Forumsvar skapade

Sida 163 av 164
  • mag

Medlem
    23 juni, 2003 vid 20:28 som svar på: Bil+surfprylar stulen Göteborg

Min bil blev stulen 95 utan surfpylar i men efter att jag köpt krycka har det “bara” blivit inbrott i den. Och surfprylar är inte det mest åtråvärda för normaltjuven. Men surftjuven gud förbjude snor allt.
    Köpte VWbuss förra veckan och en rattkrycka dagen efter!
    /Magnus

• mag

Medlem
    17 juni, 2003 vid 20:37 som svar på: Villken Vågbräda e att rekommendera?

Ni som vill köpa har inte sagt hur mycket ni är villiga att betala. Om ni vill ge 12-12.500 finns det ju inga begränsingar. T o m en grym AB+ kan man få till det priset, dvs samma som Naish och Fanatic Goya. Hawaiianska Quatro finns också till detta pris.

Men om ni bara vill ge 6000 dvs halva priset så kan jag rekommendera ett par olika brädor. Då kan du köpa 2 brädor!

RRD Wave Cult 255 med ca 89 liter (riktigt värde) är en otroligt lättseglad allroundbräda som jag har seglat i allt från plattvatten till masthöga sideshorevågor på Barbados. Även 250 är bra. Kan varmt rekommenderas och säljs ofta för ca 5000kr på denna konf.

WaveOne M på 88 liter (riktigt värde)En modern och kort 249cm vågbräda som troligen är en något bättre vågbräda än 255an. Var en föregångare bland de kortare brädorna när den kom. Planar ev lite senare och kostar ca 6000 begagnad och 9000 nya i Varberg. Jag har mest kört på S med 80 liter men den går super i både små och stora sideshorevågor.

En karakteristisk egenskap med RRDs brädor är att de är väldigt lugna att segla i chopp och lite stökiga vågor. Jämfört med t ex Naish första Promodeller, Razors första årgångar, JP och Goya som kräver betydligt mer av seglaren. Man kan inte slappna av det minsta i bottensvängen. Radikalt om man kan hantera det men inte helt lätt om du inte är van vågseglare. Starboard är också kända för lugn gång.

Provade dock Razor av 2003 årsmodell (ca 80 och 90 liter tror jag) och de var sköna i vågorna, planar väl inte tidigast men det gör väldigt få riktiga vågbrädor.

Kör du mest i Sverige skall du nog inte välja någon av de utpräglade vågbrädorna i första hand. Bättre då att få plana mer, hoppa lätt och köra enklare vågridning. Det klarar alla nya freestylewave brädor. Men om du kör där det finns större och snabbare vågor blir valet svårare. Då är kanske en freestylewave + en riktigt radikal vågbräda att rekommendera, typ AB+ , Quatro, RRDs nya, JP eller Goya.

Är du osäker så köp en 5000 kronors bräda och till hösten när du tröttnat, köp en till och sälj den gamla för 4000! Då kan du bättre bedöma vad du vill ha. Det är ganska stor skillnad på olika brädor, även om ganska många är riktigt bra för normalseglaren numera.

Lycka till med köpen!
    Magnus

• mag

Medlem
    12 juni, 2003 vid 11:08 som svar på: Tveksam kvalitet på Simmers segel!?

Simmer = budget ???
    Jag har seglat Simmers fina vågsegel i 8 år och aldrig haft problem med kvaliteten (Onshore & WaveComp). Trots att jag använt dem mycket, haft dem riggade i solsken på stranden, kört stora vågor och åkt tvättmaskin, hamnat på revet mm. Men man bör nog vara rädd om alla segel framförallt inte rigga på asfalt/grus, rulla dem och inte spänna fast dem med spännremmar på taket, skölja dem då och då, torka dem ordentligt och rigga ner dem så de inte ligger i solen. Ingen plast gillar solsken! ´

Apropå att veckad monofilm så kan man vika ett helt nytt segel, oavsett märke. Beror troliegen mer på ägaren än filmen, även om självklart alla freestylesegel har extra tunn och lätt film.

/Magnus

Fast

• mag

Medlem
    9 juni, 2003 vid 21:12 som svar på: Villken Vågbräda e att rekommendera?

Köp en AB+, en av de grymmaste brädorna som finns att köpa, custombyggda vågbrädor designade av A Bringdahl. Jag är helnöjd med min. De är dock inte helt enkla att segla så du bör ha seglat en del innan. En lätt custombräda är en unik känsla!

RRD Wavecult den nya linjen är super att segla med både för stora & små vågor, onshore & sideshore, nybörjare & proffs. Lugn i vattnet =fördel i choppig svensk sönderblåst hav. Ett kanonköp, rekommenderat i tester, t ex 51 storleken.

/Magnus, Göteborg

• mag

Medlem
    22 maj, 2003 vid 20:48 som svar på: s10, e11, us1111 prylar?

