mexi_
Forumsvar skapade
-
ok, var lite snabb i svaret, jag har som sagt camber i 8,5 och 6,5. Mina övriga segel är utan camber (5,5 5,0 4,5).
Jag håller 6,5 tills dess att jag kan köra med 5,5 och då vill jag har mer manöver än race, dvs utan cambers. Det är väl kanske en smaksak och lite beroende på vad man vill, det är ju så mycket roligare att köra 5,0 och leka lite än bara race fram och tillbaka. -
Jag har ett 6,5 NP v8 med 2 camber och ett North Warp 8,5 med 4 camber. Jag kan alltid hålla dessa längre än motsvarande utan camber. Cambern gör seglet mer formstabilt även när du är överriggad. Ett exempel var i somras på Gotland när jag körde 8,5 och flera andra 5.0. Nu väger jag iof 90 pannor så det hjälper väl till lite…..
Det man tappar med cambern är att seglet blir lite klumpigare och tyngre. Det blir mer race än manövrar. Däremot tycker jag att vattenstarterna fungerar bra, man får vara lite kvick bara så att inte hela seglet vattenfylls.. -
Japp, jag använde polyester en gång, var en kille på båthandeln som menade att det här är fina grejjer grabben, det här skall du ha. Sen när jag hade på det på skummet så smälte det ända ner till andra skrovhalvan, kan säga att det gick åt en hel del BÅK…….:-)
Epoxi däremot fungerade perfekt, provade att pensla lite först i ena hörnet och det fungerade fint. Använde vanlig glasfiberväv som man tejpar tapetskarvar med för att bygga upp ytan. -
Kan rekommendera den gröna plastic paddingen.
Hag själv reparerat min bräda med epoxi och väv. Efter det använde jag plastic p till att jämna ut och få en riktigt bra finnish.I nosen på min bräda var det knepigt att använda epoxin så den plastade jag helt, fantastiskt bra och det verkar hålla, har fått ett kastfall på nosen och det syns ingenting!
-
Jag började min karriär just på tofta. Cyklade dit 87. Då var det riktigt kul, många seglare, party på stranden. Har varit där 5-6 gånger sen dess och det har blivit färre och färre surfare. Kanske lite nytändning i år?
Kommer att ligga på Tofta 2-3 veckor lite beroende på vädret!
-
Underbar tråd, det börjar rycka så smått i surfnerverna………….
-
Jag kör med en 34 cm rak slalomfena i G10(?) till min gecko 265/88 och NP V8 6,5. Jag har prova tunna/smala/kortare med sämre resultat. Fetare/bredare har sänkt farten.
-
Himla synd, han var en rolig prick!
-
lite beroende på bräda, men sätt bakfoten nära masten när du flippat seglet och byter bog. Försök att hitta var du skall sätta foten så att brädan varken sätter sig på baken eller dyker med fören. Jag brukar sätta foten precis bakom masten. Försök också att behålla stabiliteten och vinkeln på brädan genom hela svängen. Om du börjar att vingla så försvinner farten garanterat. Lycka till!
-
Du kan inte lagligen skapa en sida med andras bilder utan att fråga dem om lov (Upphovsrätten). Sen är det frågan om hur ofta de är ute och scannar nätet efter sina bilder. I de fall som jag tagit bilder så har jag bara mailat företagen i fråga och de har aldrig sagt nej!!! I mitt fall har det varit företagssajter och då vill man ju vara på säkra sidan…..:-)
-
hade en hard rock och den skulle vara “häftigare” än rocken. För mig passade Hard rocken utmärkt, min uppfattning om Rocken är att den var klumpigare och lite större än 110 kanske 125 liter. Jag skulle inte ge mycket mer än 500 för båda!
-
Jag kör själv 6,5 på en gecko 265/88. När jag vill plana tidigare (i lättare vindar!) så kör jag med samma segel på en presto 280/130. Sen skulle jag iof behöva ett större segel till den, men då tappar man ju lite av grejjen…
-
skit, jag vågade inte chansa längre upp utan ville komma ut snabbt (abstinens)!!!!
Nästa gång kommer jag till kulan, den verkar mycket friare än kolvik!
Tack! -
vet inte, det är en bra bit att åka utan att veta om man ens kommer ner till vattnet….jag skall nog prova Lillsved….några andra förslag???