maglu
Forumsvar skapade
-
Körde för övrigt min nya fyrmedars konstruktion på riktigt för första gången igår. Känns riktigt stabil o bra. För speed kommer jag dra åt truckarna lite mer, samt sänka medarna (har tre justeringshål och körde på högsta…hade inte verktyg med för att justera)
Ganska dålig vind, så bara runt 25knop i toppfart denna gång.
Men riktigt behaglig att gippa, göra 360s m.mBra med lite mer längd mellan truckarna=stabilitet i fart.
Noll tendens att det skulle vara för smalt mellan medarna, trots oförlängda longboard-truckar och högsta läget på medarna (på bilden nedan är det lägsta läget).
Mycket stabilt trots kraftiga svängar och bitvis bra tryck i seglet på kryss och halvvind.http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=59479&d=1320174511
http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=59480&d=1320174976
-
En snowboard som kantställs räcker ju för t.ex. snökite för att hålla emot (utan fena e.dyl). Det svåra är just att lyckas kantställa utan binding. Riktigt svårt på en bred snowboard med mastfot som trycker platt, och bara sladdriga stroppar.
Men den där konstruktionen med smalare skidor och lite höjd på brädan kanske funkar, då stroppar kan räcka för att kunna få tillräcklig kraft att kantställa ordentligt.
Svårt med riktig bindning, om man inte kan tänka sig att köra “switch stance” på en bog hela tiden förstås… =).
-
Har inte så bra koll på olika videokomprimeringsformat, men all komprimering försämrar mer eller mindre. Men jag brukar exportera till wmf tror jag det är (windows media file) som inte är komprimerad…tror jag. Bra koll eller hur…
Vimeo är en site för publicering av filmer, typ youtube men bättre kvalitet. Youtube är enkelt, men man tappar mer kvalitet där..men helt ok, jag har bara kört upp på youtube.
-
Enklaste på en PC är ju windows movie maker. Om du inte redan har det installerat, så tror jag att det följer med live paketet, med Messenger osv. Snabbt och smidigt för det allra enklaste och ingår i windows licens
-
Störst risk att gå igenom måste va när man stannar eller kör långsamt. Men att gå igenom med fart…huu…ett kastfall ned i en iskant…är nog inte säkert man ens överlever kastfallet skulle jag tro.
Själv kör jag bara på rekade och säkra isar, men alltid bra att tänka igenom alternativ utifall att…
Har dock gått igenom övre lagret på dubbel-is, i rätt låg fart. Tog ändå tvärstopp…slog foten rätt bra i mastfoten. Isen var homogen där jag landade, så slog mig inte för övrigt som tur var, gled bara en bit 🙂
Hade regnat på mer än 30cm tjock is, och regnlagret hade inte frusigt 100% -
Blåser det bra, borde det väl i teorin vara möjligt att vattenstarta en pirate upp ur en vak? Iaf om man får upp den på en iskant, som kanske är för vek för isdubbar, men tillräckligt för att hålla bädan uppe och iaf bli uppdragen liggandes på rygg eller kanske ännu hellre på mage…typ body drag.
Om jag skulle gå igenom, skulle jag iaf gör allt för att inte trampa ned brädan, utan hoppa av bakom, skjuta fram brädan och göra allt för att behålla kraften i seglet. Precis som när man trillar på sommarn och vill upp direkt.
Det som antagligen blir problem är så fort isen är sprucken, och fenan fastnar i kanter o spricker. Samt att man riskerar åka mot svagare s…Säkert en uppsjö andra problem, men iaf det första jag skulle försöka
-
Så… här har jag bild på konstruktionen.
En alu-balk som är monterad i originalhålen, delad i mitten med en gummibussning, för att behålla möjligheten till böjning.
Justerbar fena (djupgående). Värdelös på is, där behöver man ledad fena (som på pirate) , utan ledad ligger den fel och skär ned i isen för mycket. Lutar åt ny fenkonstruktion om jag får resten att fungera.
Fotplacering är det som måste fixas. Kanske blir att testa laminera glasfiber för att få plattformar att stå på. Å så vettiga stroppar.
Den är bara drygt 5cm kortare än pirate (med ögonmått), borde inte påverka nämnvärt.
Bifogar även bild på nya 4-medarsbygget. Bara kört 1h i fjol men kändes bra.
Longboardtruckar utan breddning. Gott och väl tillräcklig spårbredd för stabilitet i sidled. Olika hål i medarna för anpassning till snömängd. Laserskurna i syrafast =) -
Just på bilden är det mindre snö, men annars flöt den bra ovanpå tills man försökte svänga. Då skar den bara ner.
