Forumsvar skapade

Sida 23 av 32
  • maglu

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 08:02 som svar på: Planande lättvindsbrädor

    Jo, jag förstår det. Ville “inviga” brädan, men orkade inte rigga upp 11.6 eller 9.8.
    Eftersom det var bra drag för mindre bräda prioriterade jag den körningen =)

  • maglu

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 06:41 som svar på: Planande lättvindsbrädor

    Testade Formulan igår första gången.
    Körde egentligen 104 liter och 7.0 men när vinden verkade minska kopplade jag på 7.0:an en stund på Formulan. Antagligen helt fel att köra 7.0 på formulan, men fick iaf lite känsla för brädan. Känna på att komma i stroppar och känslan i planing…
    Lurigt/ovant att komma i stropparna när de sitter så långt ut, och med stora fötter som jag är det lätt att trampa utanför brädan =)
    Intressant och smått skrämmande upplevelse i planing, speciellt med helt fel segel…blev aldeles för låg bom.
    Blir nog lättare i lite mindre vind och ett formulasegel.
    Som flera har skrivit var formulan extremt känlig i responsen, minsta fotstyrning och den svänger direkt, gocart-känsla är bra beskrivet.

  • maglu

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 21:33 som svar på: Jericoacoara 16 sep

    Sugen på Jeri och Cumbuco i november. Några tips på var man kan hitta flyg dit?

  • maglu

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 19:04 som svar på: Utförliga tips på att segla mot vinden sökes!

    Här finns lite info, och en instruktionsvideo
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=74923″]vindsurfa motvind (nybörjare) – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • maglu

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 11:51 som svar på: Planande lättvindsbrädor

    Har fått hem en Formula till slut igår. Inte lätt att hitta fraktsätt, men hittade ett paket då det passade med bilskjuts norrut.

    Har kört en hel del stor freeride (145l) med 9.8 segel och 54cm riktig race-fena. Så ska bli kul att se vad skillnaden blir med en Formula (Fanatic T2), nån kvadrat mer på seglet och ett par dm på fenan.

    Har sambo och tonårsbarn som fattat lite tycke för vs och som lär sig för fullt. Så formulan blir perfekt att ha nåt kul att köra på i 4-6m/s när de är ute och bokar upp 145litaren med småsegel.

    Bara det slutar vara spegelblankt…annars får man väl se om man kan skrämma iväg brorsans båt i vattenskidfart om man ska få nån “TOW”

  • maglu

    Medlem
    24 juni, 2010 vid 11:04 som svar på: Ny design på Surfzone

    Tagit lite tid att vänja sig och hitta, men börjar kännas bra nu!

    En sak som inte fungerar för mig är knappen för att gå till första nya inlägget.
    Får ett javascriptfel
    Detaljer nedan:

    Webpage error details

    User Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.21022; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30618; InfoPath.2)
    Timestamp: Thu, 24 Jun 2010 11:03:09 UTC

    Message: ‘null’ is null or not an object
    Line: 924
    Char: 128
    Code: 0
    URI: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=618296#post618296″]Transport av bräda – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • maglu

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 08:42 som svar på: Kvalitet på Drops brädor

    Tog ut min Drops Crossover 104 på premiär för säsongen igår!
    Jag är mycket nöjd med den (andra säsongen med den) även om jag inte kört så mycket annat i den klassen förut. Har hyrt Fanatic Freewave och nån Starboard ett par dagar.
    Men har min Drops som favorit än så länge.
    Något kastfall har gett en aning av inbuktning på sidan, men verkar hårt och inga strukturella skador. Så stämmer nog att den tål mycket.

  • maglu

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 20:24 som svar på: is-surf

    Pistad slalombacke då?

  • maglu

    Medlem
    29 januari, 2010 vid 19:47 som svar på: Varför svänger en snowboard-is-bräda?

    Det är nog inte 1m ute på havsisen, blåste bra när det snöade, så kan nog vara ganska bra.
    Väntar bara på leverans nästa v…så får vi se.

  • maglu

    Medlem
    29 januari, 2010 vid 09:48 som svar på: Varför svänger en snowboard-is-bräda?

    Gjorde en sådan här:
    http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=43013&d=1231533591
    Där balken ger en styvhet, dock kapade jag balken mitt på, och satte en gummibussning för att få något flex.
    Det skulle kunna finnas möjlighet att göra en fastare koppling kanske även med justering av brädans böjning, genom att trycka isär/dra ihop kapningen…om man ids.

