mexi_
Forumsvar skapade
-
Jag tackar också. Satt lätt bakis på en balkong på söder och gassade i solen när jag fick SMS. En snabb burgare och sen full rulle till björkvik och 2 timmar med bra drag.
-
Blåser bra i björkvik nu funderar på 5.7
-
Årets film, skön action och riktigt nära filmat, blev otroligt sugen!
-
Det är nog fler med mig som häpet och förstummat följer tråden, skitsnyggt jobbat!
-
vilken riktning var det? Själv läg jag hemma med ryggskott, så klart att det blåste då……
-
Snyggt som alltid, ska bli riktigt kul att se slutresultatet!
-
kul att höra att till och med slusken kör med 7.0, blåser inte alltid så bra på bästkusten….eller är det därför du dragit i den för mycket…
Sorry men kunde inte hålla mig så här i uppladdningstider….
-
skorna är kanon. riktigt varma och sköna, sitter bättre än mina np…
-
Abstinensen är på topp, brädan putsad, nya segel inköpta, våtdräkten luftad, tampar bytta, det enda som behövs är lite vind. Känslan när den väl kommer och välbefinnandet efteråt är svårslaget, tror inte att ni på andra sidan kan förstå eller ta till sig såna upplevelser….;-)
-
Håller med Ola, tex så har fanatic hawk 108 ett rekommenderat segelspann på 5.0-8.0, tror dock inte att det är så kul att ha 5.0 på den. Däremot 8.0 tror jag kan funka eftersom den är mer slalombetonad än våg/freestyle.
Fanatic skate i samma storlek har spannet 5.0-7.0 och här tror jag faktiskt att det är roligare att ligga närmare 5.0 än 7.0…
Mina spann är:
96l vågorienterad freeride(!): 4.5-6.5
125l freeride: 6.5-8.5För detta använder jag följande fenor:
96l: 25 cm våg – 38 cm race.
125l: 34 cm freeride – 42 cm race.8.5 använder jag enbart för att få tidig planing och komma ut de dagar då det är på gränsen, så fort det går byter jag till 6.5 (har båda riggade). 8.5 är bökigare på alla sätt, tyngre, tar mer vind i gippar, trycker ner brädan mer mot vattnet, har cambers för stabilitet medan 6.5 är lätt i händerna, flippar av sig själv och inga cambers.
Har bantat ner mig från 92 till 84 kg och det gör en hel del på vattnet, kanske inte så mycket på planingen men däremot så mycket smidigare i allt man gör….
-
Problemet med de gamla brädorna var att nästa alla hade egna sätt att fästa riggen i brädan. Om din mastfot är trasig så försök att fixa den så gott det går, tror att det blir svårt att hitta några reservdelar.
Apropå segel så är det inga konstigheter att slänga på ett modernare segel på din bräda så länge du fixat mastfoten. Jag har själv en gammal dufour wing (suck, nostalgi) som ungarna använder och den har jag ett gaastra 4.5 från -01 på. Funkar kanon, men som sagt jag har en fungerande mastfot som jag modifierat lite för att klara nedhalskraften som är helt annorlunda mot de gamla selgen. Jag har även konverterat den till pin för att passa mina moderna mastförlängare.
Vad det gäller att laga brädan så har jag användt plastic padding elastic för alla mina lagningar och det håller kanon, nu tror jag iof att du har hinkplast i din bräda och då finns det kanske andra medel, men du kan ju prova en liten tub elastic. Fila/slipa fasade kanter och smeta på!
Som andra sagt är det en rejäl skillnad med nyare grejjor, mitt tips är att du kollar annonser här främst under våren och senhösten då många vill byta. Köp en eller ett par grejjer per vår/höst och byt succesivt ut din utrustning, okey det tar ett tag, men jag har gjort så de senaste 5-6 åren och har riktigt schyssta grejjer nu…
I ditt fall så skulle jag satsa på en ny rigg runt 6-7 kvadrat och de går att hitta här för några hundralappar om man plockar ihop själv. Jag har precis sålt en 6.7 från -01 för 400:- och har nog en mast till salu snart för samma summa.
Lycka till!!
-
Snyggt som tusan, kreativt värre….själv har jag en stege i garaget som jag lägger mina grejjer på, en grej per steg.
-
Lite osäker, har rätt mycket annat, men om vädret är schysst så kanske jag drar ner en sväng runt 12-13