mag
Forumsvar skapade
-
Tusan att det börjar bli kallt, jag hade hoppats segla Trollskogen i år också men det kräver ju kall nordlig vind, tvi.
Gött att ni fick segla detta kanonsegel.
/Magnus -
Mer inlägg i debatten:
Om man seglar slalom eller liknande så är det inte något problem att vara överriggad ganska mycket. Det är bara att hålla i o köra tycker jag. Om man däremot som jag gärna vill vågrida så är det rätt kinkigt att vara toköverriggad om det skall bli bra. Alltså om man seglar i vågor så kanske det är bättre med fler segel?
Om man har samma typ av segel, märke och modell, så är frågan enklare att besvara om hur många man ska ha. Om man däremot har ett camber, ett vågsegel emellan och ett freeride segel som minsta så blir det en helt annan femma eftersom det skiljer sig förhållandevis mycket i grunddrag och stabilitet i mycket vind. Vissa segel tål inte för mycket drag och andra tål mer, vissa har utmärkt bottendrag och andra sämre. Så om ekvationen ska funka bra bör man nog eftersträva samma typ av segel i alla fall under 5 kvadrat där skillnaden är mer avgörande, tror jag.
Jag är ganska lätt, kring 65kg och har lite lite kilo att sätta emot när det drar i vrålmycket. Alltså har jag ganska många segel, vilket gör att man kan köra kontrollerat oftare. 3.4, 4.0, 4.5, 5.0, 5.9 är mina storlekar. Att ha möjlighet att rigga 2 segel samtidigt är självklart bra.
/Magnus
-
Skulle tro att medelåldern på det forumet är ca 10 år. Trist stämning bland de killarna generellt.
Tacka vet jag detta forum som oftast håller hög nivå, inklusive LasseKs inlägg.
/Magnus -
Tack för en suverän WAP och vindservice!
/Magnus -
Jag lider med er alla!
Grymt rolig läsning dock från Rambo som verkar klarat sig bäst. Kolfiberpriserna kommer att gå upp på svenska marknaden. 😉Apropå hängselekrokar så tror jag också tyvärr att det är bommen alternativt ryggen som går av före kroken. Jag har sett ett par kolbommar gå av och själv haft av en och annan alumbom i samband med hopp/kastfall. Någon gång har jag slitit av remmarna i hängselen men kroken har aldrig gått av för mig. Inte ryggen heller tack och lov även om det känts så ibland.
/Magnus
-
Rapport från Jylland och årets bästa förhållanden :
Vi seglade 2 grymma dagar i Middles – Hamborg i Hanstholm.Dag 1:
Första dagen var bäst med grym sidvind och de största vågor jag sett i dessa förhållanden i Hanstholm. Och då har jag seglat här i ca 12 år! Vågorna var långa mellan 2 och 4 meter med enstaka högre set och vinden blåste lite offshore. Jag körde 3,4 kvm och var emellanåt överriggad men ofta perfekt drag. Tyvärr var man inte riktigt förberedd på dessa brutalförhållanden och körde väl inte på topp precis. Efter ett tag vågade man sig på de största vågorna och det var gytt trots vråldrag och lite choppiga framidor på vågorna som gjorde att brädan studsade en del. Men efter en floater på en bamsing fick Nordsjön nog av mig och slog igen gapet om min utrustning. Fick åka 500 meter tvättmaskin och därefter springa ikapp utrustningen längs stranden för att till slut simma ut och hämta den! Småjobbigt!Dag 2:
Lördagen hade vi 4,5kvm ökande till 4,0 och sedan 3,4kvm men tyvärr vred vinden från Väst till nordväst, dvs från sideshore till sideon. Och vågorna växte på nytt till masthöjd men det var som ett rykande vitt inferno och kroppen orkade inte riktigt strömmar och vågor efter en bra förmiddag med 4,5 och sidvind. Endast de allra duktigaste kunde hantera Nordsjön denna eftermiddag och även Lars Pedersen åkte rejält med tvättmaskin.Dagen coolaste upplevelse var en kille med utrustning från ca 1986 (Ja 1986!), rött trekantsegel med en latta, assymetriskt 230 hemmabygge med masten längst fram, orange hängsele med flytväst och ryggväska mm. Han kom – körde och dominerade. Upsidedowns, vågridning back & frontside, klockrena Cheeserollar, bakåtloopan nästan, pushloop nästan och enhands upsidedown. På prylar som var mer än 15 år gamla!!! Han var kung på stranden och fångades på många filmkameror och fick stående ovationer från åskådarna. Och jag som trodde att det bara hängde på prylarna!
Tyvärr har jag ingen kamera så minnena finns bara i min skalle. Det kändes ännu inte för kallt i vattnet så ännu ett par helger kan man definitivt åka dit.
Nöjd och trött!
Magnus -
Jag har ett par ProLimit med öppen handflata som funkar bra. Handskar blir aldrig helt bra men tillräckligt för att kunna segla. Fördelen är att man kan sticka ut handen om det inte är för kallt om det krampar eller man vill köra lite mer avancerat. Sedan stoppar man in dem igen när man känner sig kallare eller ska softsegla. På våren när vattnet är svinkallt är det bättre med helt täta handskar men på hösten är de kanon.
/Magnus
-
Lysande i så fall!
Hoppas wappen också går igång då.
Tack för bra service!
/Magnus -
Enormt sugen på att åka, oj oj oj.
För er som aldrig seglat masthögt är det bara att prova!
Ni kommer aldrig att glömma Nordsjön efter det.
/Magnus -
Vilket shorebreak!!!
Tack för videon grabbar.
/Magnus -
Toscana ska kunna få lite vågor på våren när det blåser mer och har även en sommarbris på sina ställen. Har varit några reportage därifrån. Fast om det är bra på sommaren är jag lite skeptisk på, vind är en sak men vågor är en annan. Bris ger inga vågor, det krävs mer för det.
/Magnus
-
Vi kanske också drar till Danmark, lördag – tisdag ser bra ut. Efter en vecka i sjuksängen så är det dags att möta Nordsjöns krafter med småprylarna. Ser riktigt bra ut faktiskt. Vet inte om vi har plats i bilen/bilarna än men i så fall lägger jag ut en blänkare här.
/Magnus, Göteborg
-
ok, då är det rimliga priser tydligen.
Varför blir man aldrig sugen av dina bilder!!!
😉 Tack för supporten.Och dollarn bara sjunker, det innebär att man kan minska bostadsbudgeten till förmån för prylbudgeten! Eller så stannar man längre, eller både och. Spara spara. Och biljetten betalas i USD. Yihaaaa!
/Magnus -
Kanonfilm det här!
Jag blev grymt sugen att åter stifta bekantskap med WA. Oj oj vilka vågor. Har aldrig seglat Maui tyvärr, endast Oahu för länge sedan, men ni var ju riktigt bra på slutet i filmen. Kul att se!/Magnus