Forumsvar skapade

Sida 187 av 201
  • oscar

Medlem
    17 januari, 2002 vid 17:14 som svar på: Sand mellan tårna, … one more time!

Jag håller med, varför kan inte SVT sända den snart. Fast Calle kanske vill tjäna lite mer pengar först 🙂

• oscar

Medlem
    17 januari, 2002 vid 11:26 som svar på: hur billig ska det var…???
  • oscar

Medlem
    17 januari, 2002 vid 09:15 som svar på: formula vs race som förr

Det brukar alltid bli något ”FUNRACE” om det är för lite vind för en riktig start.

• oscar

Medlem
    17 januari, 2002 vid 08:20 som svar på: formula vs race som förr

Det där med tydliga regler för amatörklassen tror jag på! Ditt förslag lät mkt bra!

• oscar

Medlem
    16 januari, 2002 vid 18:53 som svar på: köpa i tyskland ???

Kolla http://www.looping.de har en engelsk version. Lite dyrare än andra shoppar om man kollar annonser i tyska SURF.

• oscar

Medlem
    16 januari, 2002 vid 16:07 som svar på: Ny Fena från deboichet

Jo, vi måste alla få egna åsikter det är viktigt. Men men men, jag kan hålla med om att materialhetsen har varit grym sedan Formula kom. Men får klassen ett par år till på sig och reglerna håller sig till 1m och 12.5 m2 och 70 fenor så tror jag att den verkligen kan ha en framtid. Jag tycker i och för sig att viktgränsen kunde höjas till 9 kg så vi slipper ”Hollow tech”. Röster hörs ju på forum runtom i världen och regelgubbarna måste ju lyssna på dessa för att klassen överhuvudtaget ska kunna fortleva.

Entyp: var skulle gränsen sättas, vilken bräda? Hur stort segel? Mistral har ju bevisat att den inte är aktraktiv för ”surfare” i och med att tävlingsklassen dött ut i Sverige. Mistral Prodigy skulle kanske kunna vara ett alternativ men vad kommer den att kosta?

Då tror jag mer på att köpa en ett år gammal formula och en rigg och därmed kunna vara med och tävla i Formula amatör.
    Amatör klassen har ju verkligen den potentialen att kunna bli riktigt stor om folk bara fattade att man inte behöver det senaste för att kunna ha roligt och till och med placera sig. Jag kom t ex 2:a RM 2000 på en 72 cm bred AHD efter en Starboard 155. Trots att det var 10 kvm vind.

Kom och testa en tävling, i slutänden är det att ha roligt och lära sig som är det viktiga för oss amatörer.

• oscar

Medlem
    16 januari, 2002 vid 10:32 som svar på: challengersails & Aloha Classic

Challengers hemsida är egentligen http://www.challengersails.com

.de är bara den tyska importörens hemsida.

• oscar

Medlem
    15 januari, 2002 vid 21:12 som svar på: Skillnad mellan freestyle och freemove?

Freestylesegel = grym accelleration och rotation. Behöver inte vara stabila när man seglar fram och tillbaka. Gjorda för att segla korta repor där man slänger in trick här och där mest hela tiden.

Freemove= mer freeride dvs segla längre repor, mer stabila segel. Passar dig som seglar rakt fram hoppar lite och bara gör en 360 eller duckgipp då och då.

Hoppas detta klargör lite.

• oscar

Medlem
    14 januari, 2002 vid 09:15 som svar på: Cambers?m.m

Cambers brukar sitta löst på lattänden, inte isydda.

• oscar

Medlem
    14 januari, 2002 vid 09:12 som svar på: Ny Fena från deboichet

Jag skrev faktiskt ”som amatör”…

• oscar

Medlem
    13 januari, 2002 vid 21:13 som svar på: Ny Fena från deboichet

Jag skulle aldrig ställa upp och tävla i en entypsklass. Då vet man att det kommer någon kile på 60 kg som har varit maratonlöpare och seglar om en för att man inte har en chans då man själv väger 87. Eller tvärtom. Men i Formula kan man ju lätt anpassa materialet efter sina egna förutsättningar.

Och det där med dyrt. Som amatör, varför inte köpa en beggad 175a eller FD95 eller Lorch för 6500:- Sedan en beggad 10 kvm rigg för 6000:-. Då har du en konkurrenskraftig tävlingsutrustning för 90% av tävlingstillfällena för 12500:-

Fan det kostar ju en ny JP 60liters vågis!

• oscar

Medlem
    13 januari, 2002 vid 15:06 som svar på: Hur många liter bräda?

Man får ju tänka på att seglare av olika vikt använder seglen i olika vindregister. Därmed borde alltså segelregistren stämma rätt bra för alla seglare.

• oscar

Medlem
    12 januari, 2002 vid 09:20 som svar på: trix! (seriöst)

Nåt som hjälper otroligt mycket är att sticka ut på en stor bräda i lättvind och snurra segel. Dvs träna att segla backwinded (vinden in från fel håll), gör sail 360s, duck gippar, segal clewfirst och alla möjliga segel trick. Efter ett tag får man bra koll på seglet och kan sedan lättare applicera detta på en liten bräda. Jag lovar dig att detta snurrande i lättvind ger väldigt mycket för din segling. Händerna hittar automatiskt till rätt ställe på bommen när du ska göra tricken i hårdare vind och fötterna likaså.

Snurra på!

• oscar

Medlem
    11 januari, 2002 vid 17:44 som svar på: brädförslag

Kolla in AHDs Freediamond linje. De är grymt sköna att segla. Har testat FD77 och FD70. Komplettera med en extra fena så får du ett grymt vindregister.

Annars gör bredden på RRD TTmax att du lätt kan köra 8.0 på den. Sätt då även på en lite större fena uppåt 36-38 så får du riktigt kul i lättvind! Men det är ingen speedmaskin direkt!

• oscar

Medlem
    11 januari, 2002 vid 17:40 som svar på: 175:an som nybörjarbräda??

Vaddera väl så är det inga problem. En bit liggunderlag på nosen gör susen!

Sida 187 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums oscar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.