

markram
Forumsvar skapade
-
Vill ha en!
Fixa en bunt och ta med till WC. Borde vara ett antal intresserade där.. -
Finns inte klubben kvar?
Synd, iså fall.
det var bra fart i den klubben en gång.. -
Hej Marcus.
Försökte maila på angivet mail, men dt funkar illa (överfull inkorg?).
Om ni skall ta den ner tilll Varberg wave cl., med den, så vill jag ta en närmare titt och ev slå till(går bra efter helgen om det skall bos i den).
Når mig på 0707-296232
Mark -
Bra!
Jag tror att SBF kan trycka på, men det är vårt jobb att göra det med.. -
OCH HUR MÅNGA SKULLE TÄVLA OM VI KÖRDE SLALOM?
-
Ja, jag är övertygad om det.
Det kanske skulle tilltala yngre med ambitioner med en intensiv raceklass som inte kräver hur mycket stålar som helst.
När slalom och course fanns (på 80-talet) , reflekterade jag inte ens över att köra course, hade inte rika föräldrar och dessutom ville jag ha mer action och det gav slalom..Det gäller att hitta en klass för detta, tror jag. Skulle inte tveka att ställa up i en ”oldboys-klass” i slalom, det vore skitkul,fast jag är kass idag. Om det inte är så j-la allvarligt med tävlandet, så deltar fler, det bästa med tävlingar, är att träffa andra likasinnade och ha kul.
-
Hoppas själv på lite vind, men inte av den kalibern.
Får en att tänka på en dag ute på Verkö i Karlskrona som var helt otrolig (klubbens vindmätare som inte gick till
mer än 30 m/s centrifugerades sönder och mätaren hängde
sig på max..) i karlskrona 87 eller 88 alla skadade sig eller pajade utrustnig.. Men häftigt var det (även om skadorna höll en på land ett tag..
Plattvattenhoppen i småbåtshamnen kunde nästan bli hur långa, höga och otäcka som helst. Och ute på fjärden fick man koncentrera sig på att ha någon form av kontroll.. -
Jag påstår inte motsatsen.
Men kan man köra en freestyle-tour , måste det väl gå att köra en slalom-tour.
Och när jag skrev 7m/s så var det kanske fel med tanke på nya konstruktioner som hypersonic och andra skapelser? -
Hitta någon att ”sparra mot”.
Det är roligare och lättare att utvecklas om man tränar med andra som är lika målmedvetna.
I ditt fall kan det kanske hjälpa på en annan front:
Vid 14år har man ju inte körkort..
Att VERKLIGEN satsa är ett stort beslut, tänk på det.
Det är nödvändigt att fixa de rätta förutsättningarna.Jag vet inte om surfgymnasiet kan vara något för dig?
Om det funnits när jag var i din ålder hade jag inte tvekat.
Fick dock till en deal med gympa-läraren om att jag fick windsurfa på hans lektioner och nedprioriterade religion, samhälle och sånt om det blåste, men det var dåligt med vind i Karlshamn och hade då ingen att ”sparra mot”.
Även om du inte lyckas, så räcker det att du gjort det du ville och gett allt, så lovar jag att du inte ångrar dig(om du ser till att få en utbildning samtidigt).
Att kunna sälja sig själv till sponsorer går om man kan visa att man verkligen satsar seriöst och har lite resultat att uppvisa. Jag har tex fått en generalagent på professionella videoband att ge mig flygbiljetter till klätter-tävlingar och såg till att exponeras med FUJI´s logga på, det blev en bra affär för dem.
De sponsrar inte för att vara snälla, utan för att få en positiv reklam eller koppling till en image, men det gäller att synas i media.
Lycka till. -
Jag har en beg GUL-sport-väst storl XL med stretch-paneler och NEOPRENE i underkanten (för att inte halka upp eller få in vattensprut mellen dig och väst vid ”slashing”.
Det är en schysst väst men tyvärr alldeles för stor för mig (hade passat mig med storlek M istället för XL).
