mag
Forumsvar skapade
-
Och jag som tyckte att våra gamla hemmabyggen på 80-talet , 210-220 cm var små! Var ska det sluta tro? Snacka om liten swingvikt, måste svänga utav bara fan! Och genom vitvattnet i ett nafs. O snabba loopar och annat freestylskrafs. Vi går en ljus framtid till mötes. Måste tydligen spara pengar igen 😉
/Magnus -
Håller med !
HOME AND AROUND
är sjysst med segling vi alla känner till och temperaturen med=mycket kläder.
Dessutom grymt soundtrack!
Bra jobbat Marcus & Co.
/Magnus -
Jag håller alla tummar och tår för att DMI levererar en bra lunchprognos. Jag vill jag vill jag vill!
/Magnus -
Om du aldrig har vägt brädan så kanske det inte är så farligt eftersom få brädor väger mindre än specifikationen (tyvärr). De flesta är tyngre. Ställ brädan med hålen neråt och kolla om det kommer ut vatten. Om det endast gått hål in i sandwichlaminatet så har det troligen kommit in obetydliga mängder vatten eftersom det skummet är vattentätt nästan. Men däremot frigolitkärnan är som en svamp!
Tillverkarna brukar skriva +/- 6% i vikt. Vad blir det på 7,5 kilo. Blöta stroppar och fena inkluderas inte i denna vikt.
/Magnus -
Oj aj uj!
Hoppas det inte är du själv som sådär oförskämt fräser nerför en helt underbart sjukt fin våg!!! En riktig käftsmäll mitt på blanka onsdagen i kontorsstolen.Hur är PP att segla, du måste berätta. Vissa artiklar och seglare försöker mest skrämmas medan andra är lyriska. Jag har förstått att det inte är bra att ramla, nära till stranden. Men hur är det egentligen? Det är ju både billigt och nära svedala. Och man kan få privatlektioner av Josh Angulo!
/Magnus, bara så djävla trött på den här hösten.
-
Behåll samma segellinje om det går men också samma årsmodell om det går. Då får du samma egenskaper i alla segel och du kan rigga dem på samma vis vilket är smart, snabbt och enkelt. Om du t ex väljer en Zone så kommer det att skilja i drag en del så glappet, storleksskillande blir större än om du väljer ett Search som mindre segel.
Det skiljer i och för sig inte alltid så mycket mellan olika årsmodeller men vissa år gör det de. Sedan jag gick över till samma årsmodeller och segeltyp har all segling blivit bättre. Mna lär känna seglen vilket man en duktigare seglare av. Möjligen om du ska köpa ett större segel så kan du byta till ett freestyle/freeridesegel med andra egenskaper.
/Magnus -
mag
Medlem12 november, 2003 vid 14:54 som svar på: Klittmöller nu i helgen, plats finns… *DELETED* *DELETED*Det vore ju lite sjysst, jag menar oförskämt att lägga ut era p-rullar på nätet! Ser fram emot detta. Fast hade jag åkt med så hade det inte varit för att hålla i kameran.
Jotack visst kan det bli masthögt, även om 2-3 meter är normalt.
Det blir nog inga fler resor i höst, det känns snart för kallt. Framförallt om man tänker simma, och det gör man ju som bekant i stora vågor. Då kyls man snabbt ner. Så håll koll på varandra. Sist var strömmen flera knop snabb så man åkte fort bort från de övriga seglarna när man fick simma!
/Magnus -
mag
Medlem12 november, 2003 vid 12:51 som svar på: Klittmöller nu i helgen, plats finns… *DELETED* *DELETED*Gottegrisar!
Tyvärr har jag annat för mig. Men oj vad avundsjuk man blir.
Ha det gytt!
/Magnus -
Världsrekordet för kite innehas av kungarnas kung, Robby Naish! Tror det ligger på drygt 35 knop och sattes i somras på samma resa som Dunken försökte sätta ws-rekordet.
/Magnus -
Grövesjön som ligger ett par mil mot Norge är en större sjö som ligger högre (varmare och blåsigare) och den är kanske inte omöjlig att kita på, kolla dock upp det där med strömmar=sprickor=badrisk i kallvatten=inte bra. Mot norska gränsen förbi Grövesjön finns öppnare områden och kalfjäll. Akta dig dock för att köra sönde fjällbjörkar mm och det kan vara ganska stenigt eftersom snön blåser bort på öppna ytor. Men åkrar eller slättlandskap är liksom inte riktigt kompatibelt med fjäll och skog . Kan finns lite plattmark innan Sälen kanske på vägen upp. Kolla Lantmäteriets hemsida efter öppna ytor. Lycka till!
/Magnus -
Bra synpunkter!
Och man parkerar gratis på flera platser i Göteborg, kanske även i fler städer vad vet jag./Magnus
-
I Göteborg finns det 4 mackar, med priser mellan 6,50-8 kr vilket alltså klart billigare än bensin. Och antalet mackar ökar stadigt i landet. Ett problem är att man dock måste ha skumma lokala tankkort för att kunna tanka i småstäder, t ex från det lokala energibolaget. Så i somras när vi reste runt i sydsverige fick vi köra på bensin tyvärr. Bussen blir lite slöare med gas så i värsta uppförsbackarna är det dåligt tryck men då kan man ju växla till bensin elller trycka pedalen hårdare i golvet. Jag kommer drygt 20 mil på en tank för 110-130kr, vilket känns snålt. Den drar ca 1,1 l bensin/mil i lugn körning max 100km/t.
Volvo försöker ju påverka gasbranschen att utöka stationsnätet (Volvo har 3 BiFuelmodeller)och de är mycket förmånliga som tjänstebilar, vilket på sikt måste innebära att antalet mackar bör öka i sydsverige. Så behåll den ett tag till.
Jag har en lång T4 från 96 (+40cm jfr med kort modell) så gastanken ligger inte ivägen så mycket. Jag får precis in brädor på 250cm och jag har ingen längre bräda. Och ovanpå tanken kan jag stapla prylar bakom framsätena mot mellanväggen och sätta en extra passagerstol! Så jag upplever inte tanken som ett problem.
Har du fler frågor så hör av dig!
Magnus -
Självklart kör man en gasdriven VW-buss, en bifuel (bensin+gas). Funkar skitbra och gas är billigare än bensin dessutom!
Men, Börja blåsa nu då för bövelen!
/Magnus