petter_f
Forumsvar skapade
-
[kanske lite sent men]
Var på Klagshamn igår (lördag) och isen var hård men rätt knögglig. Isjakterna had det bra men med min isbräda hoppade runt en del (och jag snacka inte freestyle här). Svårt att bränna på men helt okej att kruza. Jakt-killarna är säkert där idag igen.
-
Så jäklar enkelt också. Hoppas på vind till helgen.
-
Om du ska speeda borde ni egentligen komma hem och tävla mot Klagshamns Isjaktssällskap. Det är några från klubben som har skurit upp isen rejält utanför stugan. Bilder finns, men har fastnat på en USB-minne.
-
petter_f
Medlem25 januari, 2010 vid 21:57 som svar på: behöver inspiration till eget isbräda bygge…Boman, ang. vobbel: jämförde du med och utan fjädrar när du byggde din? Jag fiskar efter om du upplevt en förbättring eller bara byggde med fjädrar rakt av. Jag har nu kört ett par helger, med mina ombyggda truckar, och har upplevt ‘death wobbles’ när jag maxar farten fast det är ‘bara’ 20-25 knop fast jag spänner och spänner.
Man kan ju räkna ut att truckar som är 25-35cm breda kan behöver mer stöd än vanlig skateboard gummi, även om de är ‘hårda’.
-
petter_f
Medlem25 januari, 2010 vid 07:59 som svar på: behöver inspiration till eget isbräda bygge…After this weekends boarding I reckon the teeth thing is good idea. Our ice was like thick frost, a bit soft, and you’d pick up heaps on your shoes like ‘smet’. This meant that even though I have a board with a center step (‘list’), the grip tape wasn’t enough to stop my feet from slipping. Made it hard committing to powered-up sailing. My solution was to screw on an outer step for my (back foot) toes to rest on. It was like having a gas pedal.
Trucks – a word of warning to anyone reading this thread for tips on making your own board. On the weekend I broke the base plate on one of my trucks. I made my board as cheaply as possible and bought the trucks from Biltema even after reading about buying better qual ones on this forum 😉 This obviously didn’t pay off. I was lucky enough to be able to use one from my own skatey, so it was quicky fixed. I think it was the slushy ice that place extra pressure on the board that day. Köp truckar av bra kvalité!
-
Borde väll vara en Rum & Cola… eller en Long Island…
-
Jag kollade från klubbhuset in i viken mot ridskolan och undrande om det var stenar vid ytan (var för lat för att gå dit och kolla), stämmde det eller var det rätt fritt? Och hur lång sträcka kunde du åka innan du var tvungen att vända (med den vindrikningen)?
-
Gadget: Var exakt var du? Såg mycket öppet och snöfritt ut. Var på Fjällfotasjön i helgen (VS-isbräda) – mycket byigt med träd omkring.
-
Just got back from Fjällfotasjön. Overall a good day, albeit pretty gusty.
A handful of people turned up; 4-5 soppslevsåkare and 3 ‘brädor’. Calle körde premiär på sin hemmabygge (kommer säkert justera här och där inför nästa åkning), Marek imponerade alla med sin speed-beast (not quite reaching 30kt) och jag på min ‘skate’ board (cruising and gybing… still a whole lotta fun).
Even though the snow cover was a little less than last Wednesday (about 3cm) the ‘soup ladel sailors’ found it a bit tough, not easily or comfortably reaching top speed (around 15kts I think). It seems you do need ‘blankis’ for soup sailing to come into its own. Due to this noone really wanted to stage a race, opting for taking it easy in the sun and chatting between runs.
However, the ice boards made easy work of the snow hardly noticing it. If I get the chance (or time off from home) I’ll try to make it back to Fjällis on Sunday. I didn’t get a vibe from the soup sailors if they were up for a race tomorrow, so we’ll have to wait to see if anyone comes with any suggestions.
Gotta say, I am totally knackered now, all I need now is a soak in the bath and a whiskey.
-
Just got back from Fjällfotasjön. Overall a good day, albeit pretty gusty.
A handful of people turned up; 4-5 soppslevsåkare and 3 ‘brädor’. Calle körde premiär på sin hemmabygge (kommer säkert justera här och där inför nästa åkning), Marek imponerade alla med sin speed-beast (not quite reaching 30kt) och jag på min ‘skate’ board (cruising and gybing… still a whole lotta fun).
Even though the snow cover was a little less than last Wednesday (about 3cm) the ‘soup ladel sailors’ found it a bit tough, not easily or comfortably reaching top speed (around 15kts I think). It seems you do need ‘blankis’ for soup sailing to come into its own. Due to this noone really wanted to stage a race, opting for taking it easy in the sun and chatting between runs.
However, the ice boards made easy work of the snow hardly noticing it. If I get the chance (or time off from home) I’ll try to make it back to Fjällis on Sunday. I didn’t get a vibe from the soup sailors if they were up for a race tomorrow, so we’ll have to wait to see if anyone comes with any suggestions.
Gotta say, I am totally knackered now, all I need now is a soak in the bath and a whiskey.
-
Fick en bra israpport av Janne så det blir säkert bra där.
Jag velar mellan Fjällfotasjön (3-4cm snö) och Ringsjön (7-8cm snö). Jag tror jag kommer att ha lite svårt med brädan i snön, fast det är ju kul att köra med ett gäng soppslevsåkare… men men. Har du hört om ännu fler ska dyka upp där?
Petter.
-
petter_f
Medlem12 december, 2009 vid 18:50 som svar på: behöver inspiration till eget isbräda bygge…Looks pretty sweet (and neat).
Out of interest, how did you extend the truck axels? Was it a matter of hammering the old ones out? And what did you use to extend them?
I was considering doing what you did but got worried about if they would bend under the weight of the rig and my heavy friends 😉
-
Vad är det för material? Plastdekal, rispapper, handmålet?
-
petter_f
Medlem27 november, 2009 vid 15:22 som svar på: behöver inspiration till eget isbräda bygge…Jag har läst att det räcker med 45° slipning, mer än så så upplevde folk, just det du nämnde, att de skar ner i isen och greppade för mycket. Men nån kant måste man ha mot isen.
Jag gjorde en prototyp som hade en ‘statisk’ bakaxel med en soppslev som främre skena, som Holländerna gör. Eftersom jag inte ville förstöra mina egna skridskor monterade jag de med 30°. Det funkade hur bra som helst, tills jag började blir överriggad då blev allt rätt orolig (för kastfall) eftersom den främre skenan inte höll i isen. Om jag tänkte fortsätta med den typen skulle jag nog göra brädan längre och kanske bredare så att den kändes stabilare när man flyger. Men nu satsar jag ju på skateversionen.