

mrpop
Forumsvar skapade
-
mrpop
Medlem1 december, 2006 vid 15:30 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?Du kan sälja dem för 3000:- och ingen kommer köpa dem endå förutom kanske max 1-2 personer, när det verkligen kommer till avslut väljer folk de märken de alltid köpt….
Sverige är en sådan otroligt liten marknad, och människor följer sina gamla vanor.
-
Oscar wrote:Faktum är att är man stor så har man ett jäkligt begränsat utbud. Idag finns det vad jag vet bara en tillverkare som har en trad på 90 liter och det är Naish. Jag känner mig lycklig som fick tag på en wavecult 92 -06 då den ”bara” är 60 bred. Nästa år är den 62 och det känns lite för brett för att funka som allroundbräda även om man är stor. Ångrar fortfarande att jag sålde min waveone large….249x 57 90 liter helt GRYM!
En till 2007:
Goya Custom Wave 90: 241cm 56.6cm 90liter 6.4kg 22cm 6.2 or less
-
Synd att den lämnades in för sent bara….
”Motion inför 2007 måsta lämnas in SENAST den 30 september till ordförande:
Sebastian Archambeaud”
-
Svanvik wrote:Någon som provat Hurricane fenorna? Hur står de sig mot övriga alternativ?
När jag äntligen fått svar av Deboichet var priset för en R13 340 € inkl frakt. Lite dyrare än vad som indikerats tidigare.
Du kan läsa en del om Hurricane fenor här:
-
-
Det stämmer, köpte min för 1295 + frakt. Det är flera som säljer till det priset.
-
getwet wrote:Att bygga en kringled löser inga problem, man sänker inte koldioxidutsläppen med hjälp av det. Avtalet som man skrivet under (Kyoto) där koldioxid utsläppen ska minskas i Sverige med 20% fram till ett visst årtal som jag inte minns när har vi extremt svårt redan idag att uppnå. Kringleder lär bara öka trafiken totalt sett i Sthlm, samt att dom kan stå klara först om 15år. Kostnaden för ett sådant projekt överstiger de 3.8 miljarderna med RÅGE, hört talas om en siffra på ca 30miljarder. I princip samtliga experter och politiska partier förutom några anser kringlederna vara passe, ett föråldrat tänkande helt enkelt vilket jag håller med om.
Att höja skatten håller jag med dig om, bäst vore om man höjde skatten på bensin så tvingas var och en att välja bensinsnåla fordon eller köra mindre helt enkelt. Då betalar man också i proportion till vad man bidrar med till växthuseffekten.
Jag tror mer på att skattesubventionera (mindre moms, lägre skatt, lägre förmånsvärde, lyfta momsen på företagsbilar mm) nya bensinsnåla bilar som uppfyller vissa krav, och istället höja bensinskatten. På så sätt kanske man snabbt skulle kunna fasa ut de bilar som idag inte håller måttet, tex gamla Cheva vanar!
Ena aspekten är ju självklart miljön, och där ska vi (svenska staten) se till att gamla bilar/ej miljövänliga bilar försvinner och miljövänliga bilar ersätter dessa, så att alla utsläpp minskar.
Andra aspekten är att när alla miljövänliga bilar kommer så måste ju även de få plats på vägarna runt Stockholm. För att tro att alla bilar kommer att försvinna är nog bara en dröm för vissa.
Antalet bilar kommer nog bara öka med åren när Stockholm växer. Sen vill ju vi surfare självklart kunna snabbt ta sig ut till surfet när det blåser utan att behöva sitta i köer. Precis som alla andra vill ta sig dit de ska.Södra länken som är en del av den tänkta ”ringleden” runt Stockholm har gjort otroligt mycket. Nu måste vi fortsätta. Även om det tar 20 år innan det är klart. Bygg östra länken och förbifarten nu!
-
Stockholms kollektivtrafik är riktigt dålig!!!!
På några få ställen är den bra, men överlag dålig och verkligen dåligt utbyggt, proppfullt på bussar, tunnelbana och tåg, gamla vagnar. Så fort det händer något utöver det vanliga så blir det långa förseningar.Dessutom så är det inte inne i stan alla köer är, de är utanför. Och det är lika mycket köer nu som innan försöket, om inte mer köer utanför stan. Man måste köra runt hela stan då det inte finns någon utbyggd ringled, vilket resulterar i bilar som går många extra kilometer varje dag, multiplicera det med ett antal 1000 bil varje dag så…
Mitt förslag är: bygg förbifarten och en riktig ringled runt hela stan (även på östra sidan) över Djurgården m.m.
Höj skatten på bilar som drar mycket bensin och spyr ut en massa avgaser istället (som tex gamla US-Vanar).
Bygg ut kollektivtrafiken på de orter där den är dålig, bygg fler infartsparkeringar.
Åker gärna kollektivtrafik, men den får bli bättre än vad den är nu!
-
Jester wrote:Följande session är snabbaste svenska, satt av Surfan i höstas:
Session info
Date : Saturday, October 01, 2005
Spot : Torkelstorp, Sweden
Board : Fanatic Falcon 90
Sail : Neilpryde RS4 6.7
Fin : Select Lightning Speed 28
Average speed : 34.5 knots (36.0 34.6 34.0 34.0 33.9)
Max. GPS (display) : 36.5 knots
Max. 2 sec. (software) : 36.6 knots
100 m run : 36.1 knots
250 m run : 35.3 knots
500 m run : 34.1 knots
Nautical mile : 20.9 knots
Windspeed : 30.0 knots
Windgusts : 38.0 knotsJag vet att han är snabbast på gps-speedsurfing.com
Men hur pass ”officiellt” är det?
Finns det något mer officiellt organ för detta?
Låter lite tjatig kanske, men det skulle vara kul att veta om det finns något sådant?
Som att det krävs vissa saker för att sätta nytt svenskt rekord i höjdhopp, det räcker ju inte att jag gör det hemma på min bakgård och grannen ser.
Ska vi kalla Surfan för sverige snabbaste vindsurfare (tills jag har gått förbi :cool2:)?
-
Du kan få en Garmin Foretrex 201 för 1299:- hos TBH.se:
-
Det kommer flera nya spelare in i leken nästa år! Så det kommer bli spännande!