Jodå, visst verkar den fungera både här o där i vågorna. Men då vi träffade Scott McKerscher på Maui för ett par veckor sedan hade han själv shapat om aktern på sin EVO, med såg och hemmalaminering. Han hade satt dit en pintail minsann!!! Den gick betydligt bättre med denna akter tyckte han. Ganska kul att se så hands-on utveckling av proffsen.

Sen hade han ytterligare en protobräda med sig som han körde grymma svängar med. Inte heller denna var så EVO lik. Men att det forfarande finns en hel del att göra med dessa kortbreda shaper finns det inget att tvivla på. Det kommer mycket kul de närmaste åren om man ser det som de seglar med på Maui. Bröderna Pritchard, Nik BAker, systrarna Moreno, Kauli, Josh m fl körde klart intressanta shaper när vi såg dem. Vi får väl se om de visar något från Ho´okipatävlingen nästa vecka. Eller så får väl Calle filma en ny rulle till oss suktande frusna SVerigesurfare.

/Magnus

• mag

Medlem
    25 mars, 2004 vid 20:05 som svar på: Vem är Steffo???????

Jesus går ju också på vattnet! Han smyger runt kusterna i jakt på vågor o vind. Kanske använder han inte bil, vem vet.

Jag har själv sett honom, den ökände Steffo vid ett par tillfällen. Första gången var 1998 i WA då han dök upp på ett legendarsikt surfspot en grym novembermånad. Sedan dröjde det till 2001 då jag stötte på honom på ett legendariskt surfspot här på Västkusten en legendarisk oktoberstorm. Efter detta har jag åkt länder och riken runt i jakt på legendariska dagar på legendariska spots men inte funnit denne man mer. Han har antagligen befunnit sig på en ännu bättre surfspot än jag vid dessa tillfällen. Så mitt råd till dig som undrar är att söka efter honom de där riktigt legendarsika dagarna som ibland inträffar på riktigt coola platser runt vår jord.

/Magnus, som tyvärr glömde ta hans autograf! cool.gif

Sida 150 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.