Forumsvar skapade

  • ojja

    Medlem
    9 september, 2020 vid 13:45 som svar på: foil, erfarenhetsåterföring..

    Har inte provat med någon specialanpassad utrustning, men jag gjort lite experiment med min Starboard 155 (270×85 cm) från ca 2000. Första försöken var den helt i original och det gick bra att komma upp och flyga även om det var lite vingligt. Längden gjorde att nosen tog i ganska tidigt, så att det inte blev några dyk när jag kom för högt så att vinden släppte från vattnet. Dock hade jag en lite spricka på tvären framför fenboxen och denna delade sig oroväckande mycket när jag foilade. Bestämde mig därför för att förstärka ovansidan med några lager kolfiber.
    När jag ändå var på och plastade satte jag även in nya pluggar för bakre stropparna, så att de nu kan sättas både längre bak och längre in än originalet. Ut och prova igen. Nu gick det plötsligt att stå i båda stropparna när man flög och jag behövde inte längre vara orolig för att brädan skulle gå av. Dock kändes fortfarande inte stancen riktigt bra och det är dessutom bökigt att transportera en 270 cm lång bräda, så fram med sågen och modifiera lite till.
    Jag kapade brädan med ca 50 cm och gjorde om främre scopelinjen, så att den fick en hygglig böj uppåt. För att kunna göra detta separerade jag bottenlaminatet från skumkärnan med såg, tunnade ut skumkärnan och slitsade översidan så det skulle gå att böja den trots att däcket är välvt. Limmade ihop allt med uretanlim. Sedan sågade jag ur och flyttade tillbaka mastskenan med ca 15 cm. Man kan nu sätta masten mellan ca 115 och 135 cm från aktern. I samband med det lade jag även på ett lager kolfiber för att fortsätta förstärkningen som jag gjort i aktern. Slutligen lade jag även på ett lager kol runt fenboxen på undersidan. Min foil har en liten tryckplatta runt infästningen, så jag tror att belastningen ligger mer på den ytan än i själva boxen.
    Har provkört ett par gånger sedan senaste modifieringen och nu faller allt på plats på ett helt annan sätt än tidigare. Det går lättare att pumpa igång i svag vind, lättare att hålla kontroll på hur högt jag ska flyga, köra med ikrokad hängsele mm. När den väl dyker går nosen i lite hårdare än tidigare, men inte så det blir katastrof.
    Mitt tips är därför att om du inte vill investera alla dina sparslantar i en ny foilbräda kan man med lite plast och glas- och kolfiber från Biltema komma ganska långt även med en gammal formulabräda som bara ligger och tar plats.

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 4 år, 2 månader sedan av  ojja.
    • Detta svar ändrades 4 år, 2 månader sedan av  ojja.
    • Detta svar ändrades 4 år, 2 månader sedan av  ojja.
  • ojja

    Medlem
    20 augusti, 2018 vid 22:33 som svar på: Tips! Ha kvar bakre foten i stroppen!

    Det är “two straps or no straps” som gäller. Förutom vid hopp gäller det generellt när man är inkrokad. Kastfall med en fot i stroppen är inte skönt.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums ojja

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.