oscar
Forumsvar skapade
-
Linköping då?? Fin univeritetsstad med gott om data och andra fina jobb.
Dessutom Roxen, Linsurf med ca 80 medlemmar. Fin fina förhållanden speciellt vid sv och väst vindar. Ofta mer vind än på Vättern vid dessa riktingar pga av lokala fenomen (enligt CG iallafall, vår egen vindguru).Dessutom Sveriges bästa dam i Formula och några till som försöker. Men det är freestyle som är populärast.
Lobbar bara lite 🙂
-
JP får ju bara sämre och sämre testresultat. I början var dom radikal shaper men ju större brädmärket blivit desto mer användarvänliga och snälla har shaperna blivit. Sånt kallas marknadsstrategi. Dvs locka kunder med ”probrädor” gör sedan snällare shapr för att tilltala den breda massan som lockats av att många duktiga kör på dem. Men man lockar inte längre de som vill ha något radikalt. Money rules!
-
Fanatic Viper paketet hos SurfersParadise för 6995 kanske kan vara ngt.
-
Detta är ett intressant område. Det man måste tänka på när man läser testerna är att brädorna testas i för brädorna optimal förhållanden. Dvs t ex planingsegenskaperna testas i förhållanden med bra vind och en liten till stor våg som pushar på.
Vad man än väljer så blir det alltid en kompromiss. Jag köpte mig t ex en Fanatic RIP 85 liter när jag var i WA förra vintern. Den rekommenderas till segel upp mot 6 m2. Det jag upplevde var att med mitt Volcano 5.9 (freestylesegel med mkt bottendrag) var att seglet hade för mkt power för den brädan, den blev seg att få upp i planing och inte upplevdes inte bekväm på vattnet.. När jag istället testade ca 3.5 % mindre Dr X 5.7 (vågsegel med mindre bottendrag än Volcano) funkade brädan mkt bättre.
Kontentan: man får vara noga med vilken typ av segel man sätter på en bräda. Det är inte bara storleken som avgör.
Jag bytte sedan brädan mot en RRD TTwave då jag insåg att jag inte skulle ha så kul med RIPen på Roxens sunkiga insjövatten och mina 87 kg.
Jag vann något otroligt i vindregister (4.2-6.9), planingsegenskaper och hoppförmåga på plattvatten och vågor. Jag förlorade lite i kontroll de dagar det blåste 4.2 i Pozo men i byiga 5.0 vindar övervägde TTwavens planingsegenskaper och förmåga att glida genom vindhål absolut detta.
Seglar man inte down the line sideshore utan mer onshore eller plattvatten ligger min röst på wave/freestyle brädan eller en riktig onshorevågis som AHD Powerwave (vilken nog blir mitt nästa inköp, alternativt en Naish Quest).
Brädtester kan ju här vara ett bra sett att skapa sig en bild av karaktäristiken på olika brädor. Många wave/freestyle lämpar sig mer eller mindre bra för vågridning. Den överlägset bästa för detta är nog TTwave med sin tunna häck och kanter.
-
Du glömde en av testfavoriterna AHD Maui Force 8´4″.
”If you ever get the chance try one of these boards for yourself – you will find it an eye opening experience!”
Konstigt att F2n är med i testet då den inte finns i F2s line längre.
-
Beror på vad du är ute efter. Ingen vinnare anser jag, brädorna är bra på olika saker. T ex Drops Marker får relativt dåligt i vågridning små/ stora vågor men 10or i Easy surfing och planingsegenskaper. Den lämpar sig väl därför bäst av brädorna för hårdvindsegling på plattare vatten.
-
Hittade lite test av en del Exocet på http://www.surfsurf.dk. Testen är från windsurfingmag som kommer i vår.
-
Fahrleistung brukar vara ett betyg på t ex medelvärde av speed och planingsegenskaper.
-
Håller med, ångrar nästan att jag sålde den. Men vill ha något lite mindre för 4.0 -5.3 och en stor freestyle 100-110l. RRD gör ju i och för sig en liten TT men nu har en hela 95 l vilket är i överkant tycker jag. Undrar verkligen varför dom strök TTw.
-
De verkar vara riktigt bra!
Från tyska surf okt 2001 och jan 2002:
Jam, freestyle segel 6.2:
Freestyle: 9
handling: 9
Easy surfing: 9
planing: 9
Höjdtagning: 9impact wave MC
Onshore: 10
sideshore:9
planing: 8
kontroll övre vindregistret: 9
handling: 9Riktigt bra betyg altså, nu vet man ju ioförsig inte hur partiska tyskarna är men…
-
Det är absolut ingen actionvideo med cool musik. Så det är inet man korkar upp en bärs med polarna till. Men för att få lite ideér innan man ska ut och segla är den perfekt. Mkt manövrar som sagt, en del trista och löjliga men också spocks, clewfirst willyscipper 540, dubbelloop och annat coolt. Skulle göra sig bättre på DVD så att man lätt kan bläddra fram till ett visst trick.
Prisvärd om du vill få ideér! Annars inte.
-
http://www.neilprydemaui.com på deras forum. Bla Ian fox från starboard var med starfältet. Har inte hittat ngn bild på brädan men enligt Micah Buzianis ska den vara bra mkt bättre än MB14. Micah som förresten kör mistral nu.