mag
Forumsvar skapade
-
Jag har sett dom men tyvärr alldeles för stora och breda för lilla mig! Men de ser lovande ut.
/Magnus -
Det går bra att kita där om du kan köra sedan tidigare, de tillåter nämligen inga nybörjade på Pigeon Point. Det är där i lagun och sidoffshore eller vid Hilton o sned pålandsvind som man kör. Blåser inte så mycket men ofta, mest mellan 6-10m/s.
/Magnus
-
mag
Medlem22 januari, 2004 vid 20:47 som svar på: 10 ställen att segla på innan man lägger av,vilka?Det är filmat i området söder om Stavanger, centrum för vågsegling i Norge.
/Magnus -
Det var filmat i SydAfrika. Gryyymt bra program. Tur man inte är där och seglar fel.
Som de sa i programmet; -Detta är förmodligen världens farligaste plats att bada på!
Tacka vet jag torsk och spätta!
/Magnus -
Bra att det kommer breda brädor med lite volym och tunnare kanter. Jag som är ännu lättare än Ola har annars knappt möjlighet att köra dessa brädor då jag tror jag får svårt att få ner kanten så att det svänger tillräckligt. Tror jag skulle ha svårt i riktigt fina snabba vågor att styra brädan dit jag vill och ligga säkert med kanten i svängen.
I sydafrika där vågorna är snabba är fördelarna färre med EVO-brädor och därför tror jag fortfarande att det körs traditionella brädor här ett tag till. Men i sunkvågor hemma och för den delen i SA finns det nog mycket att göra på brädshaperna.
/Magnus -
Jodå,
http://www.the-daily-dose.com/ är bra sida med olika reportage, dock på tyska.
Annars kan du beställa resereportage hos tyska tidningen SURF
http://www.surf-magazin.de
krävs en fax eller ett kontokort för att beställa.Eller spring genast och köp senaste Windsurf (engelsk tidning) med massor av tips, se annat inlägg under “Resmål”.
/Magnus
/Magnus -
YES!
Och tänk vilken plats det blir i bilen. Min buss blir nästan tom, bara att sätta in kylskåp. Sen kan man sova tillsammans med brädan i samma boardbag dessutom!
/Magnus -
Två tips kommer här!
pricerunner.se har bra prisjämförelser
smartson.se har sammanställningar på tester från olika tidningar.Kollar själv efter kamera inför nästa surfresa.
/Magnus
-
Jo, det var ihopklippt från Mackans film Home And Around. Att köpa på Surfers Paradise, klart sevärd från svenska goa vågställen. Man blir sugen på att segla, i alla fall blir jag det.Skön stämning.
/Magnus -
Helvete va sjyssta förhållanden!
Grym vindriktning för vågridning. Gött att ni hade det bra.
/Magnus -
Kul med nya brädor, och fler som konkurrera om våra investeringar i brädor för eurovågor. Ni fick inte prova brädan? Eller försökte ni inte ens sno den?
Hur var er segling annars?
/Magnus -
Det absolut bästa är nog en täckt låst släpvagn (förutom buss) färdigpackad med all utrustning i. Bara att koppla på bilen och dra iväg. Inte ett snabbfäste eller rem att dra åt! Kanske inte billigast eller snyggast, heller inte snabbast på motorvägen. Men en kanonidé, och en begagnad släpvagn kostar inte många tusenlappar. Själv har jag tyvärr ingen bra plats att parkera den, bor mitt i Göteborg, så det fick bli en buss istället.
/Magnus -
Bra initiativ!
Surfers Paradise kör ju samma grej med Local Spirit.En fråga bara ang master och bommar. Vilken garanti lämnar ni på masterna, Gulftech lämnar ju 3 år?
Och en fråga till; 370cm 100rdm vågmast kommer det en sådan?
/Magnus
-
Eftersom ingen svarar får väl jag lägga ett gott ord för följande ställen.
Danmark kring Klitmller är kanon i september, ofta sol och vind och varmt i vattnet. Både plattvatten och masthöga vågor, många bra seglare att inspireras av och inte mycket bensinpengar för att komma dit.
Holland har bra segling, från platt på fjorden till värsta vågorna.
Bretagne vid franska altantkusten bjuder på grym vågsegling under hösten och alla turister har lämnat stränderna.
Irlands Barndon Bay har ett av de mest kompletta spotsen på jorden, alla kan segla här och vågseglingsvärldscupen är inplanerad varje höst (oktober har jag för mig).
Cornwall England är bra förstås men pundet är dyrt.
Baskien i Spanien från Bilbao och västerut går det rykten om kan bjuda upp till dans i höststormarna.
Som du ser rekommenderar jag mest vågställen men ofta kan du hitta plattvatten vid en strand i närheten, runt nästa udde. Alla europeiska ställen har mer vind på hösten generellt (från september), undantaget Tarifa Guincho m fl termik/sjöbrisställen. Men som sagt Danmark är grymt och har go stämning, det finns förstås tyskar här men det finns det ju överalllt å andra sidan.
Lycka till!
Magnus -
Läs på Resmål, sök på Maui. Där finns massor med bra tips.
/Magnus