rian
Forumsvar skapade
-
Viktigt när man byter position att man drar skruvarna baklänges långsamt tills man hör ett klick, då kan man dra fast dem i samma spår.
Kör 95% plattvatten med min SB Kode 2020 som jag skruvar om de få gånger jag kört typ Läjet eller Kärringviken.
Tack! Det där var nytt för mig, det ska jag prova.. Man kanske känner gängan lite i handen också om men drar baklänges först?
-
@Stenevinge 714279 wrote:
Du har ju fått riktigt bra svar av många men jag tänker förmedla mina tankar och hoppas det hjälper på traven.
_Jag hade precis samma tankar som dig i våras, hade en del sömnlösa nätter om just ny planka och vad det skulle vara.
Jag drog till skidsport i bromma och klämde och kände på alla brädor där, kunde ganska snabbt konstatera att RRD Firemove var något för mig,den var snygg , kändes som en säker lösning för min vingliga vindsurfing.
Jag tog LTD endast för att den var lättare och dyrare 🙂
men jag kan lätt konstatera att det är klart den bästa och lätt åkta planka jag stått på.
Jag är sjukt nöjd och den har oväntat bra gipp egenskaper och poppen är som en smekning.
jag har kört som störst 8,6 segel på den och det funkar bra….
/christianTack!
Är det en 100 du kör? -
@IrieMan 714115 wrote:
Nej, faktiskt inte, den känns klart mindre än 75 cm när man är i planing och den har en väldigt mjuk gång när det är choppigt. Det är lite av grejjen med denna bräda, innan planing så känns det att man har 110 liter och 75 cm bredd men i planing så verkar den bra mycket mindre. Tycker helt klart man kan kombinera denna med en Freewave 86:a som jag gör. Jag har å andra sidan en lite äldre JP Freestyle 103 som är 63 cm bred också som jag åker med en del. Om jag bara tar med mig två brädor när jag åker iväg så blir det oftast Firemoven och Freewaven om det är till ett ställe där det finns chans till vågor. Drar jag däremot till ett mera plattvattenställe så tar jag bara med mig Firemoven och ev Freestylebrädan ifall det skulle bli 4.7-segling t ex.
Tycker 6.2 funkar utmärkt med denna bräda. Mitt 7.0 kanske ännu bättre. Har kört den med 8.2 också och det är inget problem. Har varit ute med den några gånger i lite vågor när vinden har droppat och då med 5.4, funkar det med. Man får laborera en del med olika fenor bara. Har kört den med 3 olika fenor hittills. Originalfenan till 6.2 och bra tryck i 7.0:an, en annan lite längre och rakare Select-fena för lite underriggad 7.0 och större.
Jag väger ca 85-86 kg så om du väger runt 80 eller under så kan nog 100-liters varianten vara bättre.
Stort Tack!
Detta hjälper! Det blir en 100 för mig som jag tänkt då jag väger 75-80 kg. Det verkar vara en helt grym bräda detta, något man önskat sig länge utan att man visste om det 😉
-
@IrieMan 713839 wrote:
Har kört min Firemove 110 LTD med allt från 5.4 och mindre vågor till 8.1 freeride, funkar riktigt bra i hela spektrat. Har på sistone mest kört den med 7.0 och 6.2, storlekar som passar perfekt!
Intressant Irieman!
Fråga? Hur mycket väger du? Känns inte 110an lite väl bred med sina 75cm när det brallar på med 6.2 och nedåt? Känner du att du har en bra kombination med din Freewave 86 som hårdvindsbräda? Frågar eftersom jag tänkt köra 100:an i kombination med en 85l Naish, och får för mig att 110an kommer att kännas för stor med 5.7-6.0. Tack! -
Funderar på en Firemove 100 eller i värsta fall 110 somm min största bräda.. men brädan måste kännas ok med 7,5m2… Fast jag hatar en för stor bräda. Är det någon som kör Firemove 100 med 7,5 eller större med behålld feeling?
Tacksam för era erfarenheter!
-
Tjena!
