planing
Forumsvar skapade
-
Jag kör med min gamla Jofa hockeyhjälm. Av någon anledning köpte jag en annan hjälm först innan jag kom att tänka på att jag hade Jofa-hjälmen. Jofa-hjälmen är lättare och sitter kvar bättre på huvudet. Pro-tec hjälmen måste jag ibland putta upp eftersom den tiltar framåt över pannan. Jag kan inte se någon fördel med Pro-tec hjälmen.
Här är mina hjälmar. Den grå säljer jag för en hundring, men jag bor i Gbg. Och det är väl osannolikt att jag får den såld efter denna dåliga reklam. 🙂
Kan tillägga att Jofahjälmen väger 380 gram.
-
@stefanlindmark 715473 wrote:
Prova också att lägga upp båda fötterna samtidigt med brädan tvärs vinden.
Vad är det för fördel med att ha båda fötterna på brädan?
-
Gött! Var där för några år sedan.
Var det en bra sommar vindmässigt?
-
Nu e dekalen hyggligt återställd förutom den svarta linjen.
Kan man använda en sådan här penna för den, tro? Man borde kunna lita på att bläcket inte löses upp och sprider ut sig, va?
http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=33293Vad tror församlingen?
-
Lätt nedslipad lagning efter glasning.
Efter detta spacklade jag PP100, slipade ner nästan allt, maskerade och lackade vitt. Upptäckte lite dåligt underarbete med första PP100 så jag valde att slipa lätt och lägga på lite mer PP100 och lacka vitt igen. Ett av felen jag gjort var att jag hade dragit spackeln parallellt med kanter på vissa ställen. Spackelspaden ska ju vara vinkelrät mot kanter, så att det blir en lång avfasning. Jaja, nu har jag lärt mig det…
Jag tyckte det vita blev riktigt bra. Fick även till det så att svarta toner lyser igenom det vita på vissa ställen, precis som det var förut.
Undersida lackad. Över och undersida hade inte exakt samma nyans så jag valde att låta undersida få lite för gulaktig nyans. Det kändes onödigt att köpa två gröngula nyanser. Syns om man tittar noga, men skillnaden syns inte så tydligt eftersom jag spraylackade. Det blir en mjuk övergång, och dessutom finns dessa gula toner på andra ställen på undersidan. Och nu alltså även lite vid nosen. 🙂
Ovansidan maskerad och därefter lackad. Färgtonen är nästan perfekt.
Ser ni lagningen? Den är där precis jämte den något förstörda dekalen. Det är nåt som jag ska tänka på till nästa gång. Att försöka spara dekalerna mer än vad jag gjorde nu. Jag kommer spraya på lite vitt i kanten på dekalen, så den kommer nog bli ok igen, men ändå… Jag funderar på att lägga på brun packtejp på dekaler nästa gång, så att jag ser var jag inte ska slipa. Detta så klart under förutsättning att dekalen inte måste slipas bort för att få styrka. I detta fallet hade jag kunnat spara lite mer av dekalen om jag varit försiktigare.
Hoppas att det där vita på dekalen är slipdamm. Jag tror det. Möjligtvis kan det vara vit färg från en dålig maskering, men jag tycker att det vore konstigt. Jag försökte maskera noggrant. Men, nästa gång ska jag maskera ännu längre bort. Jag råkade få nån liten droppe gult på den vita kanten. I princip osynligt, men ändå. :santa:
Sammanfattningsvis så är jag jättenöjd. Jag tror och hoppas att lagningen är stark, och den syns inte vid en snabb anblick. Jag har inte lagt på halkskydd på ovansidan, så brädan är lite slätare vid lagningen. Det hade man säkert också kunnat fixa.
Listar mina misstag, så ni kanske slipper göra dem:
- Dra spackelspaden vinkelrätt mot kanter
- Maskera ett stort område runt skadan innan sprayning
- Spara dekaler i möjligaste mån
Men som ni ser kan man göra, om inte en proffslagning, så i varje fall en ganska så bra lagning m.h.a. Svennes epoxi, mikroballonger, spruta och kanyl, lite glasfiber, sandpapper, spackel och färg. Totalkostnaden blir nog ungefär 300 spänn, varav färgen kostade 220. Åsså arbete då förståss, men det var bara kul. Det enda som jag tycker är jobbigt är att man ska passa sig för epoxin. Munskydd, handskar etc. Meckigt…
-
Nu har jag varit på Mekonomen och handlat färg enligt tipsen i denna tråd:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?75653-M%E5la-undersida-av-vindsurfingbr%E4daEn fundering innan målning bara. Här är ett kort på resultatet efter plastning. Folien är fortfarande på.
Som synes så är det lite mönster efter glasfibern. Hur ska jag göra med det? Efter bilden är tagen har jag slipat lätt på ytan, men jag har inte slipat så djupt så att bucklorna är borta. Bör jag slipa mer? Jag är rädd för att skada fibern (två lager 160-gramsväv). Alternativet som jag funderar på är att börja lacka, slipa, lacka, slipa, lacka tills färgskiftningar är borta. Men det kanske inte blir bra? Ett annat alternativ är att köpa matt svart färg och använda som grundfärg, och slipa den på detta vis.
Jag har f.ö. slipat bort överflödig väv nu, och jag är mycket nöjd med resultatet. Lagningen har god chans att bli osynlig förutom färgskiftningar. Du ska ha tusen tack, Svenne!
