Forumsvar skapade

Sida 288 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 19:55 som svar på: Surfing i Stockholm Fredag?

Jag tänkte leta mig ut till Görväln (har grejorna i containern där) vid tretiden på eftermiddagen i morgon. Kommer nån vara där?

• rasmus_w

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 18:48 som svar på: F2 prototyp

Nästa steg är väl att göra som den gamla ”dammsugaren” från 70-talet, en F1-bil som hade en stor _fläkt_ som sög ut luften som fanns under bilen. Eftersom den dessutom sög upp allt skräp som fanns på banan så bakomvarande bil fick det på sig, förbjöds den kvickt.

Men… En rejält konkav bräda (konkaviteter är ju också ett sätt att pumpa in luft under brädan) och en fläkt som blåser in luft under brädan… Planar säkert i 0,5 m/s och går nog fort.

• rasmus_w

Medlem
    27 september, 2004 vid 00:02 som svar på: Ny president i USA?

Svar till:

Olja handlas ALLTID till marknadspris. (Tro kan du göra i kyrkan.)Dessutom har kriget kostat tusentals miljarder för USA så någon ekonomisk vinning lär dem inte ha! Inte heller fanns det någon olja i Kosovo utan dem hjälpte till för Europas bästa. Tacka istället USA och Bush

[/ QUOTE ]

Som jag ser det så ser Bush diktaturer som ett hot mot landets säkerhet och vill därför utplåna världens diktaturer så fort han kan. Eftersom han inte kan störta alla diktatorer i världen så har han försökt statuera ett exempel och hoppas att det ska skrämma övriga diktatorer till att överväga demokratiseringar. Bush vill nog hemskt gärna ha bort övriga diktaturer i arabvärlden med, speciellt den i Saudiarabien eftersom det trots allt är därifrån Bin Ladin kommer.

• rasmus_w

Medlem
    26 september, 2004 vid 02:17 som svar på: En missförstådd sport

Svar till:

Ja det är ju bra, stick till dåliga ställen där det är byigt och kassa riggytor för att göra reklam…

SJälv surfar jag där det är bra, där jag tycker att det är fint och schysst.
    Gör man inte reklam för sporten så visst. Men man har roligare iag, själv tänker jag inte bli någon reklamtavla på sjön.

[/ QUOTE ]

Visst. Att göra reklam för sporten är frivilligt. Men vill man inte göra det så ska man inte heller gnälla över att ”vanligt” folk inte har koll på vad vindsurfing är.

En annan sak är att om man gör reklam för sporten, kan det bli fler som surfar. Det tycker i alla fall jag är en bra sak, jag har surfat ensam tillräckligt många bra dagar för att veta hur mycket roligare det är när det är gott om folk på vattnet.

• rasmus_w

Medlem
    24 september, 2004 vid 01:11 som svar på: Segel med camber eller utan.

Svar till:

kort sagt: utan.

om du inte ska kora valdigt stora segel eller speeda seriost sa kor utan. cambers ar jobbiga, de sliter, gor seglet trakigt och sa vidare. det kan ga undan utan cambers ocksa aven om man kan halla ett storre segel i hogre vindhastighet med. men vem i h-e vill kora 6.0 nar man kan kora 4.5? nee, cambers ar bara barnsligt.

[/ QUOTE ]

Helt seriöst. Det är sketkul att köra 6,6 när övriga kör 4.5. Eller, som jag ofta gör, kör 9,7 när de andra (utom formulafolket då) kör 6.0. Okej, seglet är otympligt, men det spelar ingen roll när man kan dra nerhalet tills det är skrynkligt innanför VTS-prickarna och köra med några centimeter negativt uthal. Negativt uthal funkar _bara_ om förliket styvas upp av cambers.

Nästa steg är att lägga sig på en brant slör och upptäcka att alla andra seglare verkar stå alldeles stilla. smile.gif

Sista steget är när man sen packat ihop, bytt om och sitter i bilen på motorvägen och har lite svårt att avgöra om bilen rör sig eller om det bara är motorn som brummar.

• rasmus_w

Medlem
    24 september, 2004 vid 00:54 som svar på: Hur bra är egentligen vindsurfingen på Gotland?

