Forumsvar skapade

Sida 161 av 164
  • mag

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 11:58 som svar på: E-40:s 15 meters backloop – Pozo -03

Tack!

• mag

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 09:04 som svar på: E-40:s 15 meters backloop – Pozo -03

Jag kan inte spela upp den med MediaPlayer av senaste version. Fler osm har problem?
    /Magnus

• mag

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 08:52 som svar på: 4.3 och 3.5 – en reklamkampanj för det senare

Premiärseglade Simmer Wave Comp 3,4 igår och kan instämma. Trots en 4 meters mast som inte är ideal för seglet så gick det suveränt att segla. Går inte att jämföra med äldre småsegel, typ planka och av/på drag. Ett sjysst modernt 3,4 segel med buk och tvist fungerar precis som ett 4,5. Kräver dock lite försiktighet om det är crosson i bottensvängen för att inte brädan skall stanna helt när draget minskar i vågdalen, men det är en träningssak. Och är det ren sidvind blåser det ju även på vågens framsida så då är problemet borta.
    Skönt med grym kontroll i vågridning utan toköverriggat segel. Kanske skall man köpa en 370 mast så småningom.
    /Magnus

• mag

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 20:29 som svar på: Köpa vågis

Jo, Naish är bra brädor, det var inte det jag skrev. Jag försöker säga att för en ovan vågseglare, med svenska choppiga korta långsamma vågor finns det enklare brädor att välja. I och med att den är väldigt loose så kräver den att man har koll på rigg, fottryck och tryck på mastfoten för att kunna svänga som man vill, vilket få seglare har. Men i rena fina sideshorevågor tillhör Naish en av mina favoriter. Och de har shapats snälla jämfört med de första årsmodellerna.

Hoppa och glida runt bland småvågor kan alla nya vågbrädor göra, det finns få om ens några dåliga brädor på marknaden. Men det skiljer sig en hel del på hur de ska seglas för att funka bra. Och varför göra det svårt för sig.

Imorgon kör vi järn!
    /Magnus

• mag

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 15:30 som svar på: Köpa vågis

Naush är inget idealval om du inte är duktig i vågor, de tillhör de mer krävande brädorna. RRD, AHD, Starboard tillhör de enklare. Tolka inte enklare som mindre avancerad utan lättare att segla för oss normala seglare. Köper du en av dessa så växer du inte ur dem jag garanterar! De funkar även på Hookipa om du skulle bli så duktig i framtiden.
    Mina erfarenheter baserara jag på att jag seglat brädorna själv. Köp hellere en billig bräda som är lättseglad och byt sedan mot en annan om du känner det behövs.
    /Magnus

• mag

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 09:17 som svar på: Köpa vågis

Jag rekommenderar verkligen RRDs brädor som funkar för såväl normalseglaren som proffsen. Ligger lugnt i bottensväng och choppvatten. T ex WaveOne S ca 80liter från 2002, den kan du få för 7000 ny i Varberg och ca 5000 beg. En kanonbräda! De nya 2003 är flera tusen dyrare och inte så mycket bättre. 4,0-5,7 kvm funkar bra.
    /Magnus

• mag

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 20:38 som svar på: Skåningar – tacka mig!

Sandhammaren är bra men se upp så du inte blåser till Estland! Löderup funkar också men det är strömt.

/Magnus

• mag

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 07:44 som svar på: En konkurent till Anders Bjorn och kompany

Snabb men bara åt ena hållet eftersom den inte kan segla tillbaka! Det är en liknande sån där katamatrimaran-mojäng som har världsrekordet (Yellow pages). Men som sagt hem kommer man inte med denna pryl.
    /Magnus

• mag

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 15:18 som svar på: Vw buss köpes!

Kolla på http://www.bilauktioner.se som finns bl a i Landskrona. Moms tillkommer på bussar.
    Jag köpte en VW 96a för ett bra pris i maj och är helnöjd.
    /Magnus

• mag

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 10:44 som svar på: Ingen vind i Benodet v28 vid UCPA kurs!

Det är knappast fel på Benodet, centret ligger troligen där just för att det blåser. Denna sommar har det inte blåst på många platser alls i Europa. T o m första wc-tävligen i windsurf på GranCanaria blev inställd i maj/juni och där blåser statistiskt sett mest i Europa. Håll tumarna för en blåsig höst!
    /Magnus

• mag

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 08:39 som svar på: Mistral Twister 102

102 men även 117 rekommenderas varmt av mig och av tidningstester förra året. Kolla nya inlägg på Konfen om frestylebrädor, bla om Twister.
    /Magnus

• mag

Medlem
    10 augusti, 2003 vid 20:09 som svar på: Val av freestyle bräda? runt 105 eller 115?

Jag har provat t ex Twister i både 102 (106) & 117 (troligen också större i verkligheten) och det är bra brädor båda två. Fast 102 är mycket lättar att få upp i luften och känns betydligt mindre. För slag och liknande är den storas självfallet stabilare. Väger du över 80 köp den stora. Eller om du vill ha 7kvm segel. Jag har kört 5,9-6,7 på den lilla och upp till 7,2 på den stora. Jag är dock under 70 kilo tung. Båda plana förvånansvärt tidigt med originalfenorna men en större hjälper för stora segel och lite vind. Jag kan dock varmt rekommender båda brädorna!
    /Magnus, Göteborg

• mag

Medlem
    16 juli, 2003 vid 17:25 som svar på: Storlek på wavefena?!

Det låter i och för sig som rätt fenstorlek för brädan. Men det är lite enklare att segla och plana med en något större fena, men absolut inte över 23cm. Köp en 22 onshore eller sideshore. Brädan blir mindre vågaktig och slöare från kant till kant men det kan det vara värt om du kan segla enklare.
    Dock,riktiga vågfenor ska släppa, det är hela tanken. Du kan inte pressa dem som en större fena men de svänger desto mer och du kan slajda på vågen om du trycker till. Kör lättare på foten framförallt upp mot vind och försök pressa ner och använda brädans hela kant att höjda med. Lycka till!
    /Magnus

• mag

Medlem
    16 juli, 2003 vid 07:45 som svar på: Vädjan! Läs detta!!!!!!!!
  • mag

Medlem
    16 juli, 2003 vid 07:00 som svar på: Lite bilder från klitmöller…

Kul att höra! Att båda gav den godkänt och att den gick med 5.6. En större fena gör som sagt susen för strömmarna i Danmark och för att hålla emot större segelyta.

Vi körde i Halmstad i lördags, en kanondag med 4,0/4,5 för min del och nästan sidvind. Vågor på upp till drygt 2 m.
    /Magnus

Sida 161 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.