Du kan få den snorbilligt, fick den med på köpet när jag köpte lite fenor och annat av en som precis lagt av.
Du kanske har något att byta med?
Finns i Borås ( i Varberg om det blåser). Ring 0707-296232 -
Kanske beror på att man är kopplad via bredbandbolaget?
Skall prova att koppla ner väggen(Zonealarm) (det är ju bara tjejens dator..).
Jag ombes att logga in med ett namn och en mailadress.
Men det lyckas liksom inte.
För mig är det förståeligt om man inte vill ha anonyma besökare, som ställer till problem. -
Anonym= feg och inkompetent (och kanske jobbar i surfsäljarbranshen?).
Gör som jag -Logga in och stå för det du gör.
Med viss begränsad erfarenhet av att göra egna brädor i inte alltför exklusiva material, kan jag säga detta:
De håller bättre, men kräver givetvis både kompetens och engagemang:
Och sådant får man hos de som jobbar åt sig själva eller i små företag.
Handuppläggning är otroligt svårt att slå:
Garanterad vidhäftning, noll spackel och möjlighet att verkligen lägga förstärkningar med rätt fiberriktning där de behövs (ej begränsat av process.
Har en gammal sunkig trikonkav slalom-bräda som jag byggde 85 (tror jag) i glas+ epoxi. Torrvikt med fena+stroppar var 6,3kg och den har självklart några dingar (har bla kör in i sten med nosen)och mjuknat lite under hälarna (inga footpads). Denna bräda har varit med om allt förutom motorvägs ”Off the rack”.
Skaffade en Bic-Vivace carbon nyligen som väger lika mycket
är styvare och Mycket ömtålig.
Att vara Anonym och bespotta är ju lika moget som att raka håret dra på sig doc Martens och endast våga stå för sina åsikter i grupp , på fyllan.
Basta -
Inte nog med att man måste vänta länge på Line up, man måste vara i världsklass x 20 för att kunna paddla upp i en speed som gör att man kan fånga skiten, detta eftersom jet-skis som används vid tow-in surfing på tex. Jaws är lite för långsamma…
Men fan vet med lite Ludmilla-mussli och andra moderna medel, kanske man kan klara det haha -
Då tar vi det ut ingenjörsvinkel istället:
Separera dessa två ting Fiber och Plast.
Kol och glasfiber tenderar inte att ”töjas mer ju längre tid går och ju varmare det blir” enligt den s.k. Arrhenius-kurvan.
Plasten däremot kan mycket väll göra det (jfr med att du har en full plastkasse som handtaget blir längre och längre på, tills det går av).
Med andra ord är det inte fiberna som tar stryk (i en kolfibermast alltså), det är i så fall plasten som deformeras plastiskt (dvs fjädrar ej åter 100%) och eftersom det är plast som håller ihop skiten så kan den böjas lite, men släpper man ned och uthal så bör det räcka.
Det är alltså tänkbart att det blir en del töjning i SEGLEN också(särskilt vid det hårt belastade nedhalet och toppen).
Mitt tips med den begränsade erfarenhet jag har inom livslängdstester av kompositkomponenter är detta:
Släpp på nedhalet en del och se till att du kan förvara prylarna svalt och skyddat från UV(framförallt seglet).
En mast eller att segel som utsätts för ”överkritisk” temperatur i en timme kan åldras 10.000 timmar.
Det kan vara värt att tänka på om man har en svart mast liggades i solen i en skitvarm bil..
Jag har bränt mig på min och det var en tankeställare. -
1. Skaffa en lång skruv (10-12cm)i god kvalité(gärna insex) som har samma gänga som ordinarie.
2. Skruva i den så långt det går för hand, ”backa” ett halvt varv.
3. NU har du något du kan banka eller trycka på skruven ifrån rätt riktning utan att behöva ödelägga fenan mer.
Låt mig veta hur det gick, det kan vara tufft med koniska saker som sätter sig.