rasmus_w
Forumsvar skapade
-
En liten fundering: Vad är det som är så bra med halvvind? Att man inte skiljer sig från den breda massan?
Enda anledningen till att jag inte ligger på brant slör för jämnan är att jag inte litar på min förmåga att kryssa hem efter en stunds slörande. Dessutom krävs det rejält med power i seglet för att det verkligen ska gå undan på slören.
Jag har en vanlig freeride och ingen formula, men jag har just bytt standardfenan mot en 62 cm djup sak och tidigare i somras skaffade jag en 9,7:a. Nu kan jag kryssa!
Jag köpte fenan i fredags och ville genast testa. Tvekade lite men valde sen 9,7:an fast resten körde runt 6,5 kvadrat.
Började med att försäkra mig om att jag kunde kryssa och föll sen av på en brant slör. SATAN! DET GÅR FORT! Fullt tryck i seglet hela tiden, och eftersom jag ”följer med” vinden kommer inte vindbyarna lika plötsligt, när det kom en rejäl by föll jag av några grader och i vindhålen lovade jag lite och det gick bara fort, fort, fort hela tiden.
Visst, jag slörar ännu hellre brant med min gamla RRD 286-proto och fullt tryck i 6,6:an och en liten fena, men det är inte ofta det finns vind till det, dessutom har jag ingen tillräckligt liten fena.
En annan fördel med att kunna kryssa är att man inte behöver segla på samma ställe hela tiden utan kan kryssa/slöra till nästa fjärd eller så. Seglar man bara halvvind hela tiden kan man ju mest bara segla fram och tillbaka.
-
Jag har bara en trissa i bakbeslaget på min bom (Nautix Carbon R). Går det att fixa uthalstrim ändå eller behövs nytt bakbeslag?
-
En stor bräda ger lika många seglingstimmar per månad som en liten ger per år, eller mer. Men det är seglingstimmarna med ”trefem” och liten bräda man minns, och längtar till. Inget slår en bra 3.5-dag!
-
På mälaren är vinden nästan alltid svag och byig. Jag väger 75 kilo och kör en Bic Techno2 på 148 liter. Seglet är oftast ett North Warp 9.7 och jag har kompletterat standardfenan på 50 cm med en 62:a. Jag får mycket segling med de prylarna…
-
Pickuplines funkar inte. I alla fall inte som inledande replik. De kan funka när man är ”klar” med flörtandet och bägge mest går och väntar på en anledning att åka hem tillsammans.
Annars är väl tipset som vanligt att ligga lågt. Presentera dig för tjejen som såg dig vurpa, säg kanske att du tycker det är kul med surfande tjejer eller nåt liknande och fortsätt sen segla. Tänk inte mer på saken, det är ingen idé att försöka charma en totalt okänd tjej. Du har presenterat dig, det är första steget mot att inte vara okänd.
Överhuvudtaget, ragga inte för hårt. Det går säkert 25 manliga surfare på varje surfande tjej. Tänk på att tjejen troligen är där för att surfa, inte för att få 30 kåta surfande killar efter sig.
—-
Jag passar på att lägga till lite. I ett annat forum såg jag en tjej påstå att tjejernas favoritsätt att ta kontakt med killar, att spela hjälplös (eller be om hjälp, hur man nu ser det), funkar även om man är kille och vill ta kontakt med en tjej.
Är det nu så att den där intressanta tjejen råkar landa en spock 540 en bit ifrån dig så kan du ju fråga om hon har lust att hjälpa dig att bli lite bättre med tricksandet. Blåser hon förbi med maxtryck i ett rejält racesegel, fråga om hon har lust att hjälpa dig segla lite fortare. Folk blir glada när de får känna sig lite duktiga!
-
Peter Harts artiklar har fått mig att läsa windsurf sen -89 eller så. Jag tröttnar visst aldrig på att läsa om hur man gippar eller vattenstartar. Jag har inte jämfört testerna med så många andra tidningar, men jag minns att när salig SurfSport fanns så var skillnaden tydlig. I surfsport ansågs alla brädor vara busenkla att segla (utom 1:a årgången av Tiga 270) och gippade alltid bra, de engelska tidningarna skrev massor om hur svårseglat alt var och hur omöjliga olika brädor var att hantera för ”vanligt folk”.
-
rasmus_w
Medlem10 augusti, 2004 vid 12:21 som svar på: Saknar vi inte ett forum eller nåt för nybörjare?Helt ärligt så tror jag att en hel del av oss ”gamla rävar” gärna skulle skriva en del i ett ”komma igång”-forum, om ett sånt fanns, både av ädlare och mindre ädla anledningar. Vi är ibland besserwissers som vill visa att vi kan, vi gillar att glänsa med våra stor kunskaper och vår erfarenhet och somliga av oss vill helt ärligt att det ska bli fler vindsurfare i landet. Jag har surfat sen -87 och känner mig då och då väldigt sugen på att köpa en GO, Bic Nova eller nån liknande bräda som nästan är en formula (jag försöker själv lura ut om nåt mer än konstruktion och utrustning skiljer mellan Nova och Tecno Formula, de verkar ha _väldigt_ identiska mått), både för lättvindsdagarna och för att kunna lära polare surfa.
