mes
Forumsvar skapade
-
@dr Masse 405939 wrote:
– Vilka segelstorlekar är det fråga om?
– Vad är prioriterat – vågridning, hopp, kontroll, bra kompromiss?
– Vilken del av segligen vill du förbättra?
– Är det viktigare att brädan funkar bäst med större seglet eller när det är fullmacka?
– Vilka ställen tänker du köra på?
– Enbart vågor eller skall den vara kul på plattare vatten också?5.0 och 5.8
prio…kompromissen…duh…
fråga tre…det blåser ju oftast mindre än mer…men optimerad till 60% för 5.8 och 40% för 5.0…här krockar verkligheten obönhörligt med fanstasin…när det blåser fullmacka får jag sitta på stranden…
ställe…kring varberg
enbart vågor…har precis beställt en kite för att slippa lättvindsvindsurfingen…
🙂 Mats -
@Gadget 405080 wrote:
Andrahandsvärdet på kiteprylar är ju sjukt lågt!
Antingen ser man dom som förnedrar sig och säljer sina kites för några tusen fastän alla vet att dom köptes för 10 000+ för 1-2 år sedan, sen är det vissa som desperat försöker få ut 7-8000 för sina lätt begagnade drakar!
Som nybörjare vill man ju inte betala så mycket men detta börjar ju gå lite för långt och det blir en ont cirkel av allt till slut, eller?Jag har min Anton-bräda på köp&sälj till 2900:- och får ingen respons trots att en sådan bräda kostar drygt 7000:-.
Vad ska man göra???Om alla fortsätter dumpa priserna är det snart inte värt besväret att sätta ut en annons!
Moment-22 för undertecknad som letat en beggad bra lättvindsbräda och nu är ett par timmar från att beställa en ny Dimitri Pro 135…
Beg utbudet för mig som tung!?!?! vaf_n 90 kg…är lite magert.
M -
@pjoter 403325 wrote:
väldigt enkelt så får du tidig planing och väldigt enkel höjdtagning med en bräda med smal midja. nackdelen är att brädan blir seg att svänga med och jobbig i chop.
en bräda med bred midja är lätt att svänga och går enkelt genom chop. nackdelen är då att den kräver mer kraft och teknik för att ta höjd.alltså använder man en bräda med breda tippar och smalare midja som lättvindsbräda och en “vanlig” bräda när de blåser lite mer.
Detta är grymt förenklat utan någon inblandning av flex eller rocker.
som exempel byggde jag utan någon större kunskap en woodie i samma mått som min vanliga SOS 128*41 och kunde börja höjda ca 3m/s tidigare med den med samma kite. självklart spelade de stor roll också att den byggdes utan rocker och för att köra fenlöst.
Tack för era svar! Sitter och fundrar på en Dimitri Pro 135…fast det är nog läggdags nu…gäsp. Vindsurfgrejorna funkar fortfarande finfint så det är tack och lov ingen panik.
😉 -
@Gadget 403280 wrote:
Varför inte köpa en begagnad!
Det hittar du lätt för 3000:- och är garanterat ett bättre köp än att satsa på en pråm att plöja fram på i den/de veckor det tar att lära sig!
Sen måste du ju ändå köpa en ny för att kunna lära dig några trick!
Köp min Anton Custombräda istället. Den är din för 3000:-. Grymt fin bräda i kolfiber, 125 X 39.
Fråga vem som helst om den är bra! :laugh:0707-364676
Det finns väldigt litebegagnat ut i de lite större storlekarna. Jag vet faktiskt inte exakt vad jag ska ha. Jag vill ha en bräda att lära mig på och som även ska fungera i lättvind när jag lärt mig. Jag kommer att komplettera med en mindre bräda och kite om ett par år så nu är prio lära mig och sen köra min 15m2 BOW på brädan detta och nästa år. Jag väger nästan 90 och har fått rådet att köpa brett och minst 140 cm långt. Det finns ju korta breda (och apbreda…) och långa breda…det finns de som är bredast i ändarna och de som är bredast på mitten och jag vet inte vad jag ska ha! Om man läser på nätet borde jag ha en spleene door 164 eller liknande om jag verkligen vill optimera för lättvind (5-9 m/s).
Vad är det för användningsområde för korta, breda kontra långa halvbreda???
Många frågor… -
@MårtenT 403219 wrote:
Den trä färgade brädan såg jag en tysk som hade i Egypten! Det var den absolut fulaste brädan jag någonsin hade sett! Men det är säkert en bra lätt vinds bräda!
Tyckte att den såg cool ut…smaken som baken. Jag ska ha en bräda att lära mig på och sen segla på i lättvind. Jag kompletterar med en mindre när jag lärt mig. Kan Trans Zansibar 153*45 cm vara en bräda som jag både kan lära mig på och sen ha roligt med så är det ju väldigt OK med under 3000 kr för en ny bräda.
-
@vallevall 402671 wrote:
Känns som om alla byter ut sina kites. Finns massor tillsalu men brädor är det inte alls lika många på köp och sälj. Byter folk bara drakar? och behåller sin kära bräda? :confused2:
Jag vill ju ha tag i en skysst bräda för drake har jag redan.
Håller med…jag har letat nytt alternativ och fastnat för Skywalker Rider men den modellen som finns nu är så himla ful!? Vissa hade dom en med en ödla på förut? Går det att få tag på en beggad så’n ca 140*40 så är jag glad.