Forst och framst beror det pa hur bradan ar byggd? Ar den i Epoxy / Vav av gammalt custom fabrikat eller ar det en nyare sandwichbrada? Om det ar en aldre brada, sa kan du laga den sjalv, men det ar inte helt latt att fa det snyggt gjort. En sandwichbrada som ar vacunlaminerad ar det varre med, om du bara smetar pa epoxy och vav dar det har delaminerat sa kommer den inte att halla lange, ar det en finare brada sa ring och fraga en surfshop e.d. om de kan hjalpa dig. Se ocksa lite realistiskt pa det hela, hur mycket ar den vard?? Det kanske lonar sig att kopa en annan brada istallet.
-
Tjenare Ola,
Vet inte om du kommer ihag mitt anv. namn men det var jag som gav dig skjuts till Diamond Head i somras.Har praktiska erfarenheter om Powerex “no questions” garanti. Den galler garanterat om du knacker masten 1 gang under det forsta aret efter inkop oavsett om du spolar pa Toro, Asa eller annat.
Da “kan det ju ha varit” ett fabrikationsfel pa masten. Andra gangen masten gar av sa ar det varre, sannorlikheten att man har klantat till det i vagorna ar da ganska stor. Och de skyller pa ovarsamt bruk av anvandaren. mao det gar liksom inte att plocka ut nya master hela tiden….tyvarr
Detta ar min erfarenhet, men jag ar fortfarande kvar pa Hawaii och vet inte om det skulle vara nagon skillnad i Sverige, mojligen ar det det, det hela beror ju ocksa pa aterforsaljaren. Det ar ju inte sa att man gor det hela till en ratssak for 2500 spann, direkt.
Manga av mina seglarpolare har haft just denna erfarenhet med powerex och jag har haft den med div andra marken, nu har jag precis koppt en Z-wave sa vi far val se vad som hander nar den gar av
Jag kan ocksa dela med mig av min erfarenhet pa mast/kol/ segel/styvhets/hallbarhetsomradet till den ovriga diskussionen:
Borjade segla i vagor nar jag kom hit (oahu) for 1,5 ar sedan och har avverkat ca 7 master.
Wave segel (vilket ar det jag snackar om) ar valdigt okansliga for master, det gar att kora pa allt. Jag har tex. seglat min drx 5,7 och Voodoo 5,0 pa en Neilprydebotten och en arrowstop och det fungerar prima (las “det fungerar helt ok”), samma galler Simmer och NP.
Nu kor jag pa en powerexmast och det gar hur bra som helst. Alltsa haller jag inte med i det tidigare inlagget om att North skulle vara annorlunda i allafall inte deras vagsegel.
Vad galler kolhalt sa ar det battre med mer kol helt ankelt, riggen blir lattare och flexar snabbare, men det ar dyrare… Vad galler hallbarhet sa ar alternativet med vanliga master klart att foredra framfor RDM enligt min asikt, jag har haft av bada varianterna och det verkar inte som om en RDM skulle halla sa mycket battre an en normal mast. Min erfarenhet sager att det ar ungefar 50/50 att masten gar av om man krashar och tappar grejerna i en vag pa logo+ det galler RDM som vanlig mast. Dock har de tva RDM masterna som jag har avverkat (Nolimitz) klarat sig nagot battre men det ar snudd pa minimalt, och absolut inte vart priset.
Sedan kan man ju diskutera om det inte ar sa att RDM masterna ar battre, tekniskt sett, eftersom de representerar en ny typ av tillverkning, ar betydligt lattare och mer hallbara an en konventionell mast med samma kolhalt, pga tillverkningssattet. De ar trots allt roligare och battre att segla pa!!
/Richard
-
Det måste väl ändå vara Kefalos du snackar om.
Där blåser det alltid offshore, det är det som är menengen liksom.
Det är altså slalomsegling som gäller framförallt i juli och augusti då blåser det riktigt bra.Det roligaste stället är dock på andra sidan ön där det blir lite skvalp, men då bör man ha med sig egna prylar.
Åk från staden “KOS” Upp längs kusten så kommer du till en strand som jag inte kommer ihåg vad den heter men det blåser
riktigt bra, side/onshore på sommaren och det finns massor av kul chop att laja i 0 – 1,5m. Och det är definitivt inte crowded.Rock on
/R -
Tänk hur det skulle se ut om det blåste både snokar och pungar på en gång, det låter lite svettigt.
