rillestark
Forumsvar skapade
-
Nackdelen är att de belastar bommen på en punkt, vilket jag tror troligen dödar en aluminium bom lite snabbare än nödvändigt. På en kolbom av hygglig kvalité tror jag knappast det har någon betydelse.
Frid.
-
@Robosurf 524531 wrote:
Kolla in dessa brädor..:smirk:
De verkar svänga kungligt, men hög fart rakt fram med kontroll verkar, som med många isbrädor, vara problematisk. Skulle gärna pröva Piratebrädan vid tillfälle, verkar vara ett bra koncept! 🙂
Här är en bräda jag seglade på i mitten på nittitalet “WIND COMBI”. Gick ganska bra rakt fram, men svängde sämre. Den var konstruerad kring två kantade slalomskidor.
Frid.
/Richard
-
@surfan 524217 wrote:
jag kan hyra en cobra maskin och så får man köpa några armeringsjärn 22er
Det blir nog fina skador om man kör på ett armeringsjärn med skridskor eller skoter…. :tongue:
Frid.
/Richard
-
@Rasmus_W 521136 wrote:
Dessutom används det i bikupor. Är du helt säker på att det är samma material bara för att värmesköldarna är uppbyggda av sexkantiga saker?
Det är inspirerat av bikupor eftersom formen är densamma, därav namnet. 🙂 Får bina vara i fred så skapar de ju själva denna struktur, liksom getingar.
“honeycomb” är ett utseende, i detta fall på distansmaterial & inte en produkt. Detta utssende finns på flera olika typer av produkter eftersom det bildar en väldigt stark struktur.Frid!
/Richard
-
Jag menade att seglet är lite obalanserat i den fasen jämfört med ett cambersegel. Det drar dock bra.
Jag håller med dig om att man inte tjänar någe på att tokdra i nedhalet. Då blir det som sagt bara dött.Jämfört med Kona OD seglet så twistar Fluido mycket mer även med minsta möjliga nedhal. OD seglet är mycket speciellt på gott och ont. Bland annat har seglet en mycket rakare mastkurva än Fluidon. Skillnaden när man placerar dem på varandra är spektakulär.
Detta är tror jag anledningen till att Kona OD (Aerotech Zenit) tar grym höjd.Frid.
/Richard
-
Jag har seglat ca 25 timmar på Fluido 9,3. Jag har också fullcambrade racesegel så jag kan göra en liten jämförelse.
Fluidon är betydligt lättare att få upp ur vattnet. Man känner vinden bättre i det mellan byarna och det är lite mindre stabilitet i det just i accelerationsfasen upp i planing. Då får man jobba lite. När man har fötterna i stropparna & fullt ös går det som tåget. 🙂
Det går också bra att segla det kontrollerat duktigt överriggad, vilket förvånade mig första gången det hände.
Jag sålde mitt eftersom jag ville segla mer med Kona OD 7,4 som behövs för att tävla i den klassen. Det seglet är sämre än Fluido på allt utom kryss, eftersom Fluidon har för mycket twist för att prestera på topp där.
Det var mina erfarenheter lite sammanfattat.
“stefanlindmark” här på konfen äger numera 9,3:an. Skicka honom ett PM kanske?Frid!
/Richard
-
Så länge brädan inte innehåller vatten så finns det inga problem. Finns det vatten i den kan den förmodligen delaminera när vattnet fryser. Misstänker man att den har tagit in lite vatten är det bättre att förvara den varmt. Har man då luftskruven öppen hinner den nog kanske torka en hel del på en vinter.
Frid.
/Richard
-
Du har ju en sån fin traktor i din profil bild… :cool2:
Det här lilla Youtube klippet kanske kan roa lite i allt elände?
[YOUTUBE]a1ThSi1wbqU[/YOUTUBE]
Frid.
/Richard
-
En bild på detta coola tillbehör kanske?
Frid
/Richard
-
rillestark
Medlem18 oktober, 2008 vid 09:03 som svar på: Hur många vindsurfande par finns i Sverige?@annasofia 508832 wrote:
Går det inte bra med en kitetjej?:smile:
Härligt filipl nu har du ju en dejt! 😀
Frid.
/Richard
-
@RobRox 508264 wrote:
Jobbade hemma och bestämde med Don Cavalli om en session på lunchen bra vind och fina vågor för hans KONA. Underbart ljus att fota i synd att det inte fler ute och körde. Men på http://www.stoneandwater.nu finner ni alla bilder från idag.
Härliga bilder! Det var en väl använd lunch!
Frid.
/Richard
-
Jag har seglat många sköna timmar på Challenger Fluido i storlek 9,3. Kan rekomenderas! Riggas på 490 och klarar både lätt vind & när det blåser i ganska bra!
Frid,
/Richard
-
@kiters_se 506906 wrote:
Klicka på eng flagga sedan på “from dream to reality”, scrolla ner lite så står det 50,57 över 500 meter. Om detta är ett officiellt rekord eller ej det vet jag inte.
Peter
Stycket handlar om Kitesurfarens hastighet på 500m & inte båtens.
Frid.
/Richard
-
Det var Alex:s medelfart de snackade om å inte sin egen. De är inte där än…
Om jag fattat rätt. 🙂Frid.
/Richard
-
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=xFJocBvj-_w[/YOUTUBE]