rillestark
Forumsvar skapade
-
Det går att göra väldigt mycket åt brädans egenskaper genom valet av fena. Känns en 120 liters “överriggad” med 6,5 skulle jag pröva en fena med mer svep och gå ner någon storlek eller två.
Frid!
-
Du väger ungefär 20 kilo mindre än jag gjorde för förra säsongen. Nu har jag gått ner så nu kommer min 125:a vara större. 👍😀
Mitt tips är att inte välja en för liten bräda, för det misstaget gjorde jag när jag köpte en mindre i början på nittiotalet. Resultatet blev att jag simmade medans kompisarna seglade. Jag skulle tro att du är rätt ute med en volym mellan 110 & 125 liter för segling i Stockholms skärgård. Jag seglade i Järfälla, med JBSS, på den tiden det begav sig. Köpte en bräda på 89 liter när jag borde haft strax över 100. När jag bytte till en 105 liters så lossnade det! Jag vägde nog ungefär 60 kg på den tiden. 😀
När det gäller bredden så tycks många tillverkare gå tillbaka från de bredaste till lite smalare. Från 80 till runt 70, om jag fattat rätt. Widestyle har nog inte bara fördelar, som det verkar.
Frid!
-
Skall du ha kvar din 150 liters bräda, rekommenderar jag en Severne Fox 105.
(Handles rough open ocean conditions with ease).95 litern kan bli liten för dig om du skall dra rigg.
Mycket snabba brädor, mycket uttalad V-dubbelkonkav och dämpar småvogorna ordentligt (shoppigt vatten).
Finns inte ett rakt parti i bottenskrovet, men planar endå lätt upp utan jobb med pumpning etc.
Om du enbart skall ha en bräda, titta på Fox 120. Fox brädorna är lite smalare (2-3 cm) än andra märken och samtidigt några få cm längre. Fox brädorna är Freeridebrädor som klarar en del vågor.
Har själv en 95 och en 120 liters. Får alltid bra testresultat.
Lycka till.
JJ
Beskrivningen på egenskaper å form passar in perfekt på en F2 Stoke 125, 2007 också. 😀👍
Undra om det är samma designer?
Edit: Patrik Diethelm är designern av Stoke så det är inte samma gubbe, om jag fattat rätt.Hursom så är den härlig att segla. Tycker nog nästan synd om kompisen som sålde den till mig å istället skaffade en widestyle, om jag minns rätt. 😀😉
Frid!
- Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av rillestark.
- Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av rillestark.
-
Vilket vatten som det seglas i spelar också roll.
I saltvatten funkar en mindre fena till lite större segel. I bräckt vatten får man plussa på några centimeter och i sötvatten ytterligare några cm för att få samma effekt, enligt min erfarenhet.
Är vinden byig får man också lägga till några cm för att kunna får tillräcklig acceleration för att hinna upp i planing och för att kunna ligga kvar i plan lite längre mellan byarna. Då får man acceptera att fenan är i största laget så då är det praktiskt om den har bra egenskaper då det brallar i å grejorna blir stora. 🙂
Frid!
-
Kom bara ihåg att aluminium utmattas så livslängden på en bom är tyvärr begränsad. Nästa haveri kan vara att röret går av ute på vattnet å då blir det gärna lite knepigare att komma iland. 🙂
Frid!
-
Jo, håller med. Satsa på 43-45 fena på din 110 liters. 49 cm blir för stort.
Frid!
-
Tack Rille för att du delar med dig, ska ta mig en titt på den där.
Tycker de är så svårt de här med fenor vad vilken typ av fena och storlekar beroende på förhållandet, sen kan ja väll förstå vilken kategori, men som en annan så blir de ju freeride/race bränna på.
Har du koll på ungefärligt vindstyrka när du kör konan och 49 cm?
Åfasen tråkigt att höra, du får ladda batterierna lungt takt, så hoppas ja att vi stöter ihop nästa säsong
Jag brukar ge mig ut på vattnet när prognosen säger minst 5 m/s i medel, gärna 6 m/s. Har inte använt vindmätaren på länge så vet inte den faktiska vinden.
Härikring, Bollnäs/Ovanåker, kan det vara väldigt byigt. Plötsligt kan vattnet bli vitpiskat å då vill man komma in kontrollerat eller ligga kvar på det stora om man inte ids byta. Jag har då upptäckt att tunna fenor, med lite svep, är lättare för mig att kontrollera när man är toköverriggad, Kanske fenan flexar lite, eller nått.Lite förenklat så styrs maxstorleken på fenan av brädans bredd 30 cm från aktern (1 fot). Det måttet plus några centimeter har varit max vad jag klarat av att hålla kontroll på med mina vader, för egen del.
Det går också göra ganska mycket med bom och mastfot. För att plana tidigt och få bra med lyft så är lite högre bom och mastfoten lite längre bak något som kan hjälpa. Även att lära sig hur man “pumpar” med riggen är ett bra verktyg att ha. Jag har också ställbart uthal på min 8,5, vilket är en stor hjälp i byiga vindar.
frid!
En bild där jag är bra överriggad med 6,4. Men det är bara roligt när man har bra kondition, annars är det bra jobbigt! 🙂
Om jag minns rätt så gick jag in å bytte från 43 cm fena till 38 å sedan körde jag på ett bra tag till! 🙂- Detta svar ändrades 4 år, 3 månader sedan av rillestark.
- Detta svar ändrades 4 år, 3 månader sedan av rillestark.
-
Hej!