😉 -
@Mx-Iggesund 402047 wrote:
Min första bräda, sedan två veckor.
Nu kommer jag iväg på den och fick den att plana en liten stund idag.
Hur långt kan man komma med en sån antik sak ?
Vad användes den mest till för förut ?
Max storlek på segel, det blåser inte så mycket här.Skulle vara glad för lite tips.
Ps. vad är det för fenfäste resp mast fäste. Ds.
Om jag drar mig till minnes mina två år på Hard-Rock så var det en snabb och studsig bräda. Inte helt lätthanterad i chop med fullt tryck i 6.0 race segel som den för övrigt gillar skarpt. Bra bräda på sin tid. Det enda jag hade emot den var nog tendensen att studsa när man låg och maxade i choppiga Västervik.
🙂 -
@andersbq 401476 wrote:
Här kommer några bilder till på det som MES tycker är svårt, fotbytet och flippen:
Tackar för det! Eftersom du bara bor en mil från mig så för jag kanske ta en privatlektion någon gång. Ska ut nu till TT eller Smarholmen och köra.
Jag ser att jag gör följande fel:
Står för långt bak
För lite böj i benen
Lutar riggen för mycket bakåt inåt
Det är svårt att se hur man gör själv! Har försökt att få frugan att följa med ut och filma ett par gippar men hon har inte nappat på det fina erbjudandet…
🙂 -
@gurra1978 401132 wrote:
Ett standard fel som många gör är för mycket bakåtvikt med kroppen och riggen lutandes bakåt. De står helt enkelt för långt bak på brädan med all vikt. Dessutom gör de gippen för snäv och tappar all fart. Dessutom står det alltför upprätt med stela ben. Lösningen är tämligen enkel. Ta ut svängen mer , tryck fram riggen mer så får du ett skönt skär utan att tappa fart. Det underlättar även om du böjer på knäna. Slutligen ett tips som många säkert inte tänker på. TITTA dit du ska. Mina första fullplaningsgipp lyckades med blicken minns jag. Att titta ner på bommen eller fotplaceringen eller bara rakt fram är inte bra. Kolla dit du ska och gör allt annat jag skrev så bör du plana ut den. Men då förutsätter jag att du flippar seglet i rätt läge. Vad är rätt läge? Det känner du. Clew first ut är inget jag rekommenderar.
Jag kan säga YUP YUP YUP och tack till alla dina tips Gurra!!! Är precis tillbaka från en skitkväll…the big mojn så att säga…men sista gippen med full fart så fattade jag nog att mitt problem är tung gump…och så läste jag ditt svar här och det är kanon. Jag ska ta till mig de braiga tipsen och träna nästa gång jag är ute.
🙂 -
@feg 401066 wrote:
Vill bara påpeka att det aldrig är kunskaps-/teknikbrister hos surfaren som gör att man inte lyckas med önskade manövrar. Att kolla videos/läsa instruktioner kommer aldrig att hjälpa. Det är ett MATERIALPROBLEM, fel grejer helt enkelt, detta ÄR en materialsport. Om jag hade samma grejer som snubbarna i PWA skulle jag också rippa järnet i monstervågor, göra gravitationsföraktande freestylestunts osv, osv.
Den enda lösningen på dina problem är att köpa nya grejer så blir du värsta supersurfaren. Öppna plåboken och erövra fullplaningsgippen = lätt som en plätt! 🙂
/fegisen
(kanske ska påpeka att detta var ett försök till humor.)
Ska göra det! Det blir en runda ikväll när släkten åkt hem till sig. Det blir isf tre dagar surf på raken vilket är rekord för mig…iaf på senaste 10 åren…fast inte blir det bättre… Jag tror att det är agressiviteten och feg!heten som falerar. Jag tappar fart innan segelflippen trots bra spätta in i svängen (> 20 knop). Jag tror att jag håller i riggen för mycket så det blir som en broms…jag glider inte igenom planandes…ska testa att släppa ut riggen i e.m. och skita i flippen…bara se till att komma ut planandes clew first….
sop-kass-klant-mesen -
Kan någon av er som fått mailet lägga ut beskrivningen här? Min skimboard väntar bara på sista slipningen plus lackning. Jag köpte billig plywwod vilket var dumt har jag upptäckt. Den har för många kvistar som tappar småbitar.
-
@SiomaN 394434 wrote:
mmmmm..
Har gjort en skiss…funkar dessa mått ungefärligen? 9 mm eller 12 mm plywood? Hur behandlar man ytan? Räcker det med lackfärg?
/nörd
-
@fredrik.ygge 394926 wrote:
För mig gick det superbra!!!
Samma dåliga tajming här…hade allvarliga problem att kommma in till stranden igen. 10 minuter ren bleke sen 2 m/s så att jag kunde tuffa in…å min svindyra SOLAvåtdräktskedja pajjade…
Seglade i början 20 minuter 5.7 med full spätta i totalt ösregn och grymt biyg vind. Jag kände mig som en total nybörjare med kastfall och fastna med ikrokad sele och ramla bakåt…och så…skit alltså. -
@SiomaN 394413 wrote:
Lägga upp Cad ritningen som bild?:D min blev klar idag:P bara lacken får torkat en ska det åkas:D
Jag kan ju lägga upp en ritning men måste ju ha en vettig bottenkurva. Utan att veta så skulle jag tippa på 2.5 cm scoop frå nos och 4 dm bakåt och en rocker på 1 cm sista 30 cm…??? Dvs cirkus 40 cm platt på mitten…