rillestark
Forumsvar skapade
-
rillestark
Medlem9 september, 2008 vid 21:19 som svar på: Hur liten fena kan man använda på en lättvinds slalom bräda?Hej Henrik!
Jag var me på JBSS training camp i Klitmöller i början av 90-talet & kommer fortfarande ihåg dina lektioner om “Loss” & “kontrol” eller någe dylikt. Detta har hjälpt mig mycke genom åren! 🙂
Är allt bra med dig?
Jag har fortfarande kvar Sailworks Race seglet på 4.1 kvm jag köpte av dig.
Använder det en gång vartannat år ungefär. 😉Frid.
/Richard S
-
Menar du en sådan här som Neilpryde har som man sätter bak på flytvästen?
Frid,
/Richard
-
Det ökar brädans friktion i vattnet, men den blir blank & fin när den ligger på land… 😉
Denna artikel hitta jag på nätet:
Bottenfinish?Frid,
/Richard
-
rillestark
Medlem5 september, 2008 vid 21:32 som svar på: Utrensning av vindsurfingbutik i stockholm@simpa 497190 wrote:
Lite annan anda än den där Joachim “Kona” Larsson som inte har förstått vad marknadsföring innebär riktigt. Tror även att han inte har förstått vad vindsurfing är för något.. Kanske dags att inse att detta inte är en segelbåtsklubb.
Jag var i på lördags & handla på surfspot och tycker det är en trevlig & bra affär me fina prylar, sedan åkte jag tilll Västerås å segla JKV-brädan tillsammans med bland annat ovan nämnda Joachim Larsson och det var också härligt! :laugh: Vi hade spännande racing en dag när andra på detta forum stannar inne, sitter framför datorn och pillar navelludd. :smirk:
Jag tror att vindsurfing är något för alla, som kan utövas årets alla dagar å inte bara av en liten elit när det blåser småspik. 😀
Kanske den där Joachim också delar den åsikten, fråga när du träffar honom, vet ja!Frid,
/Richard
-
@Rasmus_W 494592 wrote:
Att hålla 6.0 i 12-13 m/s är för den delen ingen lek.
Skämtar du? :frown: Det är ju då det börjar bli roligt! 🙂
Frid,
/Richard
-
@BooMan 492494 wrote:
Tack för tipset, får prova det! “BTW” Brädan jag köpte av dig är kalas, och kusinen som fick den är kanonnöjd…
Det var härligt att höra! 🙂
Frid.
/Richard
-
Pröva att vaxa med vanligt bilvax utan polish på masten & insidan på cambrarna så roterar de lättare. Eventuellt kan du nog t.o.m. pröva med lite stearin på cambern.
Jag har ett bra torrt smörjmedel som heter McLube men det är dyrt & svårt att få tag på.
Frid.
/Richard
-
Startspärr är nog inge problem. Värre är det med fjärrstyrt centrallås. Där varier nog tåligheten mot vatten avsevärt.
Frid,
/Richard
-
Jag har en hängsele som har en speciell ficka för nyckeln. Funkar perfekt!
Frid,
/Richard
-
Det var roligt att höra att jag kunde hjälpa till! 🙂
Frid,
/Richard
-
Det var en härlig bild! Trimmet på seglet ser fint ut! Tror inte det går att få dessa att tvista så mycket mer. Drar man för mycket nedhal blir det nog för fladdrigt istället så seglet blåser sönder.
Däremot är nosen på din bräda väldigt hög och seglet tätar inte alls mot brädan med underliket vilket talar för att mastfoten är för långt bak. Min enkla bildanalys förutsätter att du har fötterna i stropparna och fullt ös när bilden togs.
Du kan nog pröva med mastfoten i princip längst fram och höja bommen rejält så att det känns bra när du står i stropparna. Om brädan suger fast med nosen så höjer du bommen ytterligare lite till. Om bommen blir otrevligt hög flyttar du bak mastfoten ett par centimeter istället och ev sänker bommen något.
Ju längre bak du flyttar mastfoten desto mer lyft får du från fenan och nosen på brädan går högre. Det blir dock väldigt otrevligt om mastfoten hamnar för långt bak, vilket kan hända med äldre segel med tryckpunkten långt bak. Resultatet blir att brädan vrider upp mot vinden.
Har du mastfoten för långt fram så kommer det bli svårt att styra upp brädan mot vinden och underliket på seglet tar i ovansidan på brädan när du försöker luta bak riggen. Det är nog lättare att märka av detta med nyare segel. Särskilt med nyare segel på äldre brädor med mastfoten långt fram.Bommen har en effekt som påminner lite om mastfoten fast på ett annat sätt. Hög bom ger ett lågt tryck på mastfoten och en högre nos på brädan, låg bom ger då ett högt tryck på mastfoten & en låg nos.
Det är i enlighet med mina erfarenheter, men det kanske finns någon som har en bätrre förklaring av brädans och riggens samverkan.
Lycka till på nästa tur!
Frid,
/Richard
-
Det funkar utmärkt. Du behöver bara flytta fram mastfoten eftersom tryckpunkten är längre bak på just det segel du valt. Min erfarenhet att det finns en större variation på tryckpunktens placering på äldre segel. Är det ett enklare segel varierar också positionen med vindstyrkan & farten på brädan, vilket gör att seglet känns betydligt mer obalanserat.
Den framflyttade mastfoten kan du delvis kompensera med en något högre bom än vad du brukar ha.Frid,
/Richard
-
@Turbo 486694 wrote:
Sen när jag väl kommit upp i planing och fått i fötterna i fotstropparna så bär det iväg ordentligt. Då uppstår nästa problem. Jag lyckas inte lov upp på kryss. Efter som akterliket ligger mot brädan så kan jag inte luta seglet mer bakåt och fotstyra går inte. Trots att jag tar i med benen så lyckas jag inte kantställa bräda. Vad har jag missat eller vad gör jag fel?
Då har du nog mastfoten för långt fram. Om du flyttar bak den går den lättare att lova upp och den undre delen av akterliket går inte lika lågt mot brädan. Eventuellt kan också fenan vara för liten.
Frid,
/Richard
-
Jag har haft en Mega Cat i några år. Jag använde samma segel som till andra brädor fast med mindre nedhal och mer buk. Jag har också haft ett riktigt Gasstra Raceboard segel i storlek 7,5. Det hade buk hela vägen upp till toppen och väldigt lite tvist. Extrem motor i lättvind. Kryssade otroligt men var bängligt när vinden tog i.
På slutet seglade jag med det Challenger Fluido 9,3 som jag nu har till salu. Fungerar otroligt bra när det är planingsvind, dock har det seglet nog för mycket tvist för att funka bra i lättvind. Det fungerade inte så bra att rigga detta segel med lite nedhal med den mast jag använde.
Frid,
/Richard