rillestark
Forumsvar skapade
-
@Knatte 485980 wrote:
Tror knappast att det var några 30 knop i den sekvensen..
Man kanske kan klämma upp ekipaget 30 knop i bra förutsättningar mm., men aldrig att de gjorde 30 knop i filmen:grin:Strax innan seglaren fram fäller sitt segel går det bra fort… Filmen är tyvärr inge vidare kvalitet i övrigt tyvärr.
Frid.
/Richard
-
Jag tror att orsaken är att nybörjare ska ha lätt att lära sig svänga, samt att det ska funka på de grunda vatten som man ofta är på i början. En stor fena gör ju brädan trögsvängd.
När man passerat nybörjare, så bör man ju köpa ett antal fenor så man kan täcka olika vindar & segel.Frid,
/Richard
-
@Rasmus_W 483648 wrote:
På gymmet brukar jag göra marklyft. Det frestar betydligt mer på ryggen än vad nedhalande gör, och det är också syftet med marklyft.
Varför är alla så rädda för att belasta ryggen? Den tål massor, så länge den belastas rätt.
Det går inte jämföra marklyft med att dra nedhal. Marklyft är skonsamt i jämförelse. Man sitter ju på backen och har en väldigt ogynsam belastning på nedre delen av ryggen. Det enda som kan hjälpa lite är om man sträcker ut ryggen och försöker skjuta ifrån med benen. Den här rörelsen är rena döden för ryggen.
Frid,
/Richard
-
Köp en nedhalsvev! Även en riggpinne frestar på ryggen, vilket inte en vev gör.
Frid.
/Richard
-
Jag har just gjort min första dag på 7,4 seglet till Kona och kan komma med lite tips.
Först så ska de tre nedersta lattorna vara riktigt hårt spända. De övre lattorna ska bara spännas så det blir rynkfritt, inte mer, annars får seglet fel form i toppen.
Nedhal ska vara så lite som man kan komma undan med. I lättvind kan seglet vara rynkigt under bommen och i hårdare vind så att det är lite löst mellan de två översta lattorna. Jag trodde inte själv riktigt på detta faktiskt, utan var övertygad om att jag hade för lite nedhal