petter
Forumsvar skapade
-
Se till att ha en ordentlig påse som inte läcker så fungerar det bra men
om du måste ha kompressorn påslagen hela tiden kan den bli varm och skära
och med en läckande påse är inte det så bra…. Om du märker att den börjar
hosta ur sig en dimma av olja är det ett tydligt tecken på att den är på
gång att lägga av… -
Flög KLM i vintras och kan meddela att deras priser för att ta med
brädor bygger på längden. Då man sällan kommer ner under 250 cm
på sitt brädpaket hamnar priset på 200 USD (400 ToR) och då gäller
detta för en surfutrustning, dvs inga ytterligare regler om vikt. Du kan
med andra ord ta med dig hur många segel, master och bommar
du vill utan att det kostar något extra. Borde troligen gå att få med
sig 2 brädor om man bara fick in dem i samma bag då de aldrig
kommer att börja öppna för att kontrollera…. Viktigt är dock att
i förväg ringa in och meddela att du ska ha med dig brädan så de
kan reservera plats på planet. De blir lätt kinkiga…. Har man tur
missar incheckningspersonalen att ta betalt om uppgifterna att man
ska ha med bräda redan finns registrerade i deras bokningssystem!!! -
Frigolit är vad som används som kärna när man bygger epoxi-sandwich.
Kräver lite mer jobb, mycket mer noggrannhet och är lite mer skadligt
för hälsan än om man bygger med PU-block och Polyester men resultatet
(om det blir lyckat….) blir desto bättre!Lycka till!!!
-
Tyvärr har jag tendens att bli slö när jag är där ute och orkar sällan packa bil och åka iväg så
troligen blir det väl strax norr om sandviken (typ mats väg…) men är det någon annan som ska
ut på väddö så slå gärna en pling på mobilen 0708 596366. är ju oftast roligare att segla om
man är fler än om man är ensam…Så har solen börjat titta fram lagom till att bilen är packat för avfärd, semestern börjar lovande!!!
-
Grymt!!!!
Jag drar till Väddö om ett par timmar.
Har tyvärr ingen uppkoppling där så jag kan inte rapportera om vinden kommer.
Men kan kanske ringa in till någon som jobbar 😉 -
Halo (http://theyr.is/) är fortfarande en grym sidan men har lurat mig lite väl ofta på sista tiden.
Måste säga att SMHI båtwebb har ryckt upp sig med vindkartor för de närmaste 36 timmarna.
Inte så snygg men OK. Värt att extrachecka halos på senare tid lite väl optimistiska prognoser…
http://www.batweb.smhi.se/batweb/index.html -
Det är grymma vågor i norra spainen!!!!
Mundaka är väl kanske det mest berömda med tubande vågor men det finns
bra spots efter hela kusten. San Sebastian, Bilbao, Santander mm mm mmSedan finns ju Galicien som är otroligt vackert och fantastiska vågor.
Kring Ferrol surfas det främst vid Doninos, San Xorxe och Santa Comba
och ytterligare lite längre norrut ligger Valdovinio.Lycka till, norra Spanien är otroligt trevligt fritt från alla turister
som håller till nere på solkusten.Skrev en liten reseskildring från när jag var där 98, titta under spotcheck.
-
Det är lätt att dissa klubbar, förbund och alla som engagerar sig.
Jag kan segla var jag vill och när jag vill så varför bry sig? och varför
betala något för det? Sporten är dyr nog utan onödiga avgifter!MEN….
Utan SBF skulle det knappt bli några tävlingar!
Utan fungerande klubbar skulle det ABSOLUT inte bli några tävlingar!
Utan folk som engagerar sig så skulle det inte bli några happenings
alls!!! Med ca en dryg handfull personer som är riktigt aktiva i SBF så
vad tror du att de kan åstakomma???Haga Park och Varberg har inte blivt de surfmetropoler de är på grund
av att de har Sveriges bästa vind och vågförhållanden, det finns många
betydligt bättre platser. Nej anledningen ligger i att det finns aktiva
personer som försöker göra något för sporten. Personer som engagerar
sig, aktiva klubbar och butiker, personer som samtliga har ett
brinnande intresse för sporten.Har väl själv aldrig driekt hört till skaran av aktiva “doers”, med
undantag av lite html-knackande, men jag kastar definitivt inte skit
på dem som försöker göra något utan beundrar dem snarare för att
de orkar tar sig tid. Visst, jag förstår att det kan kännas onödigt
att vara med i någon klubb eller SBF men samtidigt kostar årsavgiften
mindre en bensinpengarna ToR Torö så varför inte….PS
handboken HAR kommit! -
Om du köper senaste modeller så tror jag, tyvärr, att
avgörandet i första hand inte ligger i utrustningen
utan i den egna tekniken. Jag vet att det är svårt att
acceptera, jag har inte gjort det, men tyvärr är det
nog så….Själv har jag just köpt ett ART Ellipse och hoppas att
det ska fungera bra. Detta lovar ju dock gott men det
går nog att hitta liknande notiser från samtliga stora
segelmakare…. Kan förhoppningsvis återkomma efter
helgen med en egen kommentar.
*** NEWS FLASH ***2000 ART is THE race winner so far this season!
It’s early days yet, but the 2000 ART ELLIPSE has proven to be the sail
to beat worldwide.Steve Allen (Australia) has just won the first event of the Maui Race
Series using the new ART ELLIPSE, beating all challengers, including
a team of famous brothers and 5 other PWA top 10 racers from’99!Robbie Radis (Australia) won 4 out 5 races with the ELLIPSE in the
prestigious Asian Race Series, while ART finishes first and third
in the highly competitive German National Race Series. Danish sailor
Brian Roegild has just won the first event, with Holland’s Ben Van
Der Steen third with the 2000 ELLIPSE, beating Europe’s top racers.When are you going to join the winning team?
-
Epotex säljer NM (nils malmgren) epoxi som är mycket bra
och otroligt prisvärd. De har även en mycket fin glasväv
och ballonger, accelerator, etc, etc…
De är dessutom otroligt trevliga!!!!Jotun i Västerås säljer airex och Divinycell ligger i Laholm.
-
http://ff.halo.hi.is/fcst/ är överlägset bäst!!!
Kolla in de animerade vindprognoserna,
det är så man ryser varje gång!!!! -
Fituna var kanooon!!!
Det seglades allt från 5.8 freestyle till 9.0 race. -
Av någon anledning har brädseglarhandboken blivit försenad men du kan
hitta fullständig tävlingskalender och tävlingsinbjudan på SBF-sidan. -
Vi får helt enkelt hoppas att det blåser ordentligt, själv har jag ju inget större än en 8.8:a