Forumsvar skapade

Sida 155 av 164
  • mag

    Medlem
    7 januari, 2004 vid 11:53 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003

    Har inte lästa artikeln men lite synpunkter har jag, rätt eller fel!? Observera att deras resonemang bygger på en traditionell bräda och inte en bred&kort, typ EVO.Eller?

    1. Ja, när du planar så spelar inte volymen stor roll. Och två vattenskidor planar upp dubbelt bättre än en! Har du däremot inte drag och vill ta dig ut i stora vågor så spelar volymen roll. På vägen in är inte volymen utan botten/kantformen intressantare.

    2-3. Nja, seglarens teknik är nog mest avgörande. Men, ett för stort segel påverkar brädans egenskaper för mycket, det är helt klart. Känns som om segelkraften trycker ner nosen=sämre planing. Och i sväng får du brottas med seglet, svårt kontrollera själv.

    4. Lite skillnad innebär kanske att man får segla och inte stå på stranden. Klart det spelar roll- puckpannor!!!

    5. ok, fast i vågridning krävs MYCKET bättre teknik för att inta tappa fart i cutbacken med en liten o smal bräda, jämfört med en stor.

    6. Så har jag också resonerat. Funkar bra med 4noll-5noll men kanske inte alltid i 3fem vind.

    7. Min bräda är 51 cm och jag väger 64kg. Och jag har aldrig haft en bättre bräda. Den går kanon med 3fem-5noll! Och jag kan guppa ut då den har knappt 70liter. Denna volym känns inte alls ivägen eftersom den är smal, vilket stämmer med Boards resonemang. Jag kan kanta brädan i bottesvängen trots volymen. Tittade först på 65 liters brädor men har inte ångrat mig då det känns tryggt att kunna ta sig hem utan vind. Som komplement har jag 78 liter/53,5 vågbräda upp till 6noll. 55-60 liter funkar nog på Hawaii men hemma känns 65-70 bättre.

    MEN bottenformen i övrigt påverkar självfallet brädans egenskaper. Planingsegenskaperna är bara en faktor som är intressant. Rockerkurva, v-form, OFO, kanternas utseende, konkaver mm ger helt olika egenskaper i sväng och planing. Seglarens teknik spelar stor roll för planing, lätt rigg, lätt bräda och segelform likaså.

    Slutsats:
    För en duktig seglare med drag i seglet på en traditionell bräda kan jag köpa resonemanget att bredden påverkar just PLANING avsevärt. Men det är lätt att bli lurad och tro att bredden är främsta köpargumentet. Själv väljer jag nog 2 vågbrädor med lite olika egenskaper. Men detta ämne kan man som sagt diskutera massor om.
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    16 december, 2003 vid 21:41 som svar på: Flyg till Barbados?

    Vi åkte dit för 5 år sedan och betalade 8400 inkl skatt turochretur. Synd att dollarn stod i 10.20 den gången. Vore kuligare att åka dit nu, eftersom det är så förb dyrt där. Fast bra segling och sjysst klimat.

    Vi flög förresten med British Airways fast bokade 5 månader innan.
    Ha en skön resa!
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    12 december, 2003 vid 19:54 som svar på: Bästa freestyleseglen?

    Enligt Tyska tidningen SURF var det väl Hot Sails Maui Psyclone som vann testet förra året.
    Gaastra Echo fick superbetyg i Tyska SURFERS.
    Fler tester hittade jag inte just nu.
    Har tyvärr ingen scanner men SURFs tester kan beställas på deras hemsida för en tia eller tre. http://www.surf-magazin.de/
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    9 december, 2003 vid 14:46 som svar på: chinook??

    Chinook används mycket av vågseglare pga deras hållbarhet. Jag har haft både vågbom och mastfot under 90-talet och de var kanonbra.

    Jag kör med Local Spirits kolvågbom sedan 1 år och är skitnöjd, styv och hållbar. Nöjd med både beslag och rör.

    /Magnus

  • mag

    Medlem
    7 december, 2003 vid 15:40 som svar på: Nytt trick av Richardo Cambello!

    Denna var väl switch eller nåt tror jag och i så fall ny!
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    7 december, 2003 vid 15:37 som svar på: upp mot 30m/s på drogden i vindbyerna!!!

    Bra jobbat!
    Ska nog inte vara omöjligt att komma billigt eller gratis ner till SA med den slimmade packningen. Extra emballage är nog en bra investering. Och kläder lär ju inte kosta skjortan där heller. Gytt mos!
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    6 december, 2003 vid 22:35 som svar på: upp mot 30m/s på drogden i vindbyerna!!!

    Apropå att packa, Kommer du ner under 20kg i vikt så att du komma ner med alla prylar gratis? Vore kul att veta vad det hamnade på i kilo.

    /Magnus

  • mag

    Medlem
    4 december, 2003 vid 09:41 som svar på: väv?

