mag
Forumsvar skapade
-
Franska tidningar har bl a testad AB+ vågbrädor (ev fler) och de fick mycket bra betyg! Synd man inte kan franska.
Jag är supernöjd med min AB+ vågbräda. Har kört många olika märken tidigare och denna är den bästa hittills. Har otrolig potential som jag måste lära mig utnyttja bättre. Den är inte superenkel att segla men har å andra sidan inga begränsingar vad jag kan känna.
/Magnus -
Fina bilder. Kul att ni fick segla. Tyckte jag kände igen dig och din far på bilderna. Fick din farsa testa den nya RRD brädan? Jag såg att det blåste mer än 10m/s uppe vid Skagen nästan hela tiden. Prova även Hirtshals nästa gång där det är sideshore vid väst. Det blåser ibland lite mer i Skagerack. Och det är färre tyskar!
/Magnus, Göteborg -
Starboard har inte sämre kvallis än övriga märken. Deras D-Ram serie är kända för pansarkvalitet. Wood är lättare och som alla lite lättare brädor kan de vara något skörare på sina ställen. Men att klara grymma kastfall är inget som lätta vågbrädor byggs för. De är starka där man står och mellan mastfot-fena där det normalt är störst påfrestningar. Annars skulle de väga betydligt mer. Freestylebrädor och nybörjarbrädor har ofta förstärkningar även framför masten på däcket och runt nosen.
Ni kan lugnt köpa Starboard!
/Magnus -
Som sagt synd att de inte höll till i Ringenäs där det var klockren sideshore och fina vågor. Tänk att 2 km kan bli så fel. Men det är väl synd att klaga det var ju vind i alla fall.
/Magnus -
För Torkelstorp se annat inlägg från ikväll.
Läjjet är Träslövsläge söder om varberg. Kör söderut på kustvägen, inte motorvägen, så är det skyltat.
Hakul!Magnus
-
Kolla Vägbeskrivning på Göteborg Windsurfingklubbs hemsida. Du kör av vid åsa/Fjärsås mot fjärås sedan kommer en skylt vänster. Går att campa där på en liten gräsmatta vid grusparkeringen. Ingens sten men en och annan pinne/metallstång i vattnet längst in. Sen är det fritt.
Magnus -
Fjorden vid Agger – Thyborön har jag seglat i norra delen. Bra att lära sig i. 3-5 mil söder om Klitmöller. Annars är Ringkjöpingsfjordens största cruisingstället, vimlar dock av tyskar. Men vill man rejsa med dem så åk dit. Fjorden är stor så det finns plats för alla.
/Magnus -
Free, filmen med segling från Western Australia har många mycket bra sekvenser med vågridning! Säljes billigt i Varbeg. Gjord av Stefan i Halmstad! Några av de bästa seglarna från downunder + några svenskar däribland Per Andersson. Sjysst musik och lagom seriös film.
/Magnus -
Cabarete är bra, blåser ofta och rätt bra vindstyrka. Vågorna är minst på sommaren/mest vind och störst mitt i vintern/minst vind så hösten är nog en utmärkt kombination. Lågsäsong=höst=billigt boende. varmt i vattnet och enkel resa dit.
/Magnus -
Vågsurfing är vi inga hejare på men det är nog som ni säger att för vind är inte bästa årstiden på sommaren i alla fall. Vi har kite med oss också i bussen så lite borde man få segla. Tack för svar!
Galizien verkar ha lite vind även på sommaren enligt reportage i SURF och Boards, de påverkas av högtryck över Azorerna precis som Portugal, plus lite lokala sjöbrisar. Dessutom billigt men tyvärr mer 50 mil till enkel resa…
Fler tips? -
Om du skall segla vågor; Börja i Danmark med uppvärmning i Sept, glöm inte Holland som har grym segling, och sedan Bretagne med mastodontvågor i Sept/okt. Men då bör du vara duktig seglare.
Om du vill ta en avstickare så har Irland förmodligen Europas bästa vågsegling. Världscupen är där i Oktober tror jag. Dingle med omnejd är en bra utgångspunkt. Fast även här gäller att du bör ha seglat vågor innan. Det är klart det finns plattvatten men om du vill segla det åk någon annanstans där det är varmare. Cornwall i England har också bra höstförhållanden med vågor.
Vinden finns hela hösten i Europa och tempen t o m i november är ok i Frankrike. Norra Spanien är mycket billigt med bra vågor och vind oktober.
/Magnus
-
Åk till fjorden vid Aggger, där är det platt och går att segla i alla riktningar. Ligger 3-4 mil söder längs kustvägen. Du ser enkelt var de seglar, 1 km öster om Agger , en parkering vid en liten pir. Fri vind i alla riktiningar utom nord. Inte trångt som sjön i Klitmöller och bättre vind.
/Magnus -
Och jag åker till södra kusten, Biarittz – Bordeaux och är tacksam för alla tips. Tror att UCPS har kitekurser i Benodet och något mer ställe. Vi tänkte dock åka runt själva och leta vågor/vind.
/Magnus