mag
Forumsvar skapade
-
Kung för en dag!
Det är inte varje dag man är den radikalaste seglaren i den viken!Jag är imponerad av att du seglar dessa dagar! Rambo är ju ung och oförstörd men att någon i det “gamla gardet” seglar är kul att se!!!
Jag drar på mig shortsen nästa vecka och seglar en sväng!
Kör Järn!
Magnus -
Jag rekommenderar dig att utesluta 2 kategorier i alla fall:
1 vågbräda
2 freestylebrädaDvs om du inte seglar minst 50%vågor eller vill tricka hela dagarna. Inga av dessa är idealiska att bränna runt i viken med i lite byig vind, choppig sjö och så. Vågbrädan för att den inte planar upp snabbt och freestylen eftersom den inte går så skönt i längre repor på chopp. Titta däremot mer på en större freestylewave/wavefreestyle (ingen större skillnad) eller crossbräda/snabb slalom. DW/WF om du tänker segla lite i vågor och hoppa och cross om du tänkt bränna runt och chopphoppa lite.
Många brädor är riktigt bra numera!
/Magnus -
Brevbärare borde väl passa!
Eller skiftarbete, det finns väl jourhavande systemansvariga på något företag?
Förhandla ner arbetstiden istället för högre lön. Förhandla till dig fler semesterdagar istf högre lön.
Jobba på ett företag som inte knorrar när du vill vara tjänstledig.
Bo billigt så kan du åka till Hawaii eller vart nu vinden finns, på HELA semestern. Då får du enkelt 20-30 dagars segling.
/Magnus
-
Segeltillverkarna brukar skriva om deras segel är sydda för RDM och / eller vanlig mast. Senare års master brukar fungera med båda men äldre segel är nog inte att rekommendera i första hand till RDM. 2001-2 och framåt går säkert bra är min gissning. Du måste dock dra lite mer i nedhal o uthal för att få mer fladder och mindre profil. Någon centimeter i varje brukar bli bra. Prova gärna med någon som har koll innan du investerar.
/Magnus -
Cool bottensväng Jesper! Go go go
Bra tryck och höjd på den vågen, dryg mast ser det ut som.
/Magnus -
Vem är seglaren på den sista bilden, i bottensvängen?
Har vi riktig tur så kanske det är en svensk?!
/Magnus -
Underbara bilder!
Vågade ni er ut själva? Såg ni Bringan ute idag, han bruka ju gilla Lanes? Hoppas det blir lite film av det så småningom.Ska bli kul att se live om några veckor.
/Magnus -
Tack för inspirationen!
Witsand var grymt fint, vågriktining o vindrikting stämde 100.Precis vad som behövdes en fredag eftermiddag innan man ska gå hem.
Jag har beställt en miniDV själv så snart ska jag väl också ladda ner filmer från årets resor o äventyr. Börjar med Maui om ett par veckor!
/Magnus
-
Psyclone är ett finfint freestylesegel. jag har en 5,9 som jag tyvärr bara provat någon gång men det kändes lätt och fint. Jag riggar det på 400mast med 43cm förlängning vilket funkar. Då jag lätt men att du ska kunna ha 430 till 6,6kvm är jag säker på.
Du har lite olyckligt tätt mellan dina större storlekar, 1kvm är ok minst. Men om ditt 5,7 är hyfsat nytt så vill du säkert behålla det. Då skulle jag definitivt ta ett 6,6, speciellt eftersom Psyclone är lättare än många andra segel. Annars kan du ta 6,3 och sälja 5,7an. Större segel (6,6) är dock segare i manövrarna men om du är hyfsat duktig funkar det säkert jättebra.
SURF testar 6,3an i senaste numret och de gillar det precis som ifjol. Bättre när det är lite mer vind och plant riggat.
Att de är stabila och hållbara gör att de funkar i vågor/vurpor också. Även om man sällan seglar vågor med 6+kvm./Magnus
-
Soma Bay och safaga har båda Mistral- o Fanatic center har jag läst.
/Magnus -
Nöjd med andra ord, bara att ta med egna prylar nästa gång eller att förboka. Och träna handflatorna innan, hur man nu gör det? Verkar var ett schysst ställe mao. Har funderat på att åka dit men vill gärna ha lite större vågor. Fast det slår ju det mesta hemma om jag förstått rätt, sideshore varje dag.
/Magnus
-
Hur var det i Brasilien? En liten rapport i vintermörkret kanske?
/Magnus -
RRD är supersköna brädor för den ovane vågseglaren. Redan från 2000 (1999?) när den vita brädan kom, Cult fiftyfive (ca88l) & Fifty (76l), gjorde de fina brädor. De planar fint, ligger lugnt i svensk choppig sjö och är superfina i vågridningen. Du kan ta med dem till Hawaii osv, jag vet av egen erfarenhet. RRD WaveOne Small (78l) & Medium (88l) är också kanon, de låg snäppet före många andra tillverkare med den serien. Grymt skön och ganska snabb=bra hopp. Alla dessa ska du kunna hitta för max 4-5000kr om du letar.
Jag har testat en hel del olika vågbrädor och för den ovane seglaren rekommenderar jag starkt RRD.
/Magnus