

mozzy
Forumsvar skapade
-
Long å latitud hmm…. verkar inte finnas några siffror på det..
Gjorde en liten karta med hjälp av gulasidorna.se, så nu kanske även ni
är uppmärksamma på att gulasidorna finns på nätetDet dröjer nog ett par veckor till innan vattnet é på en ”normal” nivå…
Återkommer med ”lägesrapport”….. -
Kom precis hem från en tur nere vid mjörn.
Vattnet är lite väl högt än så länge.
Det står träd i vattnet om man säger så…
Lagom tills jag kom ner upptäckte jag att batterierna i
kameran var slut…. skall fixa bilder så fort jag kan! -
Åker man buss (Orange express) tar det ca 30 min, men då får
man räkna med att gå en bit (1-2 km).
Kör man bil tar det knappt 25 min, å parkering finns i anslutning
till båthamnen.
Allra minst byig vind får man vid NO, men det kan som sagt va
funka vid O oxå. -
Mjörn funkar…
Vid rak ostlig vind blåser det rätt in i Hjällsnäsviken.
Det är öppet hela vägen från Alingsås (2:a sidan sjön ~2mil).
Hjällsnäsviken har sandbotten, bottnar kanske 50-60 m ut.
Problemet är det att det finns inte riktigt några bra
ställen att rigga på. Är man två är det ju inga problem
då man kan rigga borta vid båthamnen, men sen får man gå
kanske 100 m till man kommer till det ”långgrunda stället”.
Vi har kört en del på Mjörn, men vi har alltid haft en båt
med oss så man kan rigga en bit ut på en kobbe tex.
Sen så är det ju ändå det att det vid ostliga vindar nästan
till 100% är byiga… Men det går…
Jag skall försöka fixa ett par bilder så ni ser hur det
ser ut…*Cut deep´n fly high*
-
Jag har en ritning till Windtools Mosquito.
Den fungerar alldeles utmärkt, vet dock inte hur den kommer
att fungera på din…Kolla denna länken:
http://www.hd.chalmers.se/~ki1wani/Kitemovez/
å gå in på MOSQUITO PRO KS Depower.doc*Cut deep´n fly high*
-
maila gärna dom till mig med…
ki1wani ”snabelA” chl.chalmers.se -
När jag skulle lära mig tittade jag på;
Kiteboarding – How to rip och
Kiteboarding – How to rip harder
Jag tror att det är Naish filmer.
Dom går att köpa genom megmax, (i gbg, för 4 år sen iaf).
Dom visar hur man skall starta å landa säkert.
Hur man konverterar en 2-linors till 4.
Hur man jippar, både med directional å twintip.
Visar hur man startar med wake osv osv…
Det är mycket bra instruktions filmer, enligt mig
är dom bättre än wipikas, iaf bättre än den jag har sett…. -
När jag för första gången för fyra år sedan körde på is slutade det med sjukhus!!!
Båda fötterna var kass OCH höger minisk. Det känns väl så där kul att veta att någon gång i framtiden man antagligen kommer att få steloperera ena fotleden.
Jag hoppade å kite´n flög över huvudet, å jag damp rätt ner på isen. Ni kan ju själva räkna ut hur det går när man försöker landa på ett par skridskor som é 2 mm breda, från kanske 2-3 metershöjd. Då hade man kanske inte så bra koll på draken, och att det dessutom var en Mosquito 5’5(foil) som é fruktansvärt snabb gjorde väl inte saken bättre….
Menmen… Nu är jag i alla fall lyckligt vetande att jag inte gör om det*Cut deep´n fly high*
-
Min mosquito fungerar på båda sätten…. både med broms och ena ”huvudlinan”…..
-
Det går nog alldeles utmärkt.
Min första kite jag köpte var en Mosquito (foil).
Den levererades med två patetiska ”handtag”.
Skaffade sedan en naish-bom, o det fungerar utmärkt.
Visst, man bör ha lite mer koll på draken i jmfr med om man
kör med handtag, då den svänger bra mycket mer o snabbare….*Cut deep´n fly high*
-
Problem är ju att det inte går utan att dra kvaliteten till en knappt tittbar nivå…
Med Tmpgenc plus testade jag att göra en SVCD, filmen blev dryga 110mb, men upplösningen om man kör den på tex en TV blir skitkass…
Dom filmerna jag har sett tex här på steffo´s ftp, är bra mycket bättre…
Om det är någon som sitter å trycker på ett bra progg I-mäjla gärna det till mig på:
ki1wani@chl.chalmers.seMvH Niclas
-
Den ligger typ 400 m från ”strandkanten” på mjörn.
Så länge det är ostliga eller nordliga vindar funkar det bra.
Jag var där å körde igår. Det blåste kanske inte mer än 5m/s, men det räckte för en 11.8 Wipika.
Nu ligger det mellan 20 å 30 cm snö med lite skare på, man får grymt bra grepp.
Tyvärr har jag inte tid förrän tidigast söndag att köra, så man får hoppas att det är vindstilla fram till dess…
*Cut deep’n fly high*