

mikaels
Forumsvar skapade
-
Självklart är jag med, lysande initiativ.
The mail is in the mail, som det heter 😉
-
Måste det vara bilder? Jag har slagit av bildvisning i min telefon, det går ju så jämrans sakta, funkar inte text lika bra ;)?
-
Fesen wrote:3. ALLA väjer för yrkestrafikEnkelt.
(Dock finns det vissa försök att klassa betalande kursdeltagare som yrkestrafik…men…den tro vi väl inte på?)4. Trivselregler
Sedan finns det som de flesta redan vet lite ”regler” för allas trevnad på vattnet som t.ex. att man bör ge folk företräde som är på väg ut…MEN detta kan ibland vara i konflikt med ”riktiga” regler…så hur skall vi särskilja dessa?//Robban
Bra sammanfattning, MEN, att väja för yrkestrafik är en trivselregel (och en trevlig gest), inget som har stöd i någon sjölag. Man är skyldig att väja för fartyg som pga storlek, djupgående eller annat skäl har nedsatt manöverförmåga, men dessa måste då markera det på lämpligt sätt (med flagg eller så), annars gäller de vanliga reglerna.Sen är det ju som sagt en trevlig gest att inte segla rakt över en farled och hävda rätt till väg…
Lite läsning med bilder 😉
http://www.sarpen.nu/navigation/vajning/vajning.htm
http://www.nls.nu/segelregler.htm -
Fesen wrote:3. ALLA väjer för yrkestrafikEnkelt.
(Dock finns det vissa försök att klassa betalande kursdeltagare som yrkestrafik…men…den tro vi väl inte på?)4. Trivselregler
Sedan finns det som de flesta redan vet lite ”regler” för allas trevnad på vattnet som t.ex. att man bör ge folk företräde som är på väg ut…MEN detta kan ibland vara i konflikt med ”riktiga” regler…så hur skall vi särskilja dessa?//Robban
Bra sammanfattning, MEN, att väja för yrkestrafik är en trivselregel (och en trevlig gest), inget som har stöd i någon sjölag. Man är skyldig att väja för fartyg som pga storlek, djupgående eller annat skäl har nedsatt manöverförmåga, men dessa måste då markera det på lämpligt sätt (med flagg eller så), annars gäller de vanliga reglerna.Sen är det ju som sagt en trevlig gest att inte segla rakt över en farled och hävda rätt till väg…
-
Den kom i helgen, otroligt snygg, och detaljerad som väntat med tysk grundlighet, det kommer att bli många fina timmar med den boken :)!
Klart värd sina 470 spänn. -
Hur mycket vatten tål Windwatch? Tja, den fungerar som vattentermometer, om man vill 😉 Har aldrig haft med mig den på brädan, men antar att det går. Poängen med den är dock alla de där gångerna man inte är riktigt säker, och står på stranden och undrar. Dessutom lär man sig med tiden kalibrera sin uppfattning av hur tillräckligt mycket vind känns.
-
Vet inte vad du menar med billig, jag har en Silva Windwatch. Liten, smidig och enkel, och den var billig för mig, eftersom jag fick den i present ;). Dessutom flyter den.
Här finns några alternativ -
Senaste (tror jag, köpte det i förra veckan) numret av tyska Surf hade resereportage om Norge, kan vara värt tt kolla. Antar att det även finns på deras webb…
-
Den såg snygg ut, ett ex beställt :)!
-
Jag har aldrig varit för varm, men ofta för kall, kör alltid med min semidry heloverall 5/3 (med titan)…
men så är jag en frusen kille också… -
Jag har en 6.4 -01 som jag kör på en ganska enkel kolmast, minns inte om det kanske kan vara 30% i den, max. Mina intryck är precis som inlägget ovan, enkelt och lätthanterligt, inga strulande cambers, lätt att få upp ur vattnet när man vattenstartar (till skillnad från mitt tidigare racingsegel med cambers).
Jag seglar inte alls lika mycket nu som tidigare, och ville ha ett enkelt och smidigt allroundsegel, och det fick jag, men eftersom det inte är specialiserat är det ju inte lika bra på enskilda grejor som specialiserade segel.Klart rekommendabelt!
-
Riva är en urmysig stad, jag har bott där många somrar. Tyvärr kan det vara lite knöligt att komma ut om man kör liten bräda, ofta når vinden inte riktigt in till stranden. Bäst surf är vid småbåtshamnen, dvs strax före själva Riva om man kommer från Torbole. I Torbole har jag bott på Residence Torbole, super, egen strand, bräd/segelförvaring (fast man måste bära det över den trafikerade vägen varje morgon…). Fördelen är att man redan är en bit ut i sjön eftersom man inte startar ända inne vid nordstranden, nackdelen är att det är en bit att gå in till stan.
’Västra sranden strax söder om Riva’ är Die Düse, där Hotel Pier ligger. Kanonvind, svårt att parkera, bäst är nog egentligen att segla över… -
Tittar man på bilderna på din länk, så ser man ju hur de river den gamla brygganläggningen, och Michi själv skriver att de skall forts’tta på något nytt ställe…
Själv har jag inte varit där, så jag vet inte mer än så, säger du att centret finns kvar så gör det ju det (och det låter ju bra, det är ju den bästa spoten på hela sjön). -
Har du kollat på din länk
? Surfcentret vid Pier är borta, tydligen skall det bli nåt annat där…
Kan annars rekommendera Torbole, har varit där (och i Riva) många gånger. Visst, det kan vara lite trångt att komma i ibland, och många brädor ute på sjön, men vanligen fin surfing, god mat och trevliga människor (fast många). I Malcesine blåser det i princip ingenting (utom vid enstaka tillfällen på morgonen).
-
Det ökade formstabilitet och därmed vindtålighet man får med cambers uppväger inte den bredare mastfickan som försvårar vattenstarten och det ökade slitaget och strulet med fler delar som cambersarna ger upphov till, tycker jag, och JA, jag är medelålders och har seglat sen den tiden då lattorna bara gick en liten bit in i seglet (början av 80-talet)
.
Något strul vid riggandet märket jag dock aldrig med mina cambesegel, det är nog en fråga om att lära sig hur just det egna seglet skall riggas.
Nu har jag ett Simmer Zero-5, seglar man ganska sällan och vill att det skall vara enkelt är camberlöst vägen att gå, men hade jag mer tid och pengar skulle jag nog mixa lite…