maglu
Forumsvar skapade
-
Har kört väldigt lite på slät is. Då har det blivit mitt hemmabygge med skateboardtruckar och medar istället, den går perfekt att gippa! Kört pirate en gång på rund-skridskobana för att testa. Och då kändes det som att det gick att gippa. Måttligt med vind och begränsat ytrymme men gick ibland. Kul att “vågsurfa” på snövallarna då=)
Hade svårt att slå i söndags också, med så mycket tung snö. Sjönk igenom för mycket och gick inte vrida runt brädan med segelstyrning. Var bara o kliva av och vända.Bifogar några bilder från i söndags. En intresserad stugägare kom ut o fotade =)
-
Körde dryga 20 knop igår på mellan 20 och 50 cm snö. Vindpinad packad 0-gradig snö.
4.5m segel och Pirate och den större fenan. Nyvallad bräda, men tyvärr för lite kallare snö .
Gick rätt bra att ta höjd i dessa förhållanden. Men mycket svårt att svänga, förutom med segelstyrning. Stoppsladd upp i vind gick bra, men försöka carva en gipp var omöjligt i dessa förhållanden. Saknar en snowboards flexibilitet/böjkurva för detta. Brädan är helstyv och det blir väldigt liten möjlighet att svänga i snö. Utom då att trycka ned tail:en och upp i vind… typ en “slam tack” eller vad man skulle kunna kalla det =). -
Segla går rätt bra, det är höjdtagning och fenans funktion som borde gå att förbättras för snö.
-
Kinetic: Kanaler är definitivt något jag tror på, eller ännu hellre utbukningar/lister i glatt material som brädans undersida. Tänker mig formen av halva sopkvast-skaft, större eller mindre.
Tror inte på effekten av att flytta snön. Tror mer på att “packa och forma” och få snöns struktur att ge grepp i sidled med behålla låg friktion och glid i längsled.
I riktig puder kanske det är svårt, men vindpinad och/eller blötare snö och även packade skoterspår eller pistat skulle något typ spår eller list vara lösningen tror jag.Enda liknande applikationen jag kommer på nu är skoterskidor. Varför inte montera en sån här under? Lite för stor kanske…
http://www.locknersbilochmc.se/images/619400071_powder_pro_white_20101020105057.jpg -
Varför inte gå åt samma håll som vindsurf, fler fenor? Det är något jag tror skulle funka. Jag tror i allafall mer på längd än djup om man ska förända fenan för snö.
-
Körde Pirate i helgen på några dm vindpackad snö. Körde med kort “fena” som inte räckte ned till isen = svårt att ta höjd = gick inte. Klarade max halvvind. Men var kul.
Testade också häromdagen på plogad rundbana, med 1m snövallar. Gick att köra lite “våg” och småhopp på vallarna =) -
Det där blev ju riktigt snyggt. Vad är det för materal? Ser ut att vara rätt tjockt.
Men jag skulle ändå lacka in något på övriga ytor. Har du lite snö under skorna eller snö på brädan när du kliver runt i en gipp eller slag blir de lackade ytorna farliga =) -
Masse: Hur tidigt ute var du att boka på Vela? Försökte boka direkt med dem i september (för vår resa i Nov) men blev bara hänvisad till resebyråer i frankrike eftersom det började vara fullbokat, så blev Gaia.
Jag hade annars gärna lagt de extra kronorna för att ha tillgång till bra urval av utrustning.
Hade en fantastisk vecka i Jeri, men surfet var sådär pga ovanstående, då största segel 4.7 tveksamt räckte för mina 90kg på utsidan och aldrig på insidan i princip under hela veckan.Blir Vela om jag får möjlighet till en “nästa gång”
-
Jag lackade, strödde på socker medan det var vått. När det torkat lackade jag ett lager till.
-
Har man kängor med lite klack fungerar listen mycket bra. Testade sätta stropp där bak på min förra bräda ifjol, som har lite för låg list. Känns helt klart lite stabilare med en stropp, men går bra utan tycker jag och har inte satt någon på årets konstruktion (än iaf). Har inte haft problem med is, ibland ett lager snö, men listen hanterar det rätt bra. Störst problem med snö är vid gippar osv, då man ska flytta omkring fötterna, och då hjälper inga stroppar. Viktigast att snön inte glider på brädan när man trampar. Har man bra kängor glider man inte omkring på snön så mycket.
-
Lacka in socker eller salt är snyggare tycker jag. Testade råsocker nu men blev nog för stora korn som krasas sönder för lätt.
Sent from my HTC Hero using Tapatalk
-
På denna bild syns förstärkningslisten. Lika bred smala delen på ovansidan, och hålls av de 4 skruvarna+mutter som syns på bilden. Om man lossar lite på de yttre skruvarna, kan brädan flexa mer innan listen börjar böja sig i ändarna.
T -
Nya brädan klar. Synd det är så mycket snö…känns som att det är kört för i år häruppe 🙁
Får testköra på skridsko-oval om det ska bli någon test innan nästa vinter, om det inte kommer ett rejält blidväder förstås.Fick gjort laserskurna medar i 4mm syrafast =)
Bredaste longboard-truckarna. Tycker bredden borde räcka utan att bredda. Med det låga kraftcentrum truckarna har kan jag inte tänka mig att de välter innan man tappar greppet i isen, med 45 graders v-slipning.
Gjorde den lite längre än min tidigare, hoppas på mer stabilitet för högre fart.
Själva brädan blev inte så genomtänkt. Började med den tunna breda skivan, men kännes för kort och mjuk. La på den övre tjockare formen, och fick lite mer längd. Men med ökad längd och lite för tunnt “fotstöd”/förstärkning blev flexet lika stort. Så det fick bli en förstärkning på undersidan också. Denna kan jag släppa eller dra åt i ändarna för att öka eller minska styvheten, vilket kanske kan vara en bra feature. -
Går ju fota nya bilder. Hittade mätaren, något skadad dock.