
martin
Forumsvar skapade
-
Det borde väl gå att hitta ett vanligt spännband i lagom dimension utan allt för stort detektivarbete.
-
Jag har en numera tredelad 430… av vid bommen. Dock inte så hög kolhalt, utan en 30%-are. Finns i Västervik på ostkusten, men jag ska faktiskt till Göteborg i helgen lö-sö och kan väl ta med den.
-
http://www.canyonstore.be/catalog/images/product_petzl_swivel.jpg
Den enda swivel-setup som fungerar bra är om man har 3 hål i bommen med tre separata linor, och swivelen nere vid chickenloopen (som Core kites tex). När man roterar snurrar man först bommen rätt. Sen drar man bommen åt sig och allt snurrar i ordning. Swivel över depowerstrapen kan fungera ett tag om det är en riktig mickey-mouse-ears, dvs med stort vridmoment, men efter lite användning i saltvatten så lägger den av.
-
Det finns lite olika varianter på vart du sätter leachen i vanlig ordning. Takoon Nova 2006 sades ju vara så säker att man inte behövde leach för annat än urkrokat eller nåt sånt. Det finns ingen riktigt bra punkt för leachen iaf:
Alt 1. Suicide, dvs i chickenloopen. Inte så jäkla suicide nu för tiden, men man säger ju så ändå. Det kanske finns nån stabil ögla eller liknande, annars sätter du den på linan bara. Enda bra lösningen för unhooked vad jag vet.
Alt 2. I oh-shit-handlen, dvs på ytterlina. Det finns väl inte heller på Nova -06, så det kräver modd. Två metallringar av samma diameter ger en löplina som funkar som leach. Ingen jättebra variant, men den fungerar.
Alt 3. I centerlina för flag-out. Ta samma ringar som i alt 2 och gör en löpande lina på ena depower/centerlinan. Fäst leachen där. Då flaggar kiten ut fullständigt om du släpper den i leachen. Säkraste alternativet, men lite meckigt om man roterar.
Alt 4. Mini-5th. Sätt en kort lina, gärna med elastisk kärna, från båda centerlinorna/fästet för centerlinorna och ner genom bomhålet. Sätt en kula på den linan så att den håller sig lagom lång och precis sträckt. Leachen fäster du sedan nedanför kulan. Fungerar i princip som en suicide men med fördelen att du får lite ytterligare depower, plus att den hanterar chickenloop- eller depowerlina-brott. Smidig lösning, och den känns ”tillräckligt säker” i kombo med oh-shit/flagout på mittenlinorna. Lös ut på mini-5th, hala in och ta tag i flag-out-bollen/ringen för full flagout.
Nova 2006 är i ärlighetens namn ingen bra bom. Så jag skulle satsa på att bygga om depowersystemet så att du inte har den där linan som löper under bommen.
-
Är det gräsfritt i vattnet är det ju bara att hålla i bommen och kiten och gå ut. Är det gräs eller något annat kladd, så rulla upp linorna på en plasthink istället. Då kan man släppa ut linorna som från en haspelrulle. Lägg en bojsten med boj istället för att banka ner en påle.
-
martin
Medlem12 april, 2011 vid 09:02 som svar på: Bräda i 100-litersklassen som går mjukt i vattnet?Rasmus_W: Det kan vara tekniken som felar, det är nog en korrekt analys. Men man är ju svårlärd i den här åldern och det är ju enklare att byta bräda än att lära sig något nytt 🙂 Skämt åtsido så är det faktiskt bara med den här brädan som jag har problem. Jag körde ett par vändor i lördags tex med en F2 SX Slalom från -09 och den kändes snällare iom att man står mer utanför brädan på något sätt med en slalom. Jag har testat en Tiga FreeCarve tillhörande min bror och det är en enorm skillnad. I höstas körde jag en del på F2 Rebel exempelvis och hade inga större problem, även om jag kände tendenser på den. Men på JP:n så får jag då och då några rejäla smällar som fortplantar sig upp i ryggen och gör ont för att stötarna liksom tar ett steg över acceptabel nivå. Det kan ha med att gör att jag kör med ganska mycket bakfotstryck på den brädan.
