

radius
Forumsvar skapade
-
@vindsökaren 736459 wrote:
Intressant också med 6.0 freeride mot fullrace 5.9.
Jag hade ju ett gammalt (02?) naish koa
6.0 som jag tyckte va riktigt skönt men GPS:en sa nånting annat och inte alls nåt drag men de va billigt.400All terrain 6,0 med bra bottendrag och camberlöst kanske kommer till pass på små och tekniska slalombanor, ska iaf testa det i vinter. Också billigt 800 kr och typ i nyskick.
Pelegrin; NCXen; hur är den på vattnet, har varit sugen länge. Låter som ett bra koncept.
Surfen; vilken härlig video: )
Boardtests – Windsurfing -
Jag kommer köra:
Naish Force 4,0
MauiSails TR3 4,7
MauiSails TR7 5,9
Naish All Terrain 6,0
NeilPryde Evo 4 7,8Ska bli spännande att se hur Naish Force står sig mot mitt gamla MS TR3 och Vindsökarens Sailloft Curve. Curven gick ju som en raket i vintras.
Boardtests windsurfing -
Hej,
bodde på Blue Horizon 1 vecka nu i maj 2014. Fräscht och överraskande bra mat men som sagt lite åt skolmatsalshållet. Vi bodde i en av deras ”bungalows” med typ 90 tals standard, dock rent och fräscht. Bra läge med sina hundra meter till Surfcentret. Trots att det är betydligt vindsäkrare senare under sommaren så fick vi 6 vinddagar av 7 möjliga. Vi skrev ihop några rader om vindsurfingen vid PRO centret och boendet på Blue Horizon. Hoppas att det kan vara till hjälp. // Radius
Hann med att fota lite också:
-
Jag har använt headstrap och de konkava mounten. Håller med Skoldpadda, de konkava fästena är att föredra. Sitter som berg men använder ändå alltid ”fångrem”. Har aldrig tappat kameran på vatten däremot på is.
-
Tommy hade ett Simmer, såg ut som det var cambers. Han hade samma stil som Trimmarn med fullt häng, med häck och rygg några cm ovanför isen. Hyfsat adrenalinpåslag med 700 meter som start/stoppsträcka. Själv är jag nöjd med personbästa på Alpha. Fantastisk dag, men respektingivande med vindar uppemot 18 sek/m. Helt skoningslöst i byarna.
Uppdatering:
Några korta klipp från dagen med Stickan, Pelegrin och Tommy
http://youtu.be/h8JVEI3JN20 -
Blir tremedars även för mig i år. Ett medpar mindre att hålla koll på. Har ju en ganska stum bräda jämfört med tex Mårdboarden och Stickans, vilket gör att den har en tendens att studsa isf att svälja ojämnheter. Märktes tydligt ute vid björkvik där jag höll på att dra på ändalykten ett par gånger när jag körde över nivåskillnader i isen. Har nu fått till riktigt bra svikt, men det blev på bekostnad av mittskenan… Får se vad jag ska ha istället, kanske testar crossdubbar som stoorfaen tipsade om och kanske (Gud förbjude) en stropp…
Vindsökaren, jag såg att svaret på min tidigare fråga fanns under denna tråd fast 2013.
-
Vindsökaren, du skrev i förra årets tråd att du fick problem med singelmeden bak svängde för mycket. Hur gick det, dödade du den helt eller kom du fram till en bra vinkel på trucken?
-
@Deimos 713415 wrote:
RRD Firemove LTD kostar 4000:- mer än Futuran så det är inte intressant.
Det skiljer ”bara” (med all respekt för din budget) 2000 kr mellan den futuran 2010 som du kollar på och en sprillans 2013…
-
@Deimos 713319 wrote:
Hur ser den nya shapen på RRD ut, är det stor skillnad?
Firemoven är ett relativt nytt koncept som innebär kortare/bredare och tunnare, så det är stor skillnad mellan Fireriden och Firemoven. Tyvärr är det några tusen emellan. Skulle satsa på Futuran om det är den och Fireriden det står emellan.
-
@Herr Pelegrin 713320 wrote:
Radius – Så Du är även ute på icke fryst vatten! Inga 42 knop eller…?
Nej men jobbar på det; ) Har en bit kvar kan jag säga. Har en plan inför vintern både på rigg och brädsidan men det får bli i ett annat forum: ) Kul att läsa dina och Vindsökarens rapporter från södra sidan! )
-
Tja, här kommer lite info om de två brädorna. När det gäller shapen på Fireriden så verkar även den vara från 2010. Modellen är borta från RRDs webb from 2012 och 2012:orna reas ut både här hemma och i UK vilket tyder på att det är den gamla shapen det handlar om. RRDs Firemove skulle ju kunna vara ett alternativ.
Lycka till: )
-
En kort rapport från norra sidan: ) Näsaäng fungerar över förväntan på nordligt. Gårdagen var lite trevande från lunch, grundvind 2 och säkert 10-11 i ganska korta byar. Framåt eftermiddagen tog byarna överhanden och vid 17 var jag rejält överriggad med mina 6,4 kvm. Vid nordligt är det bäst att gå i vid kråkudden så man slipper snurrvindarna inne vid Näsaäng. Ser ut att bli minst lika bra idag. Kommer att vara där vid 17, om det är någon som vill ha sällskap: )
-
Långt kvar till is-säsongen men en grej som jag ska fixa på mina brädor till nästa säsong är mer svikt. Spelar kanske inte så stor roll i lägre farter, mer än komfortmässigt, men i lite högre farter så tappar man lätt greppet vid ojämnheter vilket gör att man tappar tryck/fart eftersom brädan studsar till i stället för att suga åt sig ojämnheten samtidigt som man tappar fokus i jakten på de där extra knopen.
-
Samma is som i vindsökarens film ovan men det var inte fullt lika glamouröst i måndags. Hur som helst så var det en grym dag med hyfsade farter trots snön.
-
Tror också sammanslagning kan vara det bästa, frun sitter med i lokala hockeyklubben och det tar otroligt mycket tid att drifta (dålig jämförelse kanske; ). Hur som helst så brukar ofta driften efter en tid koka ner till några få drivna eldsjälar och då är det en klar fördel att slippa så mycket admin och ekonomi som möjligt, för det är ju segla vi vill göra: )
Uppdat: Stickans ide om det här med tävlingar vore ju bra. Inte helt fel med sparring för att höja sig några snäpp (för oss som nu behöver det: ) samtidigt som det driver på utvecklingen på brädfronten, som också är en otroligt rolig del av sporten.
Uppdat: Jag tror på Mårdens ide om att fixa is med pump. Borde göra att man kan köra mer centralt eller där vinden finns samtidigt som det blir säkrare åkning än om man som nu hela tiden jagar nyis som bara har några få dagar på nacken. Man får ju inte samma ytor såklart men som ett komplement menar jag.