Spännande o se ditt projekt. Ska fixa lite bilder på min variant också…
-
Kinetic. Jag har kört Pirate i 3-5 dm blötsnö med 4.5 och bra tryck. Gick ok. Se bifogad bild=) Behövs mycket mer drag än på is såklart, men kommer man bara upp i fart (springa, pumpa) så går det bra …förutom att man inte kan svänga! Bara kliva av…sjunka ned till knäna och vända håll.
Pelegrin: Visst behövs en med/fena även på en snowboardvariant, detta har jag i min konstruktion. Längden skiljer inte så jättemycket mellan den och pirate (har inte siffrorna i huvudet), men längre vore bättre såklart. Den stora skillnaden är bara att mitt hemmabygge har flex och spann.
Apropå spann, så frågade jag kunnigt folk i fjol varför skate-skidor (längdåkning) har spann, när man inte har en fästzon som i klassisk stil? Svaret var för att få glid. En platt skida skulle glida sämre. Möjligheten att flexa ger ett jämnare tryck mot ojämnheter i underlaget och bättre glid, och spannet ger en fjädrande effekt.Dessutom är spannet/flexet i kombination med midjan det enda som kan få en bräda att svänga skärande/carving.
Så är övertygad om att en pirate, men med flex och midja skulle på alla sätt vara bättre på snö än nuvarande styva konstruktion. Torr/packad/djup/puder/blöt…whatever. Bättre glid och bättre svängegenskaper.I mitt bygge har jag fena som sagt, vilket bromsar. Men om snowkite kan åka med kantställd snowboard och kompensera för sidokraft, borde det i princip gå att göra samma sak med ws-segel.
Största problemet med det är fotstropparna. Man vill inte gärna sitta fast med bindning och ett segel…oerhört bängligt. Utan binding är det svårt att få stroppar att bli tillräckligt stabila för att kunna kantställa på hårdare underlag. Dessutom motverkar mastfotsstrycket kanställningen. Så att ersätta fena med kanställning för höjdtagning är svårt.
Men kantställa för sväng går bra på Pirate…förutom att den inte svänger =) -
Visst, man kan ju segla pirate på knölig is, mer snö osv. Men hu vad otäckt det är. Ramla i bra fart på isknövel…aj vad ont. Gillar 4 medar bäst, men förhållandena begränsar lite mer. En av båda är bra. Ett 4 medars hemmabygge och en pirate.
Men jag skulle vilja ha en brädvariant mer lik en snowboard, med carvingegenskaperna hos en bräda som böjer sig. Även glidegenskaperna på snö hos skidor/snowboards bygger ju till stor del på spannet, som jag förstått det.
En helstyv konstruktion som pirate är därför inte så konstigt att den svänger dåligt och är trög på snö.Har en påbörjad konstruktion med en slalomsnowboard (lite längre), som jag övergav när jag köpte pirate…men tror jag ska ta upp den designen igen. Har en konstruktion för mastfot och fena. Det är fotplaceringen jag inte fått till riktig.
Alternativet är att köpa en kite för snöförhållanden…
-
Många på jobbet osv som har en bild av vindsurfing från när man provade själv för länge sedan och inte “kom tillbaka” (alla verkar ha varit med om det), eller också från SOS sällskapsresan.
Man får frågor som “är det inte kallt…nä du ramlar väl inte i så ofta?” 🙂Gopro är kul i detta sammanhanget, som ger en bra bild av vad det handlar om när jag är ute. Det går ganska fort och ser ganska kul ut.
Men något riktigt intresse från oinsatt omgivning får man nog aldrig…förutom att man är lite knäpp som är ute i höststormarna. -
En ögla genom metallpinnen, sedan har jag en liten karbinhake som är snabbt att häkta i uthalstamp, t.ex, eller i en färdig annan ögla på hjälmen. För att snabbt kunna flytta kameran ute på vattnet utan att behöva trassla…
-
Mmm, mörkt i november 😉
-
Vi är väl egentligen tre som har hållit på ett tag som håller kontakt och åker till spots. Till detta 2 nya killar + 1 tjej (min fru) som börjat senaste 1-2 åren, som hänger på rätt mycket.
Sedan dyker man såklart på några “stugsurfare” då och då som har bräda i hus/stugor vid vattnet, och som kör när det passar hemma.
Men favoritspoten är ju Lillskärsudden två mil söder om Umeå, och där är man sällan ensam vid bra förhållanden.
-
Skoj, en vågtävling bara 25mil bort. Är ju nästan lockande!