Forumsvar skapade

Sida 7 av 17
  • planing

    Medlem
    11 oktober, 2012 vid 20:01 som svar på: rrd firemove fråga
    vigla;700822 wrote:
    Jag tror alla vi som kört Firemove ett tag är väldigt nöjda inte minst med spännvidden av segelstorlekar som kan användas beroende på förhållande och vilken typ av segling man söker. Jag har kört 5.0- 6.8 på 100:an och 5,6-7.2 på 110:an med fenor från 29-36 och fått ut max, oavsett storlek och samtidigt fått uppleva helt olika egenskaper.

    Tycker du att 5.0-6.8 och 5.6-7.2 är en stor spännvidd på segelstorlekar? :smirk: Men visst, det är såklart beroende på hur optimalt man vill ha det. Själv kör jag 3.7 till 6.0 på min 80-liters FSW, och det är inte helt optimalt, men det funkar.

  • planing

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 10:45 som svar på: Tuning av nya brädor

    Underbart svar, Ola!

    Ola H.;700762 wrote:
    Rent “filosofiskt” så är jag personligen inte så förtjust i att göra två varianter av samma shape, där bara någon viss detalj skiljer sig åt och sedan låta testsegla dessa. Det låter visserligen som ett systematiskt sätt att göra det, men i praktiken är det sjukt svårt att få konsistenta resultat.

    Ja, det måste vara jättesvårt eftersom även förhållandena ändrar sig hela tiden. Man ska ju komma ihåg hur det kändes på den andra brädan för en kvart sedan oxå, och personligen så har jag jättesvårt att komma ihåg hur saker och ting har känts.

    Du skriver även om olika krav från olika typer av seglare. Brädor har väl(?) överlag blivit lägre och bredare de senaste åren. Innebär det att en viss volym i allmänhet känns lite större om det är stökigt i vattnet, dvs att man måste gå ner lite i volym för att få samma känsla? Jag tänker på att ett av mina önskemål är att det ska vara möjligt att ta sig tillbaks till land om vinden dör. Detta är ju inte ett villkor som kommer med om man bara testar för att få ut den maximala känslan ur brädan då det blåser, men det är inte helt oväsentligt för säkerhet och bekvämlighet en kall höstdag. Bara en fundering…

  • planing

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 07:55 som svar på: Tuning av nya brädor

    Jag skrev inlägget lite med tanke på att vi har en sån person som Ola på forument. Kul att få lite insikt i hur det funkar.

    Men dina kommentarer är jättevälkomna oxå, såklart.

  • planing

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 07:51 som svar på: Tuning av nya brädor

    Alltså, även om testseglare och shaper är samma person så borde det ligga i den personens intresse att inte veta vilken bräda som testas för tillfället. Jag bara funderade på hur det funkar i verkligheten. :tongue:.

  • planing

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 07:49 som svar på: Tuning av nya brädor

    Bara nyfikenhet :santa:

  • planing

    Medlem
    7 oktober, 2012 vid 17:57 som svar på: Boomshaka med Areon-bom

    Har börjat få till det nu. Jag tror att grundfelet jag gjorde var att jag inte flyttade fram bakhanden innan flippen. Det gjorde att framhanden hade drag när jag skulle glida fram mot masten, vilket ju inte gick. När jag nu glider fram med bakhanden håller jag hela seglet med den, och lättar på så sätt trycket på framhanden så att den kan glida längs bommen.

    Tänkte bara uppdatera om nån annan skulle ha samma problem. Om jag gör fel så är det bara att säga till! 🙂

  • planing

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 21:39 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!

    Å vad hade du tänkt att farbrorn skulle ha gjort när du kommer i 15-20 knop från sidan? Ingen anledning att klappa händerna för det…

  • planing

    Medlem
    30 september, 2012 vid 10:27 som svar på: Kvalitets våtdräkt?
    Oscar;698505 wrote:
    Hade en Pro-limit med dragkedja på bröstet för kanske 5 år sen. Problemet med den var att den läckte som ett såll när man hade armarna över huvudet för att vattenstarta. Hur funkar Rip Curls lösning?

    Blev lite rädd när jag läste detta första gången. Dagen innan hade jag nämligen köpt en Rip Curl E-bomb :santa:.

    Men efter att ha testat den några gånger nu så kan jag konstatera att den inte läcker en droppe. Nja, några droppar såklart, men den är bra mycket torrare än min förra NP 5000. Helt tät i halsen, och jag har inte märkt nåt läckage från bröstdragkedjan. Har vattenstartat med den säkert 30 ggr, och inte märkt nåt.

    Min förra NP5000 var lite varmare i luften i pga enkelnylonet, men vad hjälper det när halsen läcker och det bildas en massa småhål efter nån tids användning. Kroppen får ju hela tiden jobba med att värma upp någon dl vatten som ligger och skvalpar i dräkten.

