petter
Forumsvar skapade
-
Ska du ha frigolitkärna och vill du komma i närheten av 6.5 kilo så måste du bygga med sandwich och vacumlaminering. Att lägga lager på lager är ingen bra ide och polyester smälter bara frigolitkärnan. Ska du bygga i polyester och lager på lager så använd clarkfoam eller liknande. Det är betydligt enklare men ger inte samma vikt/styrka förhållande. Sandwichkostruktioner är överlägsna allt annat men det krävs bra utrustning och är ganska mycket jobb. Ska du jobba med epoxi så se till att du har ordentlig skyddsmask, heltäckande kläder och gummihandskar. Epoxi är inte så nyttigt…
-
Till sandwich används Divinycell eller Airex lämpligen. Airex är enklare att forma så det är nog att föredra till första brädan. En divinycell platta fungerar dock kanoon till botten och med lite trix går den även att böja till däcket. 6.5 kilo känns ganska svårt att nå ner till om det är första brädan och med din budget har du inte riktigt råd med kol/kevlar om du inte har mycket goda kontakter (och har du det så skicka gärna ett mail….) Är nog bättre att lägga på något kilo och använda glas för tyvärr brukar inte första (eller andra eller tredje…) brädan bli helt klockren så då känns det bättre att inte ha lagt ner en massa pengar på dyra väver.
Bästa tipset är att alltid vara noga och exakt, snabba genvägar brukar ofta straffa sig genom ett sämre resultat…
Lycka till!
-
PS
polyester fungerar inte med friggo, det smälter…. -
Du missar det viktigaste, det är KUL att bygga en bräda!!!
Tyvärr tar det dock ganska mycket tid vilket kan vara svårt att finna om man är fast i ekorrhjulet och tvingas vara på jobbet både kvällar och helger….
ska bara veta hur mycket slit som ligger bakom telefoni-förvalet och bytet till 00 istället för 007/009…spott, fräs, gnäll…. snart måste höststormarna komma!!!
-
Snabbkörning är inget att förakta.
Att med fullt drag sitta ikrokad, på gränsen till kontroll och uppleva fartkänslan med en race-rigg och slalombräda är en annan kick än vågsegling och ha ett fyrameters monster som jagar en hack i häl men lika fullt är kicken enorm! Accelarationen är hisnande, farten på gränsen till kastfall och så plötsligt försvinner omvärlden… det blir helt tyst och tunnelseendet inträder… bräda, segel, vind och vatten är allt som existerar och man balanserar mellan skräck och fascination… Fart har helt klart sin tjusning!!!! -
Snabbkörning är inget att förakta.
Att med fullt drag sitta ikrokad, på gränsen till kontroll och uppleva fartkänslan med en race-rigg och slalombräda är en annan kick än vågsegling och ha ett fyrameters monster som jagar en hack i häl men lika fullt är kicken enorm! Accelarationen är hisnande, farten på gränsen till kastfall och så plötsligt försvinner omvärlden… det blir helt tyst och tunnelseendet inträder… bräda, segel, vind och vatten är allt som existerar och man balanserar mellan skräck och farcination… Fart har helt klart sin tjusning!!!!