    Det finns STOR kvalitetsskillnad på olika vävar, det fanns ett tag S-glas som var dubbelt så stark som standardväv. Och väv med kolfibrer invävda med jämna mellanrum. När jag byggde egna brädor hade jag 2 lager 200gram under och 3-4 på ovansidan. Men detta var på det glada 86-91-talet.

    Men kolla noga för 165gr dålig väv är mycket sämre, men självklart billigare, än 165 av bra kvalitet. Snåla alltså inte om det ska hålla ett tag.

  • mag

    Medlem
    3 december, 2003 vid 14:40 som svar på: Imorgon drar vi till Kapstaden!!!!

    Ja ja ja tjöööta! 😉
    Hur kul har inte vi som sitter kvar på kontoret, va! Varmt och gott och kaffeautomat har vi också. Men varför klaga, det handlar ju bara om att prioritera eller hur.

    Kör Järn!
    Och filma lite så vi får se hur bra ni haft det.

  • mag

    Medlem
    3 december, 2003 vid 14:37 som svar på: Video fra Stavanger november/desember 2003

    Grymt fina vågor och offshorevindar!

    Jag vill ha varmt igen, nuuuuuu!
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    28 november, 2003 vid 09:20 som svar på: Jaws-frågor?

    Men Jesper! Visst är det lite ynkligt att klaga här på konferensen att det är trist att rätta tentor när man åker till Maui om 3 veckor, eller! wink.gif

    Låter helt underbart det du skriver om seglingen på favoritstället, nu är det “bara” 10 månader kvar till vår avresa. Om man kan hålla sig så länge.

    Vi kräver en utförlig beskrivning av dig när du kommer hem, OM du kommer hem! Mackan har ju redan gjort oss gröna av avund med sina reseberättelser från ön.

    Kör järn!
    Magnus

  • mag

    Medlem
    26 november, 2003 vid 13:32 som svar på: Bi-fuel fråga till Mag…

    Fakta min T4 buss från 96:
    Tanken är enl regbeviset 80dm3 och min buss går 22-24 mil på en tank. Sen har du även en intakt bensintank original på 80 liter att fortsätta köra på. Bussens tidigare ägare är GBG Gatubolag och man borde kunna kolla med dem vem som monterar in tankarna. Eller köpa på KVD Bilauktioner i Gbg dit deras begagnade bussar går till försäljning. Det säljs en BiFulebuss denna vecka, dock med kass automatväxellåda. Men det kanske är ett klipp ändå om man har känningar i bilverkstadsbranschen.

    /Magnus

  • mag

    Medlem
    26 november, 2003 vid 13:21 som svar på: Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????

    Gryyyyym spaning, ring Ingvar Storm på P3!
    Go go go!

    Själv tror jag snart att skaffa sig barn bli ute, dvs inga farsor och morsor! Och då blir jag faktiskt inne igen!
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    26 november, 2003 vid 13:13 som svar på: Tester och annat av AB+?

    Jag har en AB+ Wave ca 68-70 liters. De säljs inte normalt i denna storlek men de går att specialbeställa. Den har samma shape som Wave 1, 2 och 3 och måtten är 239×51 cm. Det är en riktigt skön riktig vågbräda som går mycket bra i alla vågor, ju större desto bättre.

    Den planar förvånansvärt tidigt och går bra med 3,4 – 5,0kvm segel. Jag har inte vägt den men den ska väga ca 5,2-5,4 kilo och det betvivlar jag inte. Detta hjälper säkert till för tidig planing.

    I vågridningen ligger den riktigt skönt i vattnet, även om den inte är lika lättseglad som vissa andra “snällare” vågbrädor. Det tog en liten tid att segla in sig på den men det är definitivt inte brädan som begränsar min segling, utan snarare jag! Med detta menar jag inte att alla inte kan segla med den, men om man vill ha ut maximalt så får man träna lite. Den fungerar bra både i sväng på tailen/bakfotstryck och med hela kanten/framfotstryck, även om man får passa så att den inte stannar vid tailsväng, vilket gäller alla små och smala brädor. I stora, snabba vågor är den helt underbar!

    Jag kan definitivt rekommendera AB+!

    Franska tidningen XX har provat 74 Wave eller 78 och de gav goda betyg, testvinnare tillsammans med någon anna bräda förra året.
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    21 november, 2003 vid 14:29 som svar på: Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????

    Dansa i neon kommer stort det kan jag sätta min AB+ på! Och zebramöster i alla färgkombinationer! De tyska husbilsägarna blir hetast igen efter att i 15år varit helt fel, förutom i Stuttgart. Klepperdesignen dominerar snart våra stränder, och Hotsails Maui nya segel har redan startat trenden mot vilda segelfärger. Och jag som precis skaffat vita segel, snyft. När får vi se färgade kolfibermaster?

    Lila o rosa våtdräkter kommer också igen kan man tro.

    /Magnus

Sida 155 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.