    Min djävulska plan är att testa ut E-bomb:en ordentligt, och komplettera med en http://www.surfers.se/sv/vatdrakter/herr/rip-curl-flash-bomb-654-hooded-1.html när det är dags för huva. Det känns ok då jag räknar med att dräkterna kommer hålla sig ok i minst 5 år. Jag betalade 2300 för E-bomb:en, och nån tusenlapp per år betalar jag gärna för att inte frysa.

  • planing

    Medlem
    26 september, 2012 vid 05:32 som svar på: När dyker 2013 upp i butikerna?
    EMMHMMS;699745 wrote:
    Skillnaden i liter är 11.
    90/92 är bredden i cm.
    92 är också 13cm längre.

    … bra för mig som nybörjare.

    Aha, det var en sån typ av bräda!

    En sak. Vet inte hur mycket nybörjare du är, men man sliter grejor väldigt fort som nybörjare. Ivarjefall gjorde jag det.:santa:
    Ett alternativ är att du kollar efter begagnade grejor att använda första åren. Lätt hänt att det blir en ding vid första turen annars, och att dinga nya brädor tar på psyket. 😀 Jag antar att just den där typen av bräda är ganska så lättdingad.

  • planing

    Medlem
    25 september, 2012 vid 22:08 som svar på: När dyker 2013 upp i butikerna?
    EMMHMMS;699718 wrote:
    2012 pro är 90-varianten. Är ute efter 92.

    Blev bara nyfiken. Märker du skillnad på 2 liter, eller är det själva modelländringen du är ute efter?

  • planing

    Medlem
    25 september, 2012 vid 08:01 som svar på: Hur man kryssar utan centerbord?

    Det går mycket lättare att kryssa när det blåser. Om du har bra tryck i grejorna så kan du säkert kryssa. Men i lätt vind kan det vara svårt att ta höjd, speciellt med mindre brädor.

  • planing

    Medlem
    14 september, 2012 vid 18:44 som svar på: Mjukt mellan stroppar och mastfot
    Svenne;698542 wrote:
    Däremot skrev jag att du skulle använda en 1,5 mm borr… 😉

    Ja, jäklar. :blush:

    Borde läst om innan jag började. Hade precis för mig att du skrivit 3mm:ers, men då ändrade jag till 4mm för sprutan gick inte i annars. Jag trodde inte att epoxin skulle ha så låg viskositet. Kör 1,5 mm nästa gång! Tack för all hjälp!

  • planing

    Medlem
    14 september, 2012 vid 10:37 som svar på: Mjukt mellan stroppar och mastfot

    Jag tror att det blev bra, men jag sov lite dåligt i natt! Var uppe några gånger och tittade så att det härdade. Det härdade långsammare än jag förväntat mig, och det kan ha berott på att jag inte fick till helt perfekt blandning. Men, nu är epoxin hård, och den härdar fortfarande. Här är hela historien.

    Först tejpade jag två remsor med silvertape över skadan. Jag drog med nageln över dem tills de verkligen fastnat i däcket. De fastnade utan att jag behövde slipa ner däcket. Sedan borrade jag tre 4mm hål, längst fram, i mitten och längst bak där det var mjukt. Meningen var att fylla i mittenhålet, och att det skulle komma fram epoxi i främre och bakre hålet. Verifierade att det fanns förbindelse mellan hålen genom att spruta lite luft ner i hålen och känna att den kom upp i de andra.

    För att sprutan skulle passa i hålen så slipade jag sprutspetsen med sandpapper genom att rulla spetsen på sandpappret. Nu passade sprutan perfekt i 4mm-hålen.

    Nu klädde jag in med tidningspapper runt hela skadan, så att jag inte skulle få spill på brädan. Bifogar en bild på detta.

    Jag använde handskar av två typer, tunna latexhandskar och diskhandskar. Jag hade tre lager, latex innerst, diskhandske, och sedan latex igen. Så fort jag fick epoxy på fingrarna så drog jag av de yttersta latexhandskarna och ersatte dem med nya. Detta för att minska spridningen av ohärdad epoxi:grin: Meningen med de innersta handskarna var att jag skulle kunna ta av mig ev smittade diskhandskar med dessa. Nu fick jag inget epoxi på diskhandskarna, men ändå. Jag är en försiktig general! :smirk:

    Jag fixade oxå av en träskruv som passade i hålen.