Jag seglar också normalt sett på insjöar i Gävleborg. Väger strax över 80. Jag använder för det mesta ett Loftsails Oxygen 8,5. Till lillbrädan som är på 125 lite använder jag en fena på 43cm. På min Kona One så använder jag en fena på 49 cm i lättare vindar å byter ner till 43 om det börjar bli lite stort.
Jag har prövat mycke fenor genom åren, men har fastnat för Select i denna modell:
https://www.surfspot.se/select-power-edge-freerace-freeride.html
De är väldigt trevliga, lättkontrollerade å lättsvängda jämfört med de rakare modeller jag prövat. Dock så blir det lite mera lyft från en rak, men det kan bli tufft i vindbyarna, har jag märkt.Nu har jag int seglat i år tyvärr eftersom jag är hjärntrött å har en balansstörning. Så det får bli nya tag nästa år! 🙂
Frid!
-
Det var en fin stege! 🙂
Min stege är 5,0 sedan 6,4 å sist 8,5. Kan ju verka lite gles, men det funkar för mig som seglar mycket insjö i Södra Norrland. Seglade jag på blåsigare ställen med jämnare vind skulle jag haft nått helt annat.
Tilltalas numera också av det minimala som gör det lätt att välja å minskar underhåll å bök. 🙂
Jag använder för övrigt 5,0 ytterst sparsamt, det blir sällan jämn vind av den magnituden häromkring.
Blåser det lite för mycket byter jag oftast i första läget till en mindre fena.Frid!
-
Jag köpte mitt första stora No-cam segel för ca 12 år, på chans lite snabbt, sedan när mitt mest använda cambersegel gick sönder i underliket så det inte gick att laga. Det blev på många sett en revolution för mig. Det var tungt att hantera för det hade tjock monofilm hela vägen upp till toppen, men det var otroligt stabilt, gav god fart och funkade fint i byiga vindar och förvånansvärt hyggligt överriggad. Det var ett Challenger Sails Fluido i storlek 9,3.
Tyngden gjorde att jag sålde det å köpte ett Simmer Zero Seven istället. 8.3 tror jag. Det blev en riktig favorit! Det här seglet slet jag ut så det till sist sprack från sida till sida ovanför bommen. Lätt att hantera, planade tidigt, riktigt bra fart å tillräckligt stabilt! 🙂
Köpte då ett nytt Simmer V-max 8.6 eftersom jag vart så nöjd med Zero Seven. Tyvärr klickade vi aldrig. Ett bökigt segel som jag hade svårt att få trim på trots att jag hade den rekommenderade masten å allt. Kämpade på i ett par år å bytte sedan in det. Det kan ju vara just den storleken som inte var helt lyckad för jag har ett mindre Simmer som jag är nöjd med.
Bytte till ett Loftsails Oxygen 8,5. Det är det bästa seglet jag haft hittills. Ska man börja med det negativa så saknar det nog lite bottendrag jämfört med de Simmer segel jag ägt. Men det går enkelt att kompensera för det genom att pumpa någon gång plus att mitt ställbara uthal kommer väl till pass. Det positiva är den lätta duken i toppen som gör att det känns mycket mindre i jippar å slag, att det är lätt att trimma för olika förhållanden och det funkar bra i byiga vindar som vi har på sjöarna här i norr. Det är också tryggt när man blir överraskad av nån åskby eller nå så det blir för stort. Har alltid gått att hålla det på nått vis ändå så man kommit in ordentligt! 🙂
Det var några No-Cam segel som jag ägt. Har också haft ett Kona segel i storlek 7,4 i några år, men det seglet är helt annorlunda med sin speciella mastkurva å annorlunda egenskaper. Inget som är kul när det blåser i. Har även ett äldre Simmer X-type 6,4 i Xply som verkar outslitligt å funkar fint.
Frid!
-
Jag har inte haft nå problem med nocam till slaombrädan heller, men jag pressar inte ut den sista knopen, däremot seglar jag överriggad i bland å det fungerar det med. 🙂
Fenvalet är viktigare än cambers, för brädans egenskaper i byig vind, kan jag tycka.frid!
-
Förr seglade jag bara med Cambersegel. Det skulle liksom vara så om man skulle vara med i matchen, tyckte jag då. De senaste 10 åren har jag dock bara använt NoCam. Å är nöjd med det. Enkelt å funktionelt. 🙂
På mitt största, 8,5 kvarat, har jag ställbart uthal å får på så vis ett brett register för de byiga vindar jag oftast seglar i.frid!
- Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av rillestark.
-
Jag kör också Protec ACE Wake hjäm med öronskydd. Funkar kanon för mig! 🙂
Sedan kör jag med denna flytväst från Helly Hansen som passar för sittsele så att den inte glider upp. 🙂
https://www.hellyhansen.com/sv_se/launch-vest-33825Frid!
-
Det är nog sidorna på fenhuvudet som ska skapa passning i boxen. Fram, bak å ovankant ska det vara ett litet glapp, om jag fattat rätt.
Jag brukar använda tunn alutejp eller tjockare plasttejp beroende på hur mycket som behövs. Tejpen håller dock inte så länge, så man får göra om det, så inslipad lack eller färg är nog en bättre mer permanent lösning.frid!
-
När det gäller slag så ordnade det sig för mig när jag började jobba på fotarbetet. Började först på Konan å sedan finslipade jag det på den lilla. Har man inte en lång bräda kan man säkert träna in det på land.
https://www.youtube.com/watch?v=N42o1T2D-5I
frid!