petter
Forumsvar skapade
-
Jag drar ut i kväll för att fira midsommar. Tyvärr ingen
uppkoppling där ute så jag kan inte lämna vindrapporter
men prognoserna ser ju lovande ut. Bra vågor brukar kräva
+10 men det är bara att hålla tummarna att prognoserna
uppfylls och överträffas!!! -
Grymma vågor, Sideshore(!!!) och mycket vindsäkert!
hade just utdelning 8 av 10 dagar med surfing och segling.
Aldrig större än 5.5 och vågor mellan 1 och 3 meter.
Sjön som ligger 10 min från klitmöller är optimal för
nybörjare med plattvatten och långgrund botten. -
De använder en helt annan kärna i polyurethane som är mycket hårdare och
styvare men har samtidigt en vikt på ca 30 kg/m3. Klassiska “clark-foam”
brädor byggs fortfarande men de har inte alls samma vikt/styvhet/hållbarhet
förhållande. Med 15 friggo skulle en stringer snart tryckas rakt igenom
väven om du skippade sw då den är mycket styvare än övriga brädan. Har
sett stringer börja krypa fram även rakt igenom sw-brädor så därför har
man gått över till att ex. använda divinycel om man vill ha stringers
i sw-brädor.Kort sagt; JA, jag föreslår att du använder sw i både däck och botten om
du har en kärna av 15 kg/m3 frigo.Airex fungerar kanon för botten även om många lägger divinycel i botten
då det är hårdare och styvare (men svårare att forma) än airex. För vågbrädor
används ofta 5 mm men 3 mm fungerar nog oxå ok. -
Kanske låter neggo men sp använder även trästringers i sin bräda….
De beskriver en gammal teknik med en helt annan skumkärna. Med en
högdensitetskärna kan du lugnt skippa sw i både däck och botten
men har du 15 skum så kommer det inte att hålla i längden. Det
kommer säkert gå att segla på den ett par gånger men den kommer
inte klara av den stress som uppstår av olika krafter. Kraften
är aldrig “jämt fördelat över längden på brädan” utan kommer att
skifta hela tiden. Normalt ligger endast en liten del av brädan
i vattnet och man brukar även vilja hoppa med en vågbräda. Utan
styvhet i brädan kommer du få rörelse i kärnan och även om inte
laminaten inledningsvis skulle gå sönder så leder det till
delamineringar och då är det bara en tidsfråga innan brädan går
sönder. Om brädorna höll utan bottensw och med det material
som du föreslår skulle alla bygga brädor på under 4 kg… Vill
du bygga lätt bräda så är det andra saker du bör göra än att
skippa bottensandwichen. Att bygga billigt är ofta att bygga dyrt…Vad gäller pluggar så sätter man normalt i dem efter sandwichen,
före sista lamineringen. Kan skummas fast eller epoxi/ballonger.
För att förstärka kan man lägga in dem i divinycel. -
Det kommer inte hålla utan sandwich i botten.
Du kommer inte få någon styvhet i brädan.
Dessutom ska du använda väv, inte matta. -
Nordön lär du garanterat hitta vind på men kan nog vara lite kallt så
långärmad dräkt är mitt tips. Pungarehu i Taranaki är så brutalt och
gigantiskt som windsurfing någonsin kan bli och Plimmerton vid
Wellington är ett grymt hopp/freestyle ställe där det alltid blåser!!!Var där -99, kolla här för mer info.
-
Ja jag hörde att du hade gjort en strong insats och idag hade katrineholms
tidning ett surfklipp så tävlingen gav lite eko. Just besiktigat bussen,
endast två 2:or så i kväll bär det av till Klitmöller!! -
Det var lite just det jag menade, windsurfing existerar inte längre som
Svensson sport, men det gör skidåkning 😉 Att windsurfing har utvecklats
till något så mycket mer, till den ultimata seglingsklassen, var lite av
hela vårt syfte med att bearbeta media. Vi ville försöka få ut en realistisk
bild av sporten så man i framtiden kanske slipper höra “Jag har windsurfat”-
historier varje gång man säger att man seglar… 😉 Allt för många förknippar
fortarande windsurfing med trekantsegel, stora tunga brädor och möjligen
med en headdip från miami vice… När vi nu hade jobbat med att få ut
journalister från dagspress, radio och TV är det klart man blir lite irriterad
när du kommer och sågar vårt jobb och kallar det dålig PR. Från en osylig
tillvaro till att under ett par dagar träda fram i rikstäckande media anser
jag vara ganska skaplig PR för sporten. Kan inte påminna mig om att det
varit någon liknande bevakning av windsurfing under de senaste 10 åren!!!