    Jag använde min matlagningsvåg som jag verifierat med enkronor enl. ovan. Med heltäckande klädsel började jag att hälla i härdaren i ett plastglas som stod på vågen. 1gram, 2, 3, 4, 5, … och där gick vågjäveln in i strömsparmod. Slå på vågen, ställ ett annat plastglas på den, och nollställ. Byt ut det tomma glaset med det halvfyllda, och fortsätt till 8. Pss fortsatte jag med resinet, och vågen stängde säkert av sig fyra gånger under tiden. Man kan ju ana att det inte är helt optimalt ur noggrannhetssynpunkt att normera om vågen hela tiden. :mad2: Men jag gjorde så gott jag kunde, och det blev nog ungefär 28 gram i blandningen. Jag rörde om i flera minuter, sedan satte jag ner sprutan i blandningen och sög upp 20 ml. Tömde sedan sprutan på luft på känt maner.

    Nu satte jag ner sprutan i mittenhålet och tryckte lätt. Voilà! Den lättrinnande epoxin kom snart ut i det främre hålet, varpå jag skruvade i träskruven i det främre hålet och fortsatte trycka varpå det kom epoxi i det bakre oxå. Jag sprutade nu lite extra i alla hålen för att se om det kom in lite mer. Härligt! Totalt 8 ml gick åt i denna fasen. Jag sprutade även in lite runt hålen mha kanylen, och det kändes som att det fanns porösa regioner. Hoppas jag fick in lite epoxi där!

    Under den närmsta timmen duttade jag i lite mer epoxi i hålen allt eftersom den försvann, och jag gjorde nog åt med ytterligare 7 ml i denna fasen men då ska man komma ihåg att det mesta av den epoxin rann utanför och ner på tidningen. Jag tror att jag fyllde brädan med 10 ml epoxi.

    Nu började min vånda, för jag tyckte inte att epoxin härdade. Det gick flera timmar innan den fick högre viskositet, och när den fått det drog jag bort all tape och tidningspapper. Jag tryckte nu ut lite mer trögflytande epoxi ur sprutan, och la en klick ovanpå varje hål. Jag tänkte att det skulle vara bra ur hållbarhetssynpunkt om det fanns ett ‘huvud’ över hålet.

    Det tog säkert 6 timmar innan epoxin blev riktigt trögflytande, och om jag berättar att jag började med epoxin kl 20:00 så kan ni räkna ut att jag var uppe och kollade kl 2 i natt. I morse var epoxin hård, och den ska ju härda i 12 timmar till. Om Svenne läser detta så kan du kanske berätta om detta är normalt eller inte. Första timmen hade jag brädan utomhus enl. din rekommendation, och där var det väl typ 15 grader. Det kanske var lite kallt?

    Det är möjligt att jag inte fick till helt perfekt blandning pga våghelvetet, men nu är brädan bra mycket starkare än den var förut. Jag har även klämt på lagningen, och nu sviktar det inte längre. Lite, lite, svikt mellan mittre och bakre hålet, men extremt lite.

    Slutsatsen är väl att man i varje fall kan göra ett försök att laga själv! Om det inte håller så har jag fortfarande alternativet att åka till CLS Uffe kvar. Han river bort hela skiten med mina hål, inskjuten epoxi, och allt och lägger nytt däck. Om det håller så har jag en bräda med originaldekal kvar för en totalkostnad av 200 spänn + två timmars arbete. Den största kostnaden var frakt och fakturakostnader.

    Skickar med en bild på slutresultatet oxå.

  • planing

    Medlem
    13 september, 2012 vid 15:36 som svar på: Mjukt mellan stroppar och mastfot

    Tack! Härlig förklaring.

    Har du något tips på hur stor mängd ska jag göra?

    Jag läste beskrivningen som följde med, och där stod det att man skulle gå på volym vid små mängder. Bör jag göra det? Jag har inte nåt så litet kärl som jag sedan kan kasta bort. Har en köksvåg som är graderad i gram. Vet inte hur noggrann den är, men den säger att en enkrona väger 7 gram, och om jag lägger på sex enkronor så blir det 42 gram. Helt riktigt. En krona ska väga 7.00 gram. 🙂

  • planing

    Medlem
    13 september, 2012 vid 13:11 som svar på: Mjukt mellan stroppar och mastfot

    Sådär Svenne, då har jag fått ditt reparationskit med spruta, kanyl och epoxi.

    Jag funderar på att göra på följande sätt (skadan ligger ju i längsled på brädan). Borra två små hål, ett ganska långt fram på skadan, och det andra ganska långt bak. Hålet tänkte jag göra lika stort som sprutans adepter mot kanylen. Jag tänker mig sedan att jag fyller sprutan med epoxi och sprutar in i det ena hålet tills det kommer ut i det andra. Utan kanyl, alltså. E det ett bra sätt?

    Jag vet inte riktigt vad jag ska ha kanylen till? 🙂

    Hur blandar jag bäst med dessa små mängder?

    Har läst denna posten.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=528218&highlight=epoxi#post528218
    Finns det bättre förklaringar nån annanstans?

    Postar publikt så att fler kan lära sig.

Sida 7 av 17
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums planing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.