

rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Fler bilder…
Inte igår jag såg en hoppgipp, jag trodde alla gjorde Willy Skippers numera.
Dude är sist kvar på vattnet.
Nu är det mörkt och ingen är kvar.
-
Jag seglade en Kona härom månaden och tyckte det var rätt nice. Längden gör den snabb i deplacerande fart så planingströskeln blir mjuk, och kanterna är raka och boxiga så glidet på kryssen när centerbordet är nere och lovartskanten lyfter är fint.
Ni som snackar om 80-talskossor, tänk på att det i princip är en slalombräda av 80-talsmodell,fast med två meter extra nos och raka, boxiga kanter. Kona är en modern freeride med extra nos och raka kanter. Hur kul tycker ni det är att segla en 80-talsslalom?
Frågar man Jocke så tycker han Kona är allra roligast runt 9-10 sekundmeter, men även om det stämmer så seglar jag hellre nån liten sak på 80-90 liter vid det laget.
-
Ja jisses. Sen klagar folk över att så få kvinnor vindsurfar…
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
-
Åh tapatalk fungerar igen! Då kanske jag hinner läsa oftare än varannan månad! 🙂
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
-
Nu har jag testat från mobilen. När kommer Tapatalk-pluginen tillbaka? 😀
-
Vätska är bra, men extra bra om det är rödtjut som intages efter avslutad surf.
-
Alla kan i någon mån träna sin köldtålighet, något som exempelvis märks på att hemlösa tenderar att ha förstorad sköldkörtel, vilket kan vara logiskt eftersom sköldkörteln producerar många av de hormoner som reglerar ämnesomsättning och kroppstemperatur.
Å andra sidan finns det utan tvekan en massa genetiska faktorer som spelar in. I ”Super size me”-studien som utfördes i Linköping för några år sedan så var det vissa deltagare i studien som inte gick upp i vikt av junkfood och milkshake-dieten, men som i stället nästan inte stod ut med att vistas inomhus för att de kände sig för varma. En möjlig förklaring är att det finns en genetisk variant i Norden som gör att ”extrakalorier” främst används till att värma kroppen. Trots allt skulle ju en sån egenskap kunna vara användbar i vårt klimat.
-
Det är inte farligt att kyla ner sig så länge man undviker förfrysning och KFI-skador. Det där sistnämnda tror jag inte man ska oroa sig för när man vindsurfar, man är inte så värst immobiliserad då. Den klassiska KFI-skadan kallas av uppenbara skäl skyttegravsfot. Eventuellt kan man förbättra sin köldtålighet genom att kyla ner sig ofta och rejält men man måste hålla sig på rätt sida. Som andra redan har skrivit så leder köldskador till sämre köldtålighet.
Jag har själv noterat att jag varje höst tror mig vara frusnare än tidigare och att jag kommer behöva klä mig varmare än tidigare år för att slippa frysa men när vintern är över brukar jag likförbannat konstatera att jag inte haft jacka på mig en enda gång…
-
Lite mer om brädstorlekar: Man har roligare på en liten bräda. Den är livligare och kvickare, reagerar blixtsnabbt på allt man gör. Fast det förutsätter att man planar, och även om det finns planingsfantomer som kan plana på löjligt små brädor i knappt nån vind så är det i allmänhet så att en större bräda, med ett större segel, planar tidigare. Och om man planar på en skittråkig bräda så har man roligare än om man plogar fram på en skitkul bräda. Och tidigare än på en formula med 12.5 planar man knappast.
Men det är också en fråga om matchning. En formula med en 6.0:a planar senare än en 100 liters bräda med 6.0. Och när formulan med 6.0 väl börjar plana så kommer den vara närmast omöjlig att segla, man behöver tyngden från en jätterigg för att kunna hålla den i schack. Jag tror er bräda är för stor för att funka bra ihop med en 6.0:a, den går säkert mycket bättre med en 8.0. Likaså skulle 6.0:an gunka bättre med en bräda på 100 liter. Jag föreslår som de flesta andra 08:or att ni provar 8.0:an. Prova både med och utan cambers, det gör stor skillnad i känslan, camber drar på ett annat sätt än ocambrat när vinden är svag.
-
Några tankar om gippar. Vanligaste orsaken till att man slutar plana är att man flippar riggen för sent, när man har tappat mycket fart. Då blir det ett tungt ryck i riggen efter flippen och allmän obalans. En annan sak är att Stockholmsvindar är svårgippade. Det är mycket lättare att hålla fart i gippen med bra drag i 4.5 än i 8.0, för i 10-15 m/s så ökar farten när man faller av, i 5 m/s minskar den oftast, om man inte slörar för fullt med en formula. Det gör stor skillnad för hur lätt det är att gippa med planing.
Ett annat klassiskt gipptips är duckgibe. Det var så jag en gång i tiden lärde mig planande gippar. I en duckgibe finns ingen halvplaning, antingen kommer man runt i full planing eller så hamnar man i drickat. Man inleder dessutom riggflippen nästan samtidigt som man börjar svänga så man får tillbaka draget i riggen nästan precis där man slutar plana i en vanlig gipp. För mig släppte dessutom nån slags mental spärr, plötsligt visste jag hur det kändes att plana hela vägen och då blev det mycket enklare att göra det även i vanliga gippar.
Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
-
Ett segel på 8-9 kvadrat, kanske med två cambers (men inte ett fullcambrat racesegel) är nog exakt vad ni behöver. Inte toktungt, ger betydligt mer drag än 6.0:an och passar mycket bättre till brädan.
Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
-
Ett annat sätt att åstadkomma samma sak är att helt enkelt inte kroka ur när kastfallet kommer. Fast det kräver att man vågar. Men generellt minskar skaderisken för både seglare och utrustning om man inte släpper bommen eller inte krokar ur.
Obs att det är bra att ha en flexibel ryggrad om man väljer att vara ikrokad, man kan bli rätt bakåtböjd…
Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
-
Och ja, jag är medveten om att det är bättre att träna innan man skadat sig ändå efter och att man kan behöva vila för att skador ska läka…
Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2