maglu
Forumsvar skapade
-
Snygga filmer, bra musik, speciellt den första. Passar bra till de “elaka” molnen =)
Min första headcam-test är lite somrigare och glättigare
eehh…hur embed:ar ni?
-
Snygga! Bra musik, speciellt i den första med de “elaka” molnen.
Min första test med GoPro är lite somrigare och glättigare =)
-
Fick ofta kastfall tidigare, men de senaste åren mycket mer sällan. Funderar lite vad jag gör.
Som Jester skrev, inte fega ur är nog viktigast.Vid aktut kastfallstendens: fram med brädan! Jag trycker brädan framåt med fötterna allt vad jag är värd när situationen kommer som förr blev ett kastfall. Det gör att kraften från masten blir framåtriktad istället för nedåt, och att brädan “släpper”. Nedåt = då suger brädan fast än mer och man flyger över.
Enklast när man står i stropparna, då kan man dra/trycka fram brädan mycket kraftfullare.
Ned med tyngdpunkten när akuta kastfallstendensen avvärjts.Är samtidigt en bra metod att komma i planing. Fram med riggen så kastfallskänslan kommer, sen tryck iväg fötterna.
-
Beror nog mycket på hur och var du tänker köra, och hur stor/tung/stark du är.
-
Rigga och framför allt rigga ned är väl det som är jobbigast med regn…blir så blött i bilen. Snöblandat regn kan vara lite kallt i ansiktet också 🙂
-
Det är “ljusår” skillnad i fart om man precis inte planar jämfört med om man planar.
Är det då en halvmeter på seglet som gör det, eller lite bättre teknik, och man därmed kommer över tröskeln till planing, så blir det mycket stor skillnad i fart.
-
“Har faktiskt inga problem att ta höjd när jag inte planar”
Känner igen det där. Jag kan tugga höjd ganska bra om jag ligger och guppar. Men i lite marginell/normal planing har jag mycket svårare.
I närmare överriggat tillstånd och stabil planing går det också bra.Segling häromdagen, 145l och 7.0. En timme någorlunda drag, med gippar. Tog mig ca 10-12 “kryssben” att nå upp i vind en viss nivå.
Tog mig senare samma sträcka på 2 kryssben i knappt någon vind alls. Pumpandes och stretandes förstås och med slag istället för gippar.Anledningen var att jag tänkt ge upp när vinden var borta. Då dök det dök upp en okänd vindsurfare upp i vind! Måste ju hälsas på…vi är inte många häromkring =).
-
Riktigt kul o se lite annat än bara hopklipp från det allra bästa =)
-
Filmer är ju alltid bra att ha på lager när det inte blåser =)
Var hittar man bäst Pro Secrets-filmen? Hittar den på lite siter i US…borde finnas närmare, eller? -
I förlängningen vill du byta fot i samband med riggflippen i ett flytande moment. Men när man tränar första gipparna är det bra att dela upp momenten, speciellt i lättvind, där det kan vara bra att ligga kvar i clew-first och få stabilitet där innan segelflipp.
Länsläget ska bara passeras snabbt mitt i gippen. Stannar man där blir det vingligt som du säger…
Segla läns går inte bra på formula eller någon annan bräda. Formula kan gå djupare slör men fortfarande inte plattläns och behålla fart. -
Rasmus: Absolut, i alla fall när man ligger i ett bra läge i ungefär halvvind med foten på aktern.
-
Inte foten på brädan innan man fått upp seglet ur vattnet? Men definitivt innan du försöker ta dig upp på brädan.
Om brädan inte ligger rätt när du fått upp seglet, så använd seglet + simma med fötterna i halvvindsrikning (startriktningen sedan), då gör fenan att brädan vänder sig rätt med aktern mot dig.
Sen när aktern närmar sig, gör som Robin säger, släpp bakhanden och ta tag i bakre stroppen. Främre handen längst fram på bommen om det blåser bra (eller i masten), längre bak vid mindre vind för att få seglet längre fram och inte falla ned. Dra åt dig aktern, gör att mastfoten också kommer närmare och seglet hamnar högre, seglet högt bättre kraft. Upp med foten och försök behåll nära så att seglet håller sig högt. Om brädan är längre bort, lägre vinkel på masten och mindre kraft.
När du ska upp, dra brädan mot dig med bakfoten. Inte trycka ifrån med foten, bara seglet som ska dra dig in över brädan. In med huvudet, förläng armarna (händerna rätt tätt ihop för mer kraft). Kom in lågt. Framfoten upp på brädan först när du är över brädan.
Tips:
Styr brädan när den flyter själv genom att påverka mastfoten, i förhållande till dig, vinden och fenan. Riggen framåt roterar mastfoten bakåt, och tvärtom riggen bakåt roterar mastfoten framåt. Tryck nedåt i bommen och mastfoten rör sig från dig o tvärtom. Beroende på var fenan är så roterar brädan därefter när mastfoten rör sig.Tips2: Lär dig flippa seglet tidigt. Sparar en massa simmande. Segelstyr genom att föra riggen framåt, fortsätt så ända tills mastfoten har svängt i en båge förbi dig och du känner kraftigt drag i bakhanden då vinden tar tag i seglets bakkant. Släpp då bakhanden och vips, seglet fippar över, och du kan vattenstarta åt andra hållet. Ofta har denna rörelse också mefört att brädan ligger helt rätt med aktern mot dig, oavsett hur den låg innan.
-
Lite övning i helgen, med tester av teorierna 🙂
Kändes bra att initiera gippen från lite mer slör. Bättre fart, fotarbetet funkar ok..ibland… men segelflippen blir komplicerad fortfarande. Seglet vill ju styra runt brädan upp i vind så fort jag släpper bakhanden o drar runt. All fart borta…
Jag gissar… Flippen kanske kommer för sent?