nissex3m
Forumsvar skapade
-
Jag drar ganska mycket nedhal, har enligt rekommendationer “fladdrigt”/löst akterlik ner till tredje lattan och ca 1/3 in i seglet…
-
Måste ju säga att styranordningen var häftig, mer racerbil än segelbåt…
-
Having a balanced quiver is vital to maximizing your time on the water versus your local conditions. Very often boardheads, like you and I, have overlaps or gaps in our sail quiver which cause us to either spend too much money on unneeded sails or not having fun due to not have the correct sail size. Although being overpowered can be a rush, being under powered could bring you to the point of suicide. Choosing a balanced quiver comes down to simple mathematics.
ARGH!, Math! You all say… Well it really is quite simple if you have a calculator handy. First you must decide how many sails, what sail sizes you wish to cover, and your main sail which to build your quiver around. If you think that having balanced quiver means having sails that are all one square meter apart, you are wrong.
For example try the following:
1 – 4.0 / 3.0 = 33%
1 – 5.0 / 4.0 = 25%
1 – 6.0 / 5.0 = 20%
1 – 7.0 / 6.0 = 17%
Notice that the gap between a 3.0 and a 4.0 is 33%, but the gap between a 6.0 and a 7.0 is 17%. This is not balanced. You want to choose sail gap sizes that are all the same. (ie. all 20% or all 15% …)
This can be accomplished quite easily by first choosing your main sail size. For this example lets choose 6.0 as our main sail. (ie. the one we will use most. ) Next lets choose a 15% gap for our sail quiver because we are into racing and want to cover the spectrum of conditions. Now just multiply the 6.0 by 1.15 (the .15 is the percentage amount, the 1 carries the previous amount. Just like sales tax. REMEMBER to round to the nearest tenth, 5.22 = 5.2 and 5.25 = 5.3) That gives us 6.9. This is the next sail size that would create a balanced quiver. Next take the 6.9 and multiply by 1.15. That gives us 7.9. This is the next sail size. Now lets compute our sail sizes that are smaller than 6.0. To do this just divide by 1.15 to get this result. This comes out to 5.2. Now divide this by 1.15. This comes out to 4.5, so on and so forth … Now you have a balanced quiver.
The next step is finding the right sail sizes. All sail manufacturers do not make sail sizes in 0.1 increments so you need to locate the sail sizes that most closely match your quiver on paper. This may take some adjustment but don’t worry about plus or minus 0.1, if it is more than 0.1 than you may need to shift the whole quiver, to fit a particular brand. Thats ok though because as long as the gaps are uniform it is ok.
Here are some example sail quivers and uses.
Wave Quiver: gap(10%-13%)(10%) 3.0, 3.3, 3.6, 4.0, 4.4, 4.8, 5.3, 5.8 (Ideal-Wave)
Slalom Racing Quiver: gap(13%-17%)(15%) 3.0, 3.4, 3.9, 4.5, 5.2, 6.0, 6.9, 7.9 (Ideal-Slalom)
Slalom Quiver: gap(17%-22%)(20%) 3.0, 3.6, 4.3, 5.2, 6.3, 7.6
Budget Quiver: gap(22%-25%)(25%) 3.0, 3.8, 4.8, 6.0, 7.5
With any of the above quivers you just can’t go wrong because you have mathematics on your side. When you start using a more balanced quiver it becomes apparent that it is more important to have your gap sizes evenly spaced out than the actual sail sizes. It just doesn’t matter if you build your quiver around a 5.5, 5.7 or 6.0, as long as the gap sizes are uniform. Give this method a try and you will not be disappointed. You will find you will enjoy your time one the water more and not have to worry about having the right sail.So RIG UP!
-
Kul länk M C. Tack för de klassiska surffilmerna. Ser ut som halkskyddet på brädan förbättrats sen 80-talet… Dessutom verkar det som att de trashar varandras segel medvetet. Eller var det så tjockt med folk på spotsen förr att de måste hoppa in i varandra?
-
Det är möjligt. Vi är tre som drar dit runt halvtio imorgon bitti. Ser lovande ut på förmiddagen…
Enligt Foreca:
Lördag förmiddag: NO 8 till 12 m/s. God sikt.
Lördag eftermiddag: NO 8 till 11 m/s. God sikt. -
De flesta dykfirmor har kontaktlim specialgjort för neopren gummi. Jag kör med ngt som heter Beaver, Black Wizard. Kostar runt en hundring. Klipp rent där det har gått sönder, smeta på de båda rena kontaktytorna. Om det är ett stort område, skär ut det gamla/slitna neoprenet och ersätt med nytt (sno/klipp från ngn äldre dräkt). Låt torka 5 min, och foga sedan samman. Sitter stenhårt och fogen blir oftast starkare än gummit runtomkring…
-
Inte träffat honom personligen, men en kille här på forument som heter Ian verkar vara en skön snubbe… Iallafall om man tittar på inläggen 🙂 Finns nog många profiler med “rolig/annorlunda” historik. Surfare är ett släkte för sig…
-
Glömde vädret… Som svenska högsommardagar med ljumma kvällar. Som franska rivieran i augusti… Dessutom, det blåser som fan, bodde i marinan under 3 månader (Nov – Jan) och det var kuling på bryggan i stort sett dagligen..
Ni kommer att ha ert livs semester, lovar!
