nikke
Forumsvar skapade
-
jaca;632186 wrote:Du gör helt rätt att sponsra O’hana! Du kommer bli jättenöjd med bommen! Hade aldrig sålt om jag inte hade gått över till den mörka sidan :smirk:. Ha det gött NIKKE!
Låter bra att jag blir nöjd med bommen! 🙂 Gått över till den mörka sidan…hehe. Du får gärna berätta vilken den mörka sidan är! Ha det så gött du med!
-
jaca;632147 wrote:Dyr? Den är i princip ny och någon garanti lär du knappast behöva med den kvalitén som bommen har! Men har man så gott om det, så varför inte lägga 1100kr till då. Förvisso är 4300kr för en ny är billigt jämfört med andra märken som inte kommer i närheten av Aeron. Skojar lite bara. Du vet att den finns om du är intresserad 🙂
Tack för omtanken men jag hugger en ny hos ohana! Måste ju sponsra sveriges bästa surfingaffär också ju! :smirk:
-
jaca;632023 wrote:Jag viskar Aeron 26mm grepp monocoque 140-190
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=29889&title=aeron-carbon-contious-26mm-140-190&cat=13Mvh Anders
Haha…en till som viskar Aeron och dessutom försöker smygsälja sin bom! :smirk: Men den var dyr, tusen spänn till så får du en helt ny med garanti i butik!
-
Tim.Eriksson;631942 wrote:Köpte ny bom för någon månad sedan och hamnade till slut på en Al360 E3 ALU. Kol var tyvärr lite dyrt för mig…
Kolla på AL360 kolbommen, V-grip och tokstyv. Jag är nöjd med E3 Alu än så länge och den är tillräckligt styv för mig i alla fall. Ett alternativ till Aeron bommen.
Säljs av surfbutiken.
“Troligtvis den styvaste och mest gedigna bommen på marknaden. Känn på den och du kommer inte vilja ha en annan bom.
En äkta monocoque karbonbom gjuten i ett stycke. 28 mm diameter vid greppet. Greppet är äggformat för ett skönare grepp med händerna.
Gör som Jonas Ceballos, Björn Dunkerbeck, Anders Bringdal, Markus Emanuelsson och Marcus Richardson: Byt till AL360 bommar!”5000 pix för en kolbom just nu.
Tack för tipset men vill ha smalare grepp på bommen än de som surfbutiken säljer. Det är många surfare som går och viskar AERON så jag får nog testa den tror jag! :smirk:
-
S66;631943 wrote:Har kolbommar till salu
Ring 0709 546676
Mvh Andreas
Jag ringer dig!
-
Oåxen;628544 wrote:OK, ser ut som en kolbom från North.
Blir bra från ena sidan, lite knepigare från andra.
Nedre bilden
Låt fästet sitta på högra sidan ca 2 dm bakom bakre hängseletampsfästet.
Låt linan löpa till nedre/högra “blocket” och vidare till öljetten.
Tillbaka genom det övre riktiga blocket och tillbaka genom öljetten samt in i clam-cleaten.Kruxet
Om man måste fästa på motstående sida(vä) så får man klura ut en alternativ “clam cleat”. Kanske en Line lok från tillverkaren Clam cleat.Tack för tipsen! 🙂 Blev imponerad att du kunde gissa att det var en northbom! :smirk: Får kolla upp detdär och hitta någon lösning. Tack än en gång för hjälpen!
-
Oåxen;628188 wrote:Posta en bild på ditt bakre bombeslag så ska du få lite tips.
Här kommer bilderna på bommen!
-
PGVirtual;628145 wrote:Jag har “de stora plastgrejerna” på min långa bom för 9 m2, och Sailworks lösning på min bom för 4.7-6.9. Båda funkar, men på ett vågkit skulle jag inte ens komma på iden att installera stora plastklunsar där man vrickar fingrarna av sig, och som dessutom påverkar var man kan sätta händerna. Enkelsidig Sailworks är grejen!
Tänk vad valet blev enkelt! Beställer sailworkskitet omgående 🙂
-
Oåxen;628131 wrote:Sailworks
Mkt enkla att skifta sida på bommen*NP/Chinook etc
En jädra massa plast som tar upp värdefull plats på bommen samt tidsödande att byta sidaI vågor kör man med fördel bara trimmet på ena sidan(“hoppsidan”). På vägen in vill man ha bommen helt ren så att det går lätta att flytta händerna när man byter grepp mellan botten-/toppsväng. Sailworks stjäl max 2 cm grepputrymme medan plastvarianten tar cirkus 6-7 cm. Det kanske inte låter mycket, men det ÄR det.
Så här har jag moddat Sailworks formula set up:
http://patriklind.blogspot.com/search?updated-max=2008-08-05T17%3A24%3A00%2B01%3A00&max-results=7Kolla bara att din bom funkar bra med rullar etc i bakfästet.
Jag har designat egna custom-bakändar i flygplansaluminium med kullagrade block “only the best…”. : )Kanon, tack för förklaringen! Då blir det sailworks ändå. Du har ingen bild på bommen med hela uthalstrimmet så man ser hur det ser ut? Hittade bara bilder på delar av bommen på din blogg nämligen.
-
Oåxen;627774 wrote:Jag har kört med det flera år. Det är hur bra som helst. Sailworks formula kit funkar kanon med en liten mod. Ett kit till två bommar. OnTop lär ha dem.
En fråga till, hittade sailworks prylar som du förmoidligen pratade om (Se första bilden). Men såg att chinook och north hade liknande prylar också (De två andra bilderna). Du har inte testat de andra två märkerna?
-
Lars_K;627775 wrote:Jag kör nåt eget meck. Jäkligt bra eftersom det är rätt krångligt att gå upp på land och ändra trim där jag brukar segla…
Riktigt drygt att gå upp på land och ändra trimet! :smirk:
-
Oåxen;627774 wrote:Jag har kört med det flera år. Det är hur bra som helst. Sailworks formula kit funkar kanon med en liten mod. Ett kit till två bommar. OnTop lär ha dem.
Suveränt! Då ska köpa en jag med! :smirk:
-
Oscar;627154 wrote:Kan vara “märlan” som trycker tampen mot hjulet som är trasigt. Går att få nya. Världens bästa förlängare!
Håller med dig!!! 🙂
-
Sinker;627089 wrote:Min nästan nya XTR slutade fungera igår. Jag riggade ett segel, ångrade mig och riggade ett annat. Första riggningen inga problem men när jag skulle spänna nedhalet andra gången så rappade linan redan på första pumptaget. Linan får inget fäste mot “draghjulet” men jag kan inte se vad som är fel. Det kan omöjligt bero på sliten tamp utan det känns mer som handtaget gått i baklås på något sätt.
Någon som vet hur jag löser detta?
/sinker
Bara att reklamera! Ring Hans på walléns så brukar han kunna hjälpa dig…..i värsta fall får du köpa nya reservdelar. Men har några XTR och tycker de är guld värda fast de slits lite men det är det värt med tanke på alternativet.