planing
Forumsvar skapade
-
@Ola: Hur beter sig korta brädor i chop? Känns det bättre eller sämre med en kortare bräda?
Edit: Tänkte bara tillägga att det är ok om nån annan svarar oxå 🙂
-
Nån som fick nåt bra surf i göteborgstrakten igår?
-
Jag upplever att Drake-stroppar (2009:or var det kanske) har sugit fast fötterna på ett lurigt sätt. Upplever inte samma med mina nuvarande Dakine-stroppar.
-
Aquario;696532 wrote:Har förstått så pass mycket att det borde vara bättre att hålla fast i riggen med båda händerna så länge som möjligt.
Så länge som möjligt ska vara hela tiden. Jag försöker att aldrig släppa bommen vid fall. Då slipper du dessutom att dinga brädan.
-
Kan ni berätta lite vad som e så bra med den? Blev lite nyfiken…
-
Bra att ni markerat så att vi kan få bort skiten!
-
Svenne;695832 wrote:fast jag flyttar nog fram handen senare än med en annan bom.
Precis, det var nog det som gjorde att jag fick ordning på det.
-
Jag gjorde det igår, och jag lyckades ganska så bra. Lite övning på det så! 😉
Tack ska ni ha!
-
Ja, hur menar de då? Behöver man inte glida ända in till masten? Räcker det med att man glider fram tills det stället där bommen böjer av in till masten?
Det är ju lixom inte lättare att glida in till masten när röret går tvärs mot ‘färdriktningen’.
-
planing
Medlem14 augusti, 2012 vid 20:01 som svar på: Revbensbrott – era efarenheter, rekommendationer?Carlito74;695016 wrote:… det i tämligen vanlig ordning var ganska fett blås (överriggad 4.5 på 94l FSW) och sjukt byigt.Låter som Sotavento det. Aldrig att jag åker dit igen.
-
dr Masse;694582 wrote:Manic är vågsegel, Matrix freeride. Har redigerat din rubrik, hoppas det är OK.
Ja, det blev visst lite fel där.
dr Masse;694582 wrote:Sexnollan kan du lämna hemma. När det blåser på Naxos, då blåser det. Det är snarare mindre än 5.3 som lär behövas… Lycka till!Härligt, det var precis vad jag ville höra. Jag gör så, för jag orkar inte släpa på allt. Det börjar bli tungt… Jag har varit på Naxos en del, så jag frågade eftersom jag just har seglat en hel del 5.6-segling där, men det brukar ju öka senare på eftermiddagen. Jag får vänta en halvtimme innan jag går ut 🙂
Bara av intresse. Hur mycket gör ett snäpp upp i fenstorlek för planingen? Kan det vara typ 0.1 i segelstorlek?
-
Nu har bilden blivit publicerad. Kolla längst ner i vänstra hörnet på tidningsomslaget. Tror att den har varit i Alingsåstidningen oxå, i nån typ av tävling.
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-magasin-4-2012-ute-i.htm
-
Tänkte bara visa resultatet. Jag köpte tre 20mm:ers liggunderlag på Jula för 99 kr styck.
Det tog 2-3 timmar att skära till så att det blev figursytt, men nu kommer brädan precis ner i min boardbag med skyddet på. Boardbagen har 0.8 mm vaddering, så nu är det nästan 3 cm runt om. Det borde väl räcka…
Det fina är att fodralet är i fyra sektioner, så jag har tänkt att det ska kunna återanvändas. Vikten hamnade på 1400 gram inklusive vävtejpen, som på vissa ställen mest är för estetiken :). Bubbelplast är lättare så klart, men jag tycker att detta känns mer robust. 1 extra kilo kostar tydligen 60 kr, så det blir inte så många kronor extra om det skulle bli backning på vikten.
-
HisingIsland;693951 wrote:Var där när dom satte upp den imorse. Men ni kan va lugna, dom har byggt ny väg via småbåtshamnen.
Finns det en ny väg, alltså? Eller?
-
dr Masse;692333 wrote:Spräng ALDRIG 32kg när du flyger. Helig regel.
Masse: Menar du per kolli, då? Det känns ju inte som att man kan komma så mycket lägre i vikt om man ska ha 4-5 segel med sig. Här är mina siffror.
Jag har provpackat, och
3.7, 4.2, 4.7, 5.3 & 6.0 + bom och tre master + lätt segelbag väger 29.6 kg
och
80 liters FSW + brädbag väger 8.4.Totalvikten blir alltså 38 kg.
6.0:an plus dess mast väger 6.6 kg, så om jag lämnar de hemma så blir totalvikten 31.4. Jag funderar iofs på att lämna 6.0:an hemma ändå, för det blir ju tungt att släpa på skiten. Ska höra med Novair hur de ser på saken oxå…