Jag ä en av dem som gjort lumpen på Gotland. En sak jag minns, speciellt från västsidan, var alla färgstarka beskrivningar av de onda pallkanterna som sög ner simmare (människor flyter, så sånt brukar iofs vara trams). Långgrunt ut till kanske nån meters djup om ens det, sen lodrätt ner till 50m+. Min spontana tanke vara att det låter som det skulle kunna bli grymma vågor, det är ju den typen av botten som gör Teahupoo till världens brutalaste våg.

Finns det nåt svenskt Teahupoo på Gotlands västsida?

• rasmus_w

Medlem
    24 september, 2004 vid 00:35 som svar på: En missförstådd sport

En sak flera har återkommit till är ”Sporten exponeras aldrig, folk vet inte hur dagens vindsurfing ser ut”.

MEN VA FAN! GÖR DET SJÄLVA!

Nej, ni kan nog inte få teve att filma er och sända det, jag har inte råd att slänga in en helsidesbild med nån duktig snubbe surfandes Jaws i DN, men vi får delvis skylla oss själva för att vi aldrig syns.

Vi har målat in oss i ett hörn. Vi vindsnobbade i ett decennium och det börjar gå över, men många surfklubbar ligger på ställen bara surfarna hittar till. Ni som bor i hamnstäder, har ni funderat på att surfa inne i stan, nånstans där ni syns från land? Gör det! Räcker inte vinder, skaffa grejor som funkar i svaga vindar.

Stockholms kajer är ett utmärkt exempel. Tänk om det så fort det blåste 4 m/s eller mer svischade omkring formulaseglare i Nybroviken, på Riddarfjärden och lite varstans. Folk flanerar i längs dessa kajer i alla väder, det finns folk i husen som ser vad som händer på vattnet, tänk om de såg vindsurfare duckgippa och spocka utanför dramaten, tänk om det vore vanligt att se formulaseglare plana för fullt längs Norr mälarstrand. Snacka om exponering!

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2004 vid 00:11 som svar på: En missförstådd sport

Själv fyller jag i folks berättelser. Säger nån ”Jag vindsurfade en gång”, avbryter jag genast med ”-Du blev hämtad med båt, inte sant?”.

Att förklara vad jag håller på med känns inte svårt. Om jag säger att det är härligt med en sport där ett kraschat tio meter högt hopp inte betyder att man hamnar på intensiven, då hajar folk att man kan ta sig en bit upp i luften, berättar man att man seglat ifrån en jetski, då fattar de att det går fort. Berättar jag om när jag skulle vattenstarta med 9,7:an och vinden slängde upp hela brädan i luften, så fattar de att det tutade i. Det handlar bara om att hitta målande beskrivningar.

• rasmus_w

Medlem
    5 september, 2004 vid 21:56 som svar på: Hur ofta får man segla i Stockholmstrakten?

Svar till:

men va fan,man kan inte kalla de surf över 7 m2.

[/ QUOTE ]
    Klart man kan. Speciellt om de andra har bra drag i nåt mindre än 7 kvadrat. 9,7:an är rätt skoj när övriga kör 6,0.

• rasmus_w

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 22:49 som svar på: Blir en jävla massa master… Hur många har ni?

Dala:

Hmm. Att prestanda är bättre på -04 än -93 vet jag, men det var mer vindregistret jag undrade över. Med min gamla 6,6:a planar jag ungefär när folk med freeridesegel får igång sina 5,5:or, men sen tål det grymt med vind. Vad jag undrade var om ett racesegel på 6,5 kvadrat från -04 skulle funka likadant, eller om det skulle plana/bli överriggat ännu tidigare eller senare.

Att jämföra med ett formulasegel vet jag inte om det känns relevant, jag har också ett formulasegel på 9,7 och vet hur mycket vind seglet tar på djup slör eller på kryss.

Semivaken:
    Att köra med en 400 cm RDM i 100% kol i stället för två 60-procentare ingick i planen för småseglen. Jag inbilliar mig att en skitbra mast är bättre än flera halvbra.