Jag hade en Copello Twinser vågbräda som Anders seglade. Byggd av Ed Angulo med inskription; Made for Anders by Ed – Jesus Loves You. En grym bräda som jag tyvärr hoppade sönder. Hade jag haft mer plats så hade den hängt på väggen än idag.
    /Magnus

• mag

Medlem
    21 maj, 2003 vid 20:19 som svar på: Öland eller Varberg?

Där finns många bra ställen med eller utan vågor. Och det finns en hel del bra seglare redan nu tidigt på säsongen.

• mag

Medlem
    21 maj, 2003 vid 20:08 som svar på: el Ninos syrra el Nina är på väg håll i hatten!

Låter mest som om det skall storma i sydatlanten (tropiska delen) om jag läste rätt men det kanske smittar 😉
    /Magnus

• mag

Medlem
    14 maj, 2003 vid 20:22 som svar på: Vikten på brädan?

Med fel shape spelar vikten ingen roll!
    Men om du jämför två likvärdiga brädor är klart att den lättare går bättre, planar tidigare, svänger snabbare pga mindre vikt att flytta på. Desvärre har vissa tillverkare haft stora problem att kombinera låg vikt med god hållbarhet, vid hopp vill säga. Även jag som väger under 70 kilo har haft sönder flera vågbrädor. Om du väger mer får du ta med detta i beräkning om du tänkt ladda utan att sätta landningen 100. De brädor som har hälgropar, dvs extra padsmaterial under de vanliga padsen håller självklart mycket bättre. Men vissa brädor går mitt av också. Många tillverkare har dock extratjockapads till i år. De senaste åren har jag sett många märken och typer av brädor som varit kraschade under padsen. Såväl brädor som tillhört sverigeeliten som medelsurfare. Nya brädor brukar gå att reklamera av första ägaren men annars är det ofta kört.

Men, det är klart det är värt att ta risken! En lätt bräda är grymt skön. Jag går under 6 kg i år.
    /Magnus

• mag

Medlem
    8 maj, 2003 vid 19:29 som svar på: surfbuss

Var ligger Rimbo?
    Varför säljer du bussen?
    /Magnus, Göteborg

• mag

Medlem
    5 maj, 2003 vid 20:21 som svar på: Gun segel?

Eftersom de säljer direkt till dig utan mellanhänder som tar betalt kan de hålla låga priser. I årets alla tester av vågsegel har de genomgående fått mycket bra betyg, även på kvalitet/sömnad. De är en av världens 5 största segeltillverkare har jag för mig. Tyskland är för övrigt världens största ws-marknad. Såg en annons i senaste tyska SURF att de sålde ut sina 2002 segel till helt grymma priser. Det är helt klart värt att köpa dem, de är bra!
    /Magnus

• mag

Medlem
    2 maj, 2003 vid 17:14 som svar på: Vad gör Bringdahl nu för tiden?

Han utvecklar och säljer bl a det egna brädmärket AB+.
    http://www.abplusboards.com/
    Simmersegel utvecklar han väl också fortfarande tillsammans med Tomas Persson. Sen har han det gött verkar det som och reser runt till de fina vågorna. Sjyssta bilder!
    /Magnus

• mag

Medlem
    28 april, 2003 vid 21:13 som svar på: Klitmöller

Det finns alltid hytter så här års rutn Klitmöller till bra priser. Och de har 2 grader varmare vatten än Västkusten! Golfströmmen och ytvatten från söder gör susen.

Vi skall nog också dit om det vankas vindar över 10!
    /Magnus

• mag

Medlem
    17 april, 2003 vid 09:08 som svar på: Agger Danmark

Bra ställe kring sydlig vind. Kan dock bara rekommenderas till dig som är riktigt van vid stora vågor, strömt och byig vind. Shorebreaket slår det mesta! Och när du kommer ut kan vågorna slå dig och utrustningen sönder och samman. Har du råd med nya prylar så testa.
    /Magnus

• mag

Medlem
    12 april, 2003 vid 13:01 som svar på: Skillnad på RRD Wave Cult och Wave One från -02?

Båda är mycket bra vågbrädor, förlåtande och säkra även om det är choppiga vågor. rekommenderas av alla som provat dem inkl mig själv. Cult planar tidigare och är lättare för den mindre duktige, men faktiskt en riktigt bra vågbräda. One svänger bättre och snävare men är inte riktigt lika enkel att segla på och att få i planing eller hålla i planing i sväng i långsamma vågor utan bra drag. Båda går bra i små och riktigt stora vågor. Om du inte bara seglar vågor skulle klart jag välja Cult. Tänk dock på att de har ca 4 liter mer volym än i katalogerna så att du inte väljer en som är för stor. Men stor planar tidigt vilket kanske kan vara bra för dig.
    /Magnus

• mag

Medlem
    12 april, 2003 vid 12:41 som svar på: Challenger segel ?

Den tyska SURF har gillat både deras vågsegel Kaonda och deras freestylesegel Liquido, testade i nr 3 Mars 2003. Detta är iofs ingen garanti för att de gillar detta segel. Kolla i nr 5 av SURF då de testar fler segel, kommmer ut i april/maj.
    /M

Sida 163 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.