rillestark
Forumsvar skapade
-
Poängen är att rockern på Kona kommer från AHD 310 Pro Race. Med rätt fena & trim så tror jag inte att man blir frånåkt i första taget! :cool2:
Tyvärr har jag för lite surfkompisar här uppe i Södra Norrland för att kunna bevisa min tes. 😉Frid.
-
Kona är ett komplett koncept & byter man ut en del så blir resultatet väldigt annorlunda.
När jag vill ha mer fart så byter jag ut fenan mot en lite kortare rak variant. Jag kör då med en Curtis SR6b 42 & det ger en bräda som går lättare genom vattnet & kanske ger ett par 3 knop på topp, vem vet, jag har ingen GPS! 😉
Men det finns ett pris, man tappar helt brädans lättvindsegenskaper i och med att man får flytta bak mastfoten en 1-2 dm för att få tillräckligt med noslyft jämfört med orginalfenan. Brädan blir därmed obalanserad med centerbordet nere, men roligare med centerbordet infällt helt.Riggen är faktiskt ganska bra & har ett härligt register när man väl vant sig vid den & när brädan är såpass lång som denna så har seglets stabilitet mindre betydelse. Jag seglar den också med ett camber segel i samma storlek & det känns mer som en skillnad i komfort snarare än en skillnad i prestanda. Bytet av fena ger mer, som jag upplever det, än byte av segeltyp.
Frid!
-
Fast är det så att masten ingår, vilket rubriken ger intryck av, så är det ju ett bra pris!
Frid!
-
rillestark
Medlem2 augusti, 2009 vid 00:24 som svar på: Fartåka med kossa, hur minskar man på bromsandet?Mastfoten längst bak i skenan & bommen riktigt, RIKTIGT högt, så att det är obekvämnt innan du kommer i stropparna. Kan du kroka i hängselen stående så är bommen förmodligen alldeles för låg… Då kommer fören att sluta gräva och grejorna kommer att röra på sig. Kolla också att hängselelinorna inte sitter för långt fram, då blir det för tungt i bakhanden & hela trimmet blir fel.
Detta var det jag tyckte funkade bäst på min Mega Cat de år jag seglade den.Frid!
-
Jo, jag tror att du ska ha mastfoten längre bak! 🙂
Frid!
-
En 38 är en ganska stor fena & passar nog bäst för segel runt 7.0. En 34-32 kanske skulle vara bra till 6.0 och blåser det mer å du ändå vill använda denna bräda så kan du ta en större vågfena, typ 30 cm. Brädans egenskaper beror, enligt min erfarenhet, till stor del på vilken fena som sitter på.
Frid
-
Jag tror att du med ett äldre segel bör placera mastfoten långt fram i skenan. I övrigt är det nog bra med centerbordet fullt ner samt en riktigt liten fena, max 30 typ, så att brädan reagerar snabbt på trimändringar. Detta för att nybörjaren ska lära sig principen för hur brädan svänger så snabbt som möjligt. 🙂
Frid!
-
På min 100 l freeride kör jag 28 på insjö med 5.0 men den är i största laget, tycker jag, när det är fullt tryck i prylarna så jag har skaffat en 24 som komplement.
Frid!
-
rillestark
Medlem29 juni, 2009 vid 17:20 som svar på: Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…Route66;554542 wrote:……Men jag skall förklara resten du inte förstod! En bil har ett vist begränsat utrymme, om man inte slänger grejorna på taket vilket är förenat med både kostnader o risker. Nu är ju jag lyckligt lottad att ha en så kallad minibuss vilket ger mig lite mer utrymme än en kombi bil jag har ca 250cm att tillgå innan sikten helt blir för dålig åt höger. Så låt så då titta på Kona alternativen vilket jag gjorde innan senaste köpet som var ämnat åt min son….Nu är det ju så att Joachim sedan en tid tillbaka även säljer Exocet & deras brädor är ju mindre… 😀
Frid!
-
Jag har kört ungefär 25 timmar med Fluido 9.3 och jag tror det kommer att funka bra i de vindregistret du tänkt! Jag använde en 46 fena i lättare vind & en 42 när det blåste i på min Kona. Du kan säkert byta ner till en 38 fena när det blåser rejält för extra fart och större vindregister.
Frid!
-
Jag tror att fenan gav för mycket lyft. Det kan du fixa genom att flytta fram mastfoten. Det flyttar tryckpunkten i seglet längre fram i förhållande till fenan och det blir lättare att falla av.
Att seglet är tungt i bakhanden går enligt min erfarenhet att få ordning på med mer nedhal & då också gärna mer uthal om du har för mycket kraft i seglet.
Men jag lurar på om du inte också hade hängselelinorna för långt fram på bommen?
Jag gillar att ha dem så det blir lite tryck i framhanden när man precis planar. Då brukar det bli bra balans i byarna när tryckpunkten i seglet flyttar sig lite bakåt.Frid.
-
Lattspänningen är förmodligen olika för olika märken & modeller.
Jag seglar med ett Aerotech Zenith (Kona OD). Där är lattspänningen på de nedersta lattorna extrem. Eftersom seglet har liten mastkurva så är det helt avgörande för seglets stabilitet och dragkraft att man spänner de nedre lattorna väldigt hårt. Om lattorna inte böjer sig som S så är spänningen för låg står det i manualen. 🙂 På andra märken skulle säkert lattfickan gå sönder direkt vid denna hårda spänning.Frid!
-
Är det en DivII så lär det nog vara tvärt om. Den planar väldigt tidigt, men är grymnt svår att kontrollera då den planar! :cool2:
Frid!
-
Isbrädan är det enda användbara i den där högen som jag ser på saken. 🙂
Frid
-
Doc;544567 wrote:Varför gå över ån efter vatten? Inte bara blocket bjuder på guldkorn:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22571/limit/recentHärliga brädor! Alphan är samma form som den gamla fina Fanatic Shark & Bic Saxo 265 hyrde jag på Hagapark en dag för länge sedan när det blåste hård kuling & mina grejor var för stora. Seglet var ett 4.1 & det blev en härlig dag att minnas! 🙂
Frid!