-
rasmus_w
Medlem6 augusti, 2004 vid 21:54 som svar på: Brädhjälp, snälla 🙂 (Literhjälp först och främst)Jag funderar lite… Var seglar du mest? Hur ofta blåser det och hur mycket? Just nu är jag på Öland, här finns rätt många som stannar i land om inte 7.0 eller mindre funkar. Har man den inställningen i Stockholm så får man stanna i land nästan jämt.
Försök skaffa dig en uppfattning om det här och köp därefter. 150-litersbrädan (väger själv runt 75 kg och har en på 148 liter) är nog kanon om det mest är formulakillarna med sina 12.5-kvadratssegel som planar, seglar folk däremot 6.0 eller mindre nästan varje vecka är nog 130:an ett bättre köp.
-
Nånstans här kan det vara skoj att mumla nåt om Starboard Prokids. Kanske en 48 liters barnvågis kan vara nåt? http://www.star-board.com/products/prokids.asp
Måste vara skoj att vara barn när det kommer såna leksaker…
-
Om ömma händer: Jag har för mig att nån har tagit fram en salva för seglare och andra som måste slita på händerna i blött tillstånd, ”pansarhud på tub”, typ. Säkert bra för dig.
Så en liten tanke: Borde inte nånting typ en lavinsändare vara bra att ha? Är olyckan framme, eller om följebåten tappar bort dig, borde det vara rätt bra att ha en sån, inbillar jag mig.
Lycka till och se till att framåtloopa över trimaranerna vid mållinjen!
-
Kolfiber har en ytterligare fördel jämtemot aluminium: Det korroderar inte i saltvatten. Å andra sidan tror jag inte mastförlängare drabbas av korrosion särskilt ofta: de torkar när man gått iland och man ser vilket skick de är i. Egentligen är det väl bara bommar som kan få verkliga problem med det eftersom det kan stanna kvar vatten i dem och att eventuell korrosion döljs av bomgummit, ända tills rören går av…
-
Visst blev det surf. På Görväln eftersom jag inte har bil. Först ut med 6,6, mitt gamla trogna Da Compe från -93, platt som en skiva och med löst akterlik ner till bommen som den tidens segel var. Funkade bra, men kändes efterhand rätt stort, speciellt med tanke på att Min Techno II:a är rätt bred och gärna vill lyfta när det börjar gå undan.
In för byte till 4,5 och vågbräda, bägge från 80-talet, innan akterliken börjat twista. Första gången jag haft svårt att hålla 4,5 på Görväln, fan vad det gick undan ett tag. Var var alla andra? Jag var helt ensam på vattnet.
-
rasmus_w
Medlem16 juni, 2004 vid 19:14 som svar på: Gun M8 -jobbiga Cambers, eller för tjock mast??Ett tips du kanske redan känner till: Jag läste i nån tidning att knepet för att rigga jobbiga cambersegel är att inte låta några cambers nudda marken förrän nedhalet är draget en bra bit.
-
Äh. När jag var på Bahia Feliz för runt 10 år sen så arrangerade Club Mistral turer till Arinaga och ibland Vargas. Åtta pers i två Fiat Panda. Alla brädorna på ena pandans tak, resten av prylarna på andra pandans tak. 130 på motorvägen.
-
Som jag ser det så är problemet att vindsurfing i OS inte har seriösa ambitioner att återspegla sporten som den faktiskt utövas.
Vi seglar inte i vilka skitvindar som helst, vi väljer våra vattendrag, vi åker till Tarifa, Maui och andra bra ställen. Vi köper inte en bräda och seglar den år efter år, för nästa år har det kommit nya, bättre brädor. Vi har inte en bräda som funkar halvhyfsat i alla förhållanden, vi har en hel bunt som alla funkar bra i de respektive förhållanden de är avsedda för.
Framförallt: planar vi inte, åker vi hem och gör nåt annat.
Något av förslaget är bra, som att göra den olympiska regeln till en kubregel. Inte lika bra som att släppa materialet fritt, men bättre än onedesign.
Slalom i OS: Yeah! Skitbra! Nu vill vi ha vågsegling i OS också. Men inte på meterbreda OD-brädor.
Pratet om att man inte vill att seglingarna ska avgöras på stranden genom att nån väljer fel segel är trams. Alla tävlingsseglare har lärt sig att göra de valen. Att känna sitt material och kunna välja rätt är en av de saker som utmärker en bra tävlingsseglare.
OS-coachens kommentarer gillade jag inte. Bort med Mistral från OS. BORT! Segling på dinosaurier gynnar inte sporten.
Överhuvudtaget anser jag inte att deplacerande vindsurfing är det minsta intressant på något sätt och det bör inte finnas i OS. Ska man tävla i 2 m/s så ska man plana; antingen bör man utveckla brädor som planar i så svaga vindar eller så höjer man vindgränsen.
/Rasmus, fattig student som äger tre brädor och fem segel.