-
Här kommer en statusrapport, och två frågor på slutet. Hoppas det är fler som har nytta av mina bravader. :tongue:
Började med att plasta in brädan i en soppåse, blanda epoxi, och spruta in outblandad epoxi mha spruta med kanyl pss som i min förra lagning (http://www.surfzone.se/forum/showthr…l=1#post698384).
När det var gjort hällde jag i mikroballonger i resterande epoxi och strök på den med en träspatel. Eftersom skadan och sprickan var liten så hällde jag inte i så mycket mikroballongen. Lite mer än sockerkakssmet gjorde jag. Första bilden visar hur skadan såg ut efter denna procedur. Jag tryckte på skadan när det härdat, och allt känns jättestumt. Gött! Jag lät epoxin härda några dagar, för jag läste nånstans att det skulle minska epoxidammets skadlighet. Vet inte hur mycket det hjälper, men ändå…
Idag har jag slipat ner skadan, och jag tycker att det ser riktigt fint ut. Allt är stumt och jämnt.
När jag slipade bort färgen så såg ovansidan ut som förväntat. Svart härlig kolfiber! Undersidan däremot består av träfanér, och under denna ligger det säkert epoxi och fibrer.. Först slipade jag bort ett lager med plast (typ sån man plastar in böcker med), sedan slipade jag bort färg, och under den var det träfanér.
- Kan jag plasta rakt på denna träfanér?
- Är det ok att plasta ut 5 mm över den gamla färgen, eller ska jag hålla mig 5 mm innanför färgkanten. Antar att det kommer bli svårt att följa färgkanten helt, för den är lite diffus.
Åsså lite bilder!
-
Om du är stadd i kassan så e det ju absolut inte dumt att köpa nytt, jag menar om man har råd med en Maclaren F1 så kan man ju köpa en, men tänk på att du antagligen kommer få till några skapliga kastfall de första gångerna du kör med hängsele. Det hände mig ivarjefall när jag började på nytt för 5-6 år sedan efter att ha surfat på 80-talet. Med det vill jag säga att det är ganska så stor risk att du dingar brädan, eller skadar rigg eller bräda på nåt annat sätt. Jag lyckades t.ex. flippa seglet rakt på mastfotspinnen (när seglet var losskopplat) så att det gick hål i seglet. Risken för sånt är bra mycket mindre nu för tiden.
Jag hade köpt begagnad bräda och tre begagnade segel istället för ny bräda och ett nytt segel. På den bädan kan du fundera på vad du tycker är kul. Är det kul att åka fort, vill du segla i svaga vindar, eller vill du ha en livlig bräda? När det gått nåt år kan du sedan köpa nytt. Så gjorde jag ivarjefall.
Tre till fem segel med begagnad bräda är bra mycket bättre än en ny bräda med ett nytt segel. När man är nybörjare har man allt emot sig. De andra som redan kan surfa väljer lämplig bräd- och segelstorlek medan nybörjarna går ut med sitt 6.0 på 150-litare i 13 m/s eftersom de inte har nåt annat.
-
@spinL 714501 wrote:
Av ren nyfikenhet undrar man ju varför man inte bygger med ett stumt fyllnadsmaterial. Borde väl bli starkare, typ som en laminatskrov på båten. Sen är väl risken att glasfiberskalet går sönder större om det som ligger under flexar.
Ett stumt fyllnadsmaterial är kanske starkare vid första stöten, men vid upprepade stötar kanske det är bra om materialen har lite flex. Skalet måste ju flexa lite för att ha en chans att klara ett slag av masten, i varje fall om brädan ska väga 6 kg. Om skalet inte flexade skulle ju skalet vara som glas och bara splittras.
Och om skalet måste ha flex så är det nog bra att skummet också har flex, för annars skulle skummet deformeras av första stöten, och klara en andra stöt på samma ställe sämre.
Bara lite amatörfunderingar :santa:
-
Olas var finfin! Bra.
-
@Lars_K 714475 wrote:
Man kan skapa en simpel html fil genom att cut-n-paste:a nedanstående i en text-fil (kalla den tex wind_kattegatt.html).
Försökte, men jag får bara upp HTML-texten. Ändå är filen en HTML-fil. Blir så både i Safari och i Firefox, så nåt är fel i filen. Har du nån idé?
-
Svenne: Jag tänkte spruta in epoxi med spruta mellan höljet och skumkärnan som du tipsade om här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?88546-Mjukt-mellan-stroppar-och-mastfot&p=698384&viewfull=1#post698384. Antar att det är bäst att göra det med epoxi utan mikroballongsinblandning? Jag tänker att det borde komma längre in i sprickor och så. Vad tror du om det?
Jag har dålig koll på hur den där mikroballongsblandningen ska se ut. Hur rinnande ska den va? Och hur formar jag den? Ska den vara så stabbig så att den kan formas med en spatel?
Jag har kollat närmare på skadan nu, och jag struntar i att laga kärnan. Det är jättesmå skador, så jag tror att det bästa är att spruta in epoxi under skalet och direkt därefter fixa det ytliga med mikroballongsblandning. Hojta till om det låter dumt.
Hur svårslipad är mikroballongsblandningen? Kan man lägga på en mm extra som man sedan slipar bort?
-
Ok, härligt!
ByggMax’s variant verkar ha en elasticitet på 10%. Känns bättre än 25%.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/isolering-gips-skivor/isolering-byggplast/drevisolering-fogskum-tillbehor/18105/fogskum#Product_information -
Funkar denna bra?
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=2823Jag frågar eftersom den är elastisk (25%). Ska inte kärnan vara stum?