    Har dock haft stora problem med fenans vinkel…måste bygga om till ledad.
    Även problem med fotplacering.
    Så just nu har jag lessnat på skruvande och har beställt bräda från surfspot, vill segla…inte skruva just nu…men nu har det kommit 1m snö här. Hur klarar de 1m puder tro? =)

  • maglu

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 07:29 som svar på: Varför svänger en snowboard-is-bräda?

    Tror inte en fena/med med radie svänger särskillt mycket av att kantställas. En skridsko går att åka rakt fram på, även när den är kantställd. Fotens vridning ger sväng, men skridskons radie avgör däremot hur lättsvängd den är.
    Det går ju ta långa raka skär med hockeyskridskor, trots att man har 45 graders vinkel på fötterna.

  • maglu

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 14:53 som svar på: segel storlek på isbräda???

    Jag igen…
    Många pratar om att lösheten skulle vara för att släppa ut överskott vid byar. Men det tror inte jag stämmer (sett om detta bla på NP:s hemsida) utan anledningen är just skillnad i vindhastighet. För att få optimal skotvinkel över hela seglet med de olika vindhastigheter seglet träffas av på olika höjd, ska toppen ha en annan vinkel i optimalläget.

    Det borde vara mastens flex enbart som gör att seglet hanterar byar, då flexet gör att toppen öppnar mer än optimalläget. Att rigga mer nedhal än optimal vinkel (vad den nu är) gör bara att man minskar seglets aktiva yta (kan behövas för att tåla mer vind).

    Jag kan inte tänka mig annat än att detta skiljer avsevärt beroende på förhållanden, framföralt hur vattnet ser ut.
    Är det 2m vågor = massor av twist behövs eftersom jag gissar att det är extrem skillnad i vindhastighet i midjehöjd jämfört med i toppen.
    Plattvatten = Borde vara markant skillnad jämfört med vågor, mindre twist nödvändigt.
    Is = Kanske inte behövs något twist alls.

    Mina spekulationer

  • maglu

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 14:40 som svar på: segel storlek på isbräda???

    Rasmus, så är det absolut på vatten, med det är där jag tror att det är markant skillnad på is.
    Att det bildas vågor betyder att energi förbrukas av vinden = lagre vindhastighet på låg höjd.
    Isen har mycket, mycket lägre motstånd både i mängd, turbulens (och säkert fler parametrar =). Detta gör att jag gissar att vinden i midjehöjd är i princip samma som i masttoppshöjd, på is.

    Så en lös topp gör ingen nytta på is…imo

  • maglu

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 10:09 som svar på: segel storlek på isbräda???

    Rasmus har rätt vad det gäller min bild av cambers och mycket profil.

    Vad har cambers då för nytta, om inte hålla en profil…visst hålla en “låg profil” är väl bra också, men det känns som att en relativt platt profil inte behover stabiliseras lika mycket…eller?

    Annars…Håller ni med mig om att ett löst akterlik i toppen inte har samma nytta på isen som i vattnet? Har jag löst, hänger det bara o fladdrar…inget “twist” och drag som man är van med på vattnet.
    Kanske beror det på att vindhastigheten inte skiljer lika mycket i höjdled på isen, som över en vattenyta? Högre vindastighet högre upp ska ju vara anledningen till löst akterlik i toppen (förutom effekten att kunna släppa ut byar).

    Av det ni nämner och av min fundering kring toppen, undrar jag om lite äldre segel lämpar sig minst lika bra/bättre för issurf jämfört med ett modernt segel (med stor fet topp)

  • maglu

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 08:30 som svar på: segel storlek på isbräda???

    Intressant.
    Värt att testa lite camber då, och kanske större segel också =)

    Har alltid hört att det är platt som gäller på is, och är säkert så på halvvind/kryss, men kanske annorlunda på slör och toppfart.

    Men annars är ju behovet av “bottendrag” för att komma igång obefintligt, så det enda man behöver fokusera på är fartegenskaper (som då iofs säkert skiljer mellan slör/kryss).

    Där kanske jag har fel att det är så lite profil som möjligt som är det bästa? Detta är nog för att jag tänker för mycket kryss/halvind. På slör får man inte samma vindhastigheter i komination med högre vinkel/skotning, då profilen behövs.

    Tänker mig kryss som situationen i den yttre delen av ett vindkraftverksblad. Hög fart mot vinden, låg vinkel/skotning och väldigt lite profil. (Den låga vinkeln känner man tydligt i och med att minsta lilla minskning av inskotningen ger broms/negativt tryck i seglet)

    Slör borde likna situationen vid basen av bladet. Lägre hastighet i förhållande till vinden, hög vinkel/skotning och mycket profil.

    Sammanfattning, maximal fart är på slör, och då krävs profil.

    Kul och fundera på teorier. Finns det andra teorier?

Sida 23 av 32
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums maglu

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.