Haja att man hade haft full kanna då!
/R -
Tjeinare!
Maui är nästan alltid bra verkar det som….
Vill du ha stora vågor är november – mars bäst.
Vinden är som mest pålitlig mars – Aug
Eller kolla in länken
/R
http://www.maui.net/hisurf/hi_weather.html -
Det beror faktiskt på hur kräsen du är och hur tung plånbok du har.
Jag köpte just en ny wave-mast för 3500spänn och det svider men det är grymm skillnad jämfört med den gamla.En 30% freeridemast, låter aldeles utmärkt till Freezone eller var det Zero? Spelar egentligen ingen roll såvida du inte skall köpa de senaste raceprylarna. Det kommer att fungera utmärkt med 30%, men desto bättre med 75%, Sedan beror det på hur pass länge du seglat, om du håller på att lära dig vattenstarta typ, så kommer du inte märka någon skillnad ändå, i annat fall (om du är duktig) lär det vara värt pengarna att lyda Voodoo’s råd.
/Rian -
Hej!
Rian (Richard Andermyr)
Finns normalt i (Tyresø) Stockholm,
Men pluggar sedan aug. 00 t.o.m maj-02 på O’ahu Hawaii, Diamond Head ær mitt favoritspot helt klart.Hemma seglar jag gærna på Erstaviken, Årstahavsbad, Oxnø, Eller det som ær nærmast.
-
Tja!
Det funkar helt ok, men det bästa är om du hittar lite TESA, vävtape, inte den färgade utan den “laminarade” genomskinliga tapen. tejpa en remsa längs med revan, och två på vardera sidan om den, sedan drar du 5-6 repor tvärs revan för att styva upp det.
när det blir vind i seglet så vill ju revan sära på sig och du kommer att få fel profil i seglet,OBS, jag utgår ifrån att du tejpar när seglet är origgat!!
men beskriven metod kan du lyckas ganska bra, Silvertape går, jag har körde med silvertape på beskrivet vis i mitt gamla Sailworksrace 6,1 -92 på en glasfibermast och var “snabbast i viken” för det. Tejpa på, det är inte i prylarna det sitter!!
/Rian -
Tja!
Kul att se lite innovativa tankar, hade själv en idé som jag faktiskt började på…kan det ha varit ’88 typ?
Jag var i allafall ca. 13år och fick för mig att bygga en is surfer som skulle funka som en riktig bräda, alltså ca 2m30cm lång 50cm bred
i 15mm plywood. Plywooden skar jag till som en brädas outline och fixade scoop i nosen mad den gamla koka-böja metoden. Plywoodskivan lackades i 2 komponent, med salt på toppen. Fotstroppar skruvades på, och mastpucken fästes genom skivan.Problemet kom när jag skulle fästa isskenorna under brädan, eller rättare sagt hitta skenor som var vassa nog att hålla emot.
Tanken var att dra ut och blasta på isen (skotta upp en bana) och bygga hopp för att träna arials (fatta hur högt man skulle kunna flyga om det hade fungerat!!) Men våren kom innan jag blev klar och snö är ju bara fruset vatten: )
Kanska kan vara nåt för civ-ingarna att klura på??
Aloha
/Rian -
Hej,
Har gjort samma grej själv en gång i tiden på min gamla Electric rock,
Gul fernissa och socker,Ut och segla på brädan bara, sockret som liger på ytan kommer att smälta och så småning om får du ett bättre halkskydd
än du kunnat tänka dig, socker gör som synd är dock att det blir j-a vasst, du kommer att märka det i sommar när du kör barfota=fotfil.
men efter en säsong e.d så skall nog det värsta ha lagt sig.Håll inte på och ta bort färgen mm det blir bara värre!!. Kör, bara kör det ordnar sig.
Och än en gång till lustigkurrarna som loggar in annonymt för att driva med surfers som har klantat till det.
Hur fan blev ni så smarta då?, inte genom att göra rätt hela tiden iaf.
Ni får dessutom säkert bara sätta på feta brudar också!
/Rian