-
martin
Medlem12 april, 2011 vid 08:06 som svar på: Bräda i 100-litersklassen som går mjukt i vattnet?Tackar för tipsen!
Exocet låter intressant. Heelpads kanske gör att man kan ha en bräda med bibehållen sportig karaktär, men ändå med dämpning nog att slippa ryggproblemen. Jag får hålla utkik. RRD FSW har jag testat i årsmodell -06, -08 och -09 och de är i karaktären ganska lika JP:n tycker jag. Där är det ingen större skillnad i komfort, i alla fall inte med -06 och 08-versionerna som jag har kört lite mer. AHD av senare årsmodeller ser man ju knappt på vattnet. Men märket kanske är påväg tillbaka.
-
Hmm… jag har ett paj 6,6 bla, men bor inte i Sthlm. Åker du förbi Västervik neråt Ostkusten, så hör av dig så kan du få slakta lite ett NP Soul.
-
Kolla från 30 sek i den här videon:
http://www.kiteworld.tv/the-basics/water-re-launch/
Det är inte helt enkelt, så träna på grunt vatten först, och gärna med en medhjälpare. En del kites är känsliga för att man släpper efter för mycket när dom väl ligger ”på rygg” och kan då börja tumla bakåt. Släpp alltså efter lagom tills att kiten vänder över och ställer sig med tipparna uppåt och påbörja sedan relativt omgående processen med att försöka få den utåt kanten på fönstret. Dra inte för mycket heller i styrlinan i början, för då kan kiten suga fast i vattnet och ramla över igen. Det räcker med lite vindfång i tippen för att den ska börja vandra och sen drar man gradvis mer så att den går över till normal sidelaunchposition ute i fönstret.
-
Det är väl en 2007:a?
2006 fanns inte den där justerbara stoppen. Jag körde på en Nova 12:a 2006 för några år sedan och den bommen såg inte ut sådär. Däremot testade jag en Nova2 (-07) som hade den där bommen.
-
Det är en i allra högsta grad körbar drake. Från 2003 någonstans är Slingshots drakar ok, ur ett ganska snällt perspektiv. Jag hade en Slingshot Fuel 14 2001 en gång i tidernas begynnelse och det var en fullständigt bedrövlig drake i jämförelse med bara några årsmodeller senare. 2004:an är en C-kite med begränsad möjlighet till depower som det mesta annat från den tiden, men den är som sagt körbar. Men du kommer att ställas inför en klart större utmaning i att lära dig med den jämfört med en bow/sle av modernare snitt. Tipset är att modifera draken med en femtelina för att kunna använda den som säkerhet och återstartshjälp (det behövs i början). Se också till att du har någon kursledare, eller annan erfaren kompis med dig de första gångerna. Gör du fel med en c-kite så skiter det sig ordentligt. Det kan det iofs göra med en modern bow/sle också, men sannolikheten är betydligt mindre, speciellt om du är påläst och inte har anlag för att drabbas av panik.
Prismässigt måste det vara mycket billigt för att det ska vara lönt att köpa ett sådant kit. Draken 500kr, bommen 500kr (kolla dock så att den har ok säkerhetssystem, dvs att den går att nöd-koppla-loss om det skiter sig). Brädan är svårt att säga, men 700-1000kr är den värd om jag antar att den är typ max 150 lång. Är den uppåt 170 är också den värd nån femhundring. Brädan och bommen kan du använda fortsatt med en ny kite senare. Det kan vara bra att ha en bom om du köper kite only tex, eller som backup om något skulle hända med orginalbommen. Även om den inte passar i nuvarande utförande så kan man med enkla medel konvertera den så att den går att använda med i princip vilken kite som helst av senare årsmodell. Är du inte tvingad att köpa en kite komplett med bom så går det att göra bra dealar.
