

rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Wave classic har haft herr- och damklass förr om åren om jag inte minns fel. Det kanske det kan bli igen?
Edit: Och bara för det så fick jag syn på det här på fejjan: http://www.surfers.se/sv/surferssearch.htm
Kan det vara intressant?
-
Man ska inte glömma att det finns en hel del tjejer som är i samma situation: dyra och tidskrävande hobbies som deras partners har svårt att acceptera. Mitt förslag är att hitta en sån tjej. Folk som bara har ”standardintressen” är ganska trista hur som helst.
-
Jag har egentligen alltid tänkt mycket i termer av segeltryckpunkt och lateraltryckpunkt. För att ta bra höjd lutar jag alltså riggen lite bakåt så segeltryckpunkten hamnar aningen bakom fenans tryckpunkt. För att slöra lutar jag fram riggen lite i stället. I alla fall tills farten på slören innebär att jag ”kryssar på skenbara vinden”.
Stänger till mot brädan gör jag däremot bara av en anledning: att seglet har så mycket yta under bommen så man naturligt stänger till när man har seglet i normal seglingsposition. Dvs om seglet är ett racesegel. Med våg- eller freeridesegel brukar stänga till vara en dålig idé eftersom det innebär att segeltryckpunkten hamnar alldeles för långt bak.
-
Beggade fullcambersegel kan vara rätt billiga eftersom det finns gott om dem på marknaden, de köps ofta av folk som vill ha nytt varje år. Kruxet kan vara att få tag på rätt mast begagnat. Att köpa ett beggat fullracesegel för 1000 och sen behöva en ny mast för 11000 är väl inte riktigt den bästa affär man kan göra.
-
Jag håller med Mahi. Knep nummer ett är att vara snabbare än sin egen skugga, då hinner inte mastfickan vattenfyllas. Speciellt om man försöker tänka lite på hur man vurpar, en riktigt bra vattenstart börjar redan innan man hamnat i vattnet.
Sen finns det en del skillnader i hur fort mastfickan fylls på olika segel, innan den är vattenfylld så flyter seglet ofta på mastfickan.
Ett annat knep som sägs funka är att pula in en lätt uppblåst cylelslang i mastfickan, fast jag vet inte om jag nånsin hört om nån som faktiskt testat det.
-
rasmus_w
Medlem23 augusti, 2011 vid 16:48 som svar på: PA minnesrace helgen 20-21 Augusti i KlagshamnJag tyckte det stod RRD, vilket borde betyda första årgången RRD-racers. Och jag kan garantera att det inte finns nånting med de brädorna som är långsamt, inte på något vis. Däremot så är de väldigt ömtåliga brädor (i alla fall den jag hade) och de flesta var rejält svårseglade. Men kan man brädan och vågar stå på så kan det nog gå väldigt fort.
-
Ungefär när borde man vara där? Jag funderar på nån gång i januari-februari eller så.
-
Fast kostnaden för en lång flygresa innebär ju att ju längre man är borta, desto mer valuta för pengarna får man.
Och jag håller med om Pozo. Innan du bestämmer dig för att bo en längre tid på södra Gran Canaria, prova att tälta i ett grustag i några dagar. Jag har iofs hört att norra Gran Canaria ska vara vackert, men södra känns som att bo i ett grustag. Tristare miljö får man leta efter.
Karibien har också ett antal trevliga resmål, som Barbados och Aruba och många andra. En varning dock är att det kan vara lite långtråkigt att stanna länge på en liten ö. En fördel med Sydafrika är att bästa seglingen finns nära en storstad, Kapstaden. Det där gäller i viss mån också västra Australien, fast bara om man tycker 50 mil är nära. Surfingen där är ju centrerad kring Perth, men det handlar ändå om dagsresor till de riktigt bra surfställena.
-
Aloha classic -89, va? När får vi se pwa köra slalom där nästa gång? 🙂
-
Rhodos? Egypten? Det är väl fullt drag i hela medelhavsregionen med omnejd så här års.
-
Vattenstart-tips nummer 1: fram med masten!
-
Att hon väger 10 kilo mindre gör nog brädan svårare att kontrollera med 4.8, inte lättare. Jag (83 kilo) brukar fundera på att gå ner från 86 till 75 liter när det börjar bli mycket drag i 5.0.