Kan dessutom meddela att större andelen av sveriges journalistkår inte hade
någon aning om att det existerade någon tävlingsverksamhet i Sverige. Utan
vetskap och kunskap om sporten är det självklart att det inte sker någon
bevakning!Tack Jonas Sevenius och Johan Svensson på Florman för ett KANOON jobb!!!!
-
Bic Evolution Medium 112
EARLY PLANING:
Wide outline and almost perfect symmetry from nose to tail create a large,
forgiving platform. Rocker is fairly flat for smooth acceleration.
COMFORT AND CONTROL:
Tucked rails forward, plenty of double-concave and vee offer good bite through
rough water. Minimal rocker keeps nose down through chop without digging in
from peak to peak.
STABILITY:
Wide uncluttered deck that’s fairly flat with good non-skid. Equal nose and
tail width and a wide outline throughout make it easy to stay dry.
UPWIND ABILITY:
Stock Select 34-cm fin generates ample lift and power. Tail holds width for
maximum planing surface to coast through holes. Rails are pretty parallel in
the midsection for good tracking.COMMENTS:
The Evolution Medium 112 best suits less experienced free-ride sailors who
demand early planing, comfort and easy jibing. The Evolution has the potential
to take you to the next level! It coasts effortlessly through big holes and
planing transitions, keeping you on the water rather than in it.Mistral Flow V-105
EARLY PLANING:
Free-ride testers loved the considerable volume and width through the tail for
early planing and the smooth, predictable acceleration for easy entry into the
straps.
COMFORT AND CONTROL:
One of the most controllable boards in the test. Consistent vee, a subtle
rocker line and straps that can be inset all help the free-ride sailor.
STABILITY:
A free-rider’s dream. Plenty of volume from mid to aft, with the deck flat up
front and slightly domed in back.
UPWIND ABILITY:
Pinches upwind well on a plane, holding its line and tracking well.COMMENTS:
The V-105 has plenty of width and volume for stability, a vee and double
concave bottom shape for control, and a sandwich construction for a stiff and
performance oriented ride. A wide sail range eliminates board swapping, making
it easy for less experienced riders to improve. From getting into the straps,
learning to jibe or drag racing friends, this is a great choice.Tiga Freecarve 256
SPEED:
Hard rails with clean release and a fairly low-volume tail keep the 61 in the
water, maximize control at high speeds, and prevent topping out.
JIBING:
Gentle outline and a double-concave vee aids in rail-to-rail steering while
hard rails add bite to turns.
BUMP AND JUMP:
Excellent top end for lofting big-airs. Wide midsection and tail for pop, and
bumpers under deck pad soften landings and protect board from heel dents.
RANGE:
Regardless of ability or sailing style, this board will do it all. Tear up
small surf or cruise in the flats, the 256 does both exceptionally well.Wide outline and flat deck create stability and ease of use. The board almost
sails itself. Straps are inset for easy entry, and the full deck pad creates a
magic carpet ride over rough chop.COMMENTS:
Produced in an epoxy carbon double sandwich construction, the 256 finally
modernizes the enormously popular Bic Electric Rock. Smooth on all points of
sail and able to make any level of sailor’s session epic, the 256 does it all.
It’s fast enough to pass your buddies and maneuverable enough to take in modest
waves. Novices or experts, jump aboard! -
Hur man kan vara så enögd att jämföra windsurfing och alpin skidåkning är
för mig obegripligt. En dussinsport för Svenssons och en “extrem”-sport
som är mer än bara en sport. Skulle jag jämföra windsurfing och skidåkning
så skulle det i så fall bli lössnö och där kan man få vänta en del för att
få bra förhållanden och ska man få riktigt bra åkning tvingas man ofta gå
upp på berget själv. En tävling skulle vara svårt att arrangera och helsidor
i rikstäckande media nästan lika ovanligt som för windsurfing. Artikeln i
Expressen förmedlade en ganska bra bild av de förhållanden som råder och
bilden är nog en av de bästa som tagits av en Svensk formulaseglare!!!
Främsta syftet att bearbeta media var inte att locka till sig nya windsurfare
utan att förmedla att windsurfing inte är något man använder som landgång
till båten eller en badleksak som man kajkar runt med på sommaren. Vi
ville försöka förmedla en realistisk bild av dagens windsurfing samt på sikt
skapa ett intresse för sporten. Skulle ytterligare några personer fastna
för windsurfing så är det bara kul men att det skulle komma 1000
windsurfare till din hemmastrand är en lite väl barnslig tanke. -
Du borde kunna hitta nyare modeller till samma pris även om det kan ta lite
tid. Lågt pris ofta är attraktivt och lockande men du ska inte stirra dig blind
på priset då det oftast medför att du tvingas köpa nytt inom 2 år… -
Prova sökfunktionen under spots.
Du kan söka på vindriktning och region.
Lite kantig men jag har inte haft tid att snygga till den….