Om du vill komma så billigt undan som möjligt, men ändå vill ha ok prestanda, är dock rekommendationen att leta efter en 2006-2008 SLE-kite istället. 2006 är det bara ett fåtal kites som är bra, men 2007 finns en massa bra modeller. 2006 Waroo tex är ett mycket bra alternativ. 2007 Naish Boxer SLE i små storlekar är också fina. Ozone Edge var bra redan 2006 (dock lite meckig bom för min smak). Men det finns drösvis med andra kites, speciellt från -07 som är bra.
-
De allra flesta kitesen ska köras med en bom som har 4 lika långa linor vid full power. North och Cabrinha är de enda större märkena som ofta har egna lösningar. Naish kör 4 lika långa linor, så deras bommar passar ”standarden”, liksom EH. Det är bara att testa och se vad som händer. Trimma in NiasFör att vara säker vid launch monterar du stoppern på Naishbommen och drar ner den till en position som motsvarar full depower på EH-bommen. Launcha och gå ut på grunt vatten så att du har gott om plats. Testa att depowra mer och mer genom att trycka ut stoppern. Det som KAN hända är att kiten inverterar vid för mycket depower, men det är ytterst få kites som reagerar så (ett exempel är Takoon Nova från -06). Förmodligen händer inget annat än att du når max depower ganska tidigt och sen blir styrlinorna bara mer eller mindre slaka.
Du kan också modda EH-bommen genom att sätta dit ett längre depowersnöre och förlänga ytterlinorna lika mycket. Det blir en billigare lösning, men om det är andra detaljer som du gillar på Naishen har det ju ingen betydelse.
-
130-135cm lång, 38-41cm bred. Inte för mycket rocker (dvs inte någon utpräglad freestylebräda/wakestyle).
-
martin
Medlem22 april, 2010 vid 11:02 som svar på: Funkar det köra med olika märken på bom och kite?Just Cabrinha är väl i princip det enda märket som kör olika längder på fram och baklinor, iaf tidigare. Jag antar att det är samma med Crossbow2. Det är väl även pulleys/block på den bommen så att den är 2:1? Det fungerar inte bra med speciellt många kites, även om det förmodligen är körbart.
Hur eller hur så är det ganska enkla modifieringar vi pratar om. Modda enligt följande två alternativ, beroende på om du ska fortsätta använda bommen till Crossbowen eller inte:
1. Inte använda bommen till Cbow
Kontrollera längden på styrlinor i relation till depowerlinor som Skotten beskriver.
Ta loss pulley-linorna från depowerstrapen. Gör en knut på respektive styrlina som ger rätt längd på linorna i förhållande till depowerlinorna (alla fyra lika långa vid full power). Trä på pulleylinorna ner till den knuten med en vanlig larks-head-knop och dra åt.
Nu har du en 1:1-bom med 4 lika långa linor.Om du får en lång dubbellina över blocken är det rekommenderat att också trä på lite krympslang eller liknande som håller ihop linorna. Annars är risken för trassel onödigt stor vid krascher. Det går också att kapa naturligtvis, men då är det svårare att modda tillbaka till Cbow om du skulle vilja det.
2. Du ska använda bommen även till Cbow:
Gör om fästena för pulleylinorna i depowerstrapen så att dom är löstagbara med pigtails. Det kanske dom redan är iofs, men annars måste det fixas. Öglan ska vara på linan och knuten på depowerstrapen.
Mät ut en position på styrlinorna där du får 4 lika långa linor (samma position som nämns ovan). Gör en knut där och trä på 2 korta pigtails med knutar. Dom måste vara små för att inte störa.
När du ska byta kite flyttar du enkelt pulleylinorna från depowerstrapen till dina nya pigtails på styrlinorna.Behöver du förlänga linorna av någon anledning sätter du extensions i den nya kiten. Då slipper du mecka med bommen i onödan.