-
Hej Jojjo,
Efter att ha bott i SA drygt 2 år, dock inte i Cape Town hela tiden (förmodar att det är dit du ska) kan jag rekommendera bed and breakfast som boende. Sydafrikanska hus är riktigt stora och många familjer tjänar lite extra under högsäsongen på att hyra ut rum. Oftast riktigt bra standard, trevliga “värdar” och grymma frukostar. Det är fortfarande bra priser i November då högsäsongen inte kommit igång ännu och det går att pruta lite om man är trevlig.Nedan hittar du lite länkar till lite bed and breakfasts…
http://www.cape-accommodation.co.za/cape-town-bed-and-breakfasts.html
http://www.capestay.co.za/cape-town-bed-and-breakfast.aspAlternativet kan vara att hyra ett hus, beroende på hur länge ni stannar.
Vet inte riktigt var själva surfspotarna är. Har sett windsurfare nere vid Cape Point, och även vid Blouberg Strand… Så där är jag lost… Själv tycker jag Camps Bay är trevligt. Bra område, låg kriminalitet, fantastiska restauranger och skön utsikt… (Hmm, nu vart jag sugen, kanske får ta en avstickare jag med:-)
jaja, har du frågor är det bara att höra av dig…
Hälsningar
/Niklas -
Hej Plumsen,
Din fråga skulle lika gärna kunna vara skriven av mig. Allt stämmer på mig också…
Jag har varit inne på en freeridebräda runt 115 liter. Men, ju mer jag kört
sista tiden, desto mer har jag börjat svänga mot mindre s k “free wave” brädor. Det känns som att jag kommer att få en roligare och mer lekfull bräda än med en freeride. (Kör för närvarande en gammal 90-tals racer på 100 liter, och efter att ha testat ex. JP X-cite 120 nere i Haga, kändes min gamla minst lika lättplanad, dessutom roligare/mer loose än JPn. OK, gipparna satt bättre på JPn 🙂Volymen kontra planingen i Stockolms taskiga vindförhållanden då? Tror inte volymen har så stor betydelse för när brädan planar. Formen på brädan och seglingstekniken spelar in mer än volymen. Har sett killar med 5.8 och 90 liters brädor plana, samtidigt som andra med 7.0 och 130 liters stått och kämpat…
Som sagt, väger exakt som du, bor i Stockholm, samma kunskapsnivå som du, men kommer att köpa runt 100-110 liter freewave (typ Fanatic Freewave, JP Freewave, Starboard Kombat etc.)
/Niklas
-
Följande är saxat från den “gamla” sidan Petters Windsurfing Pages (http://www.sevenius.com/windsurf/). Trots åldern på texten bör det vara vissa tips som går att använda sig av än idag. Om hängseletamparnas längd vs speed tvistar de lärde fortfarande…
Hur ska man då gå till väga för att nå upp i dessa farter? Här kommer ett antal tips som är sammanstälda från olika håll och justerade efter egna erfarenheter. Samtliga bygger på grundiden att få bort extra vikt och tryck på brädan som enbart ökar motståndet i vattnet.
Håll brädan plan
I början när man lär sig segla är det lätt att man lägger all vikt på hälarna. Brädans kant blir då nedtryckt och vill gärna gå upp i vind vilket bromasr farten. Genom att hålla brädan plan och segla enbart på fenan istället för kanterna kan du nå högre hastigheter. En plan bräda är en snabb bräda!
Lägg tryck på fenan
Genom att lägga extra tryck på fenan genererar den ett extra lyft som ökar farten. Genom att pressa hårt når du mycket högre fart.
Häng ut ordentligt från brädan
Genom att hänga ut ordentligt och sträcka ut armar och axlar kan du minska trycket på brädan och flytta över det till riggen. Detta medför att brädans motstånd i vattnet minskar och du kan segla snabbare. Håll händerna ungefär i axelbredd, det gör att du kan hänga längre ut från riggen. Istället för att bara skota in med bakre armen låt riggen hålla dig uppe i selen. Sitt inte i selen utan “ligg” ner. Även detta gör att du kommer längre ut från riggen. När man väl fått kläm på att häga ut ordentligt är det lätt att man drar med sig riggen för långt över mot vinden. Detta gör att du tappar kraft och och därmed fart. Du ska försöka hålla riggen så veritkal som möjligt och kan justera detta genom att böja knäna.
Korta hängsele linorna
Har du för långa linor blir det lätt att du sitter i selen istället för att ligga. Genom att sitta i selen kommer bara kraften tillbaka ner i brädan istället för att lyftas bort från brädan.
Stäng gapet
När du stänger gapet mellan segel och bräda kommer du att märka den största skillnaden i fart.
Lås din position
Försök inte ständigt justera vikt, inskotning och position utan försök hitta rätt ställning och håll därefter överkroppen still. Låt knäna ta upp alla stötar ur brädan och lås fast överkroppen och häng i samma position
Lyft brädan i stropparna
När du väl har hittat din position och stänger med seglet är det dags att lyfta brädan med främre foten. Genom att göra detta försvinner nästan all vikt från brädan och du kommer gå riktigt fort och kännas som att du flyger ovanför vattnet istället för att ligga i vattnet. -
Här kommer en bra beskrivning på svenska:
-
-
Så då kan man säga att det är en privat spot?