maglu
Forumsvar skapade
-
Håller med föregående kommentarer, men… Om du är målmedveten, har gott om tid och mer intresserad än du har pengar, så visst kan du lära dig och komma igång med lite billigare och äldre prylar. Eller på steget under nybörjarbrädorna volymmässigt.
Du får jobba mer, bada mer och det tar mycket längre tid än att följa den “optimala” vägen, så risken är att du ledsnar. Men låt inte det hindra dig om det är enda alternativet ekonomiskt 🙂 -
Då, om någon har en fena av lättvindskaraktär liggande till salu, så är jag intresserad.
-
Tack.
Då är ju frågan bara vad fenan jag äger har för hårdhet…
Om det är en superstyv hårdvindsfena kanske det skulle vara läge att leta efter ett alternativ. -
Båda händerna på masten, strax ovanför bommen. Jag bryr mig inte om hur brädan är i detta läge, brukar ordna sig sen av sig själv. Simma på rygg mot vinden, tills hela seglet ligger helt på ytan. Lyft en dm eller två för att få in vind, och dra mot dig samtidigt som du “flaxar”…rycker masten upp och ned lite, för att få clew:en att släppa vattenytan. När jag tar tag i bommen låter jag seglet göra en båge framåt för att få mer vind och komma upp ur vattnet. Sen handlar det om att kontrollera brädan, få upp bakfoten, framfoten som ankare å så få seglet så högt som möjligt, gärna med en rörelse framåt tycker jag ger mer kraft om det är marginellt.
-
Styrbordsregeln.
“Right hand first, right to way”
Lätt att komma ihåg. -
Reportage på svenska seglarförbundets sida:
http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2011/1akvart/RFsSM-veckanarmarsig/ -
Har testat lite av det du säger, framför allt att försöka gå på slör i utgången, men upplever att segelflippen vill vrida runt brädan upp i vind. Men det kanske beror på att jag tappat för mycket fart i ingången till gippen.
Jag tror på det du säger om att också initiera från slör. Tänkt igenom känslan i efterhand. Försöker få fram vikten när jag kliver över på läkanten, men med halvvind har jag bra dra i seglet, som förvinner så fort jag börjar svänga. Ofrånkomlig bakvikt. Med mindre tryck innan jag kliver över borde problemet bli mindre.
Om man slapp jobba de här dagarna…perfekt sjöbris utanför kontorsfönstret idag o 25 grader varmt.
-
Ahh, tackar! Riktigt bra instruktioner i första länken.
Fick lite filmat i helgen och kan direkt se en del stora skillnader. För sen riggflipp, för lite aggressivitet i flippen…bl.a, bl.a =)
En gipp vid 1 minut. En helt misslyckad vid 3 min.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8qdJ5cn48LA&feature=channel_video_title”]YouTube – Formula Vindsurf Sommar[/ame] -
Håller med, skonsamt om man bortser från såriga händer och småskador på fötter och tår (skärsår från fenor m.m, konstant onda tånaglar efter långvarigt framåt-tryck i våtskor). Polerfirman som gjorde recond häromdagen gillade dock inte vad min hobby åstadkommit med lack och inredning i bilen på 3 år =)
Enda sjukhusbesöket var 5 stygn i underläppen på Tarifa, hal sliten hyrbräda, vindby, vågbryt och på på väg i stropparna…samtidigt. Äta bom. Köra ett par timmar till, sedan tillbringa sista kvällen på sjukan.
-
Vrida upp mot vinden: All viktförsjutning framåt eller bakåt i brädans längdriktning, av segel eller fotbalans gör att du styr brädan (i icke planande läge).
Däremot, om du kan dra riggen rakt mot dig och behålla balansen konstant när du krokar i, så borde du slippa problemet med att gå upp i vind. Når du inte riktigt fram, gunga med små rörelser så linan kommer i svängning och fånga.Försök var lätt på fötterna (tryck på mastfoten via händerna), och speciellt hälarna om du har lite mer fart, utifall attt problemet är att du börjar fotstyra upp i vind när du koncentrerar dig på att få i selen.