• rasmus_w

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 22:12 som svar på: Viktuppgifter på brädor?

Hur är det med titanets korrosionsbeständighet?

• rasmus_w

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 12:13 som svar på: Blir en jävla massa master… Hur många har ni?

Visst vet jag att många master är bra, men bara om man har utrymme för det. Jag har mina prylar i en container och min plats svämmar bokstavligen över.

Varför är det så bra med enhetlig känsla? Förhållandena ändrar sig ju rätt drastiskt med vindstyrkan. Jag kör med raceprylar i 6,6 och uppåt, och när jag inte orkar hålla 6,6:an så byter jag till vågbräda och vågsegel. Eftersom 6,6:an med sitt superlösa akterlik (ett Da Compe -93) tar kopiöst med vind så är det inte ovanligt att jag byter direkt från 6,6 till 4,5 (ett antikt icketwistande segel) och ändå tycker att det känns tungt.

En annan sak jag funderar på är om det här skulle förändras om jag bytte till moderna segel. Säg att jag bytte 6,6:an till ett speedseeker, V8 eller liknande och våg/freestylesegel i 5,5 och neråt, skulle jag fortfarande kunna hoppa direkt till 4,5?

• rasmus_w

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 11:49 som svar på: Nästa OS-bräda???

Svar till:

Skäl till att inte välja Formula som OS-klass:
    -Går inte att hålla anständiga race under 4-4,5 m/s

[/ QUOTE ]

Men varför överhuvudtaget hålla race om man inte planar? De flesta normala vindsurfare stannar ju i alla fall iland när de inte planar! Det är ju som att kräva att skidåkarnas skidor ska funka när det är barmark!

Svar till:

-Utvecklingen stannar upp och Formula kommer snabbt bli en föråldrad klass pss som Mistral OD

[/ QUOTE ]

Bara om OS-mupparna deklarerar att utvecklingen måste frysas. Återigen, man kör inte på ”entypsskidor” i vinter-OS, och friidrottarna har inte ”entypsskor”. Man kunde göra formula till OS-klass utan att göra den till entyp.

Svar till:

-Ett fåtal kommer bli RUSKIGT duktiga i klassen vilket kommer göra att alla övriga kommer se ut som nybörjare på banan…gynnar INTE tillströmning till sporten…se bara på hur många som seglar Mistral OD i Sverige.

[/ QUOTE ]

Med andra ord så vill man inte göra OS-klass av en populär klass för då skulle den dö. Jag vägrar tro på det. Man dödar en klass precis när man gör den till entypsklass.

Gjorde man verkligen OS-klass av en aktiv klass som ständigt utvecklas, som formula, då skulle Albeau, Buzianis och de andra världscup-proffsen vara med och slåss om OS-guld. Det vore bra för sporten!

Svar till:

Skäl att välja Formula som OS-klass:
    -Största race-klassen i vindsurfing idag
    -Lättare få sponsorer för de som satsar hårt
    -Lättare få mediautrymme
    -Lättare få bidrag

För min egen del tycker jag det är bättre att hålla Formula och OS var för sig.

[/ QUOTE ]

Som jag ser det så har du just räknat upp en utmärkt radda skäl till att göra formula till OS-klass.

• rasmus_w

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 20:59 som svar på: Blir en jävla massa master… Hur många har ni?

Själv har jag lekt med tanken att köra nåt segel typ Naish Boxer eller Challenger Fuego (423 cm förlikslängd på 6.0:an, 411 på 5.5) med ultrakort förlik som 5,5:a och ett normalt vågsegel som 4,5:a, då behövs bara en 400-mast till rubbet. En 3.5:a köper jag väl nån gång, men sånt kommer ju nästan aldrig till användning här i Stockholm, i alla fall om man nästan alltid surfar på Görväln som jag gör.

Synpunkter?

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2004 vid 22:10 som svar på: såphalt!

Sexwax funkar men är rätt kletigt och omysigt att ha att göra med. Om du nånsin använder nån slags solskyddskräm eller ställer nån som kladdat in sin kropp med sån kräm på brädan så blir den grymt hal. Avfettningsmedel nästa!

Sida 288 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums rasmus_w

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.