nissex3m
Forumsvar skapade
-
En gammal klassisk takbox modell tidigt -90 tal, är inte lika bred som dagens boxar och det går att lägga ett gäng segel och master där och dessutom får du plats med brädorna vid sidan av på takräcket (om vi inte snackar 150 litare)…
Visst, de är fula som stryk, men billiga i inköp. Går givetvis att pimpa med diverse surfrelaterade klistermärken för att slippa påhopp i viken…
Typ, en sån här:
-
Men det är omöjligt att inte få ligga i Brasilien på en hel månad… Det klarar ju t om Paskowski…. 😉
-
Snacka om ankdamm…
-
nissex3m
Medlem24 november, 2008 vid 18:33 som svar på: Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)Du glömde nämna UCT, University of Cape Town. Billigare än de du räknat upp samt bättre surf. Och en välrenommerad ekonomi/marknads fakultet…
-
nissex3m
Medlem23 november, 2008 vid 18:44 som svar på: Riddarfjärden Stockholm 14.00 söndag i snö!É det inte 5 knop som gäller där? 🙂
-
Du behöver bare en adress, Pozo Izqiuerdo. Hyr utrustning på http://www.cutre.com
Ligger ca 20 min norr om Ingles. Ägs (delägs?) av svenska Jonas. De har ett alldeles fantastiskt naturfenomen, kallat vind. Kan vara vindstilla i Ingles och blåsa 15 m/s i Pozo. Å har du tur kan du få se Jonas Ceballo rippa på sin hemmaspot…Annars finns också Mistral Center och Dunkerbecks center i Playa del Aguila, San Agustin (Bahia Feliz). Mindre vind och plattare vatten…
http://www.dunkerbeck-windsurfing.com/english-home.php
http://www.club-mistral.com/en/Ha så kul!
/Niklas
-
Det går väl surfa utan sele? Olandersson körde väl tre månader utan i CT hörde jag…
-
Länk nedan till freewave test, dock ngt mindre sorter.
http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=52419
Vill du komma undan hyfsat billigt, kolla med Surfspot om han har kvar ngn Starboard Kombat. Köpte själv en sådan, 97 liter…
-
Och det för oss osökt in på ett nytt ämne, nämligen de 5 bästa windsurfarna genom tiderna. Har det gjorts ngn lista?
1. Robbie Naish
2. Kauli Seadi
3. Jason Polakow
4. Andreas Olandersson
5. Victor FernandezOch går det att jämföra förr och nu?
-
Vid sydvästlig vind i Askfatshamnen gäller således att de som är på väg från “hamnen” väjer för de som är på väg tillbaks. “Vinden vänster väjer”, eller “Om man har vinden i höger öra, är det bara att tuta o köra”, klart som korvspad 🙂 Och allt enligt Internationella sjöfartslagen!
-
Hmm, vad gäller vågsurfare, som tar sig fram för “egen maskin”, vet jag faktiskt inte vad som gäller. Mellan vågsurfare vs vågsurfare Finns något som heter “Surfers Code of ethics”, inte en lag, men internationellt erkänd praxis. Se länk nedan:
http://www.nesurf.com/Articles/Etiquette/etiquette.html
Men skyldighet mellan våg och vindsurfare emellan det vetefan.
En idé vid eventuell kollision/skada (för juristen) vore att klassa en vågsurfingbräda som “svårmanövrerat fartyg”, vilket skulle innebär att ALLA har väjningsplikt gentemot vågsurfaren. (Eh, detta gäller nog mest för stora kryssarfartyg, men skulle vara intressant att pröva om det håller rättsligt 🙂
-
Skulle det bli en kollision och en ev. rättsprocess av det hela, gäller inte Varbergs regler, utan Sjötrafikföreskrifterna (som bygger på de internationella sjövägsreglerna.) I dessa finns ingenting skrivet om ev. vågor och förkörsrätt in eller ut. Rätt eller fel, men så är det.
Enligt grundreglerna gäller högertrafik på sjön och sjöfordon som kommer från styrbord (höger) ges företräde och upphinnande sjöfordon ska väja för den som hinns upp. Motorfordon väjer ALLTID för segelfordon och den segelbåt som har vinden in på babords sida väjer för den som har vinden på styrbords sida. Om segelbåtarna har vinden in på samma sida väjer den som är i lovart. Ganska enkelt…
Finns dock en grundregel som överrider ´höger- regeln´, nämligen skyldigheten att alltid försöka undvika kollision 🙂
Ett tips kan vara att ta ett Förarbevis, något som man har bra användning för om man gillar skärgårds- och friluftsliv.
/Niklas
-
Det är en Neil Pryde mast, gjord för seglet, så ja, det är rätt mast.
-
Trodde syd/västkusten hade blått vatten. Men det kanske är fabriksutsläpp.