-
jr555se;659452 wrote:ute och tränade sele idag. helt hopplös är jag.. står jag inte på tå när jag hakar i så har jag för mkt vikt på bakbenet alternativt riggen för mkt bak å brädan går upp mot vind direkt.. *suck*
Gick iofs hela tiden högt mot vind för att kunna prova att plana senare..
Köpte midjesele och det går lättare att kroka i men jag får verkligen inte till det..
(rigg bak, jag luta fram.. hur svårt ska det vara att fatta…)Hursomhelst så tappade jag seglet vid ett tillfälle, fick foten under masten och Pang! (kommer inte exakt ihåg vad jag gjorde nu :blush: efteråt)
så hoppade grejen som man skruvar fast mastfoten i brädan med loss, eller snarare delade på sig.. en del satt kvar i brädan men den man håller i för att skruva lossnade(sitter med 4 skruv) och satt kvar i masten.Håller kvar i seglet när jag ligger i vattnet och ser brädan blåsa iväg.. Släpper seglet och ilar efter brädan och sen skynda tillbaka(vet ju inte om en rigg flyter eller inte).
Tog en stund men till slut fick jag kontakt på land och hade tur och blev bogserad av en roddbåt(svärfar) Inte helt kul å simma och insåg att jag hade rejäl tur att det inte var i österskär..
Iofs lite spännande att få praktisera vad man fått lära sig i alla videos och texter om självräddning In i H’te jobbigt att simma med rigg ovanpå bräda…–>Men till frågan.. är det en säkerhetsgrej eller ska det verkligen lossna?
Känns som att Murphy varit med mig sedan dag ett med grejerna.. är på inget sätt ovarsam, snarare tvärtom Jäkligt noga och rädd om mina grejer så jag vill gärna veta om det ska vara så :confused2:-johan
Nej, den ska aldrig lossna.
Skaffa en typ Aquapac eller Watatight och ha en mobil med dig. Saker går sönder ibland….
Sele, börja testa med bommen lite lägre, så att du inte behöver ändra ställning så mycket för att kroka i. Sätt linan i gungning o fånga med kroken.
-
Lite olika rörelsemönster mellan kite o vs som man bör tänka på när det är många och av olika sorter.
Ett ex. Jag låg och tog höjd i knapp planing då en kite med mer drag och bättre höjdtagning kör om mig i lä…då med ryggen mot mig. Jag släpper av så han kan passera framför. Då bestämmer han sig för att slå utan att se sig om. En kite slår typ från planing åt ena hållet till planing åt andra. Jag fick kasta upp brädan i vind och det blev nästan fena först mot honom. Båda fick stopp, men det var nära.Oavsett farkost, se dig om innan manöver. Håll avstånd, extra vid olika grenar som möts…jag borde gjort det i mitt fall, genom att falla av en meter eller 2 och inte följt direkt efter kiten.
Annars gäller nog oftast, ju fler på vattnet desto säkrare. Större chans att nån ser om man trasslat till nåt för sig själv. Men framför allt roligare 🙂
Sent from my HTC Hero using Tapatalk
-
Haha, var rädd att hamna i denna tråden.
-
Det är en definitionsfråga. Du kommer att ha väldigt lite drag i seglet, och är det byigt dessutom blir det svårt att komma framåt alls, ta höjd osv. Men träna slag, icke planande gippar, fotplacering osv kan du kanske göra.
Men för att ha kul på “riktigt” krävs mer vind. 6-8 m/s för att ha lite drag o kunna segla, kanske känna på sele. 8-10 skulle jag tro du behöver för att ha chans o få lite fart, ev. planing, känna på stropparna.Men all träning ger färdighet till dagarna det blåser.
Sent from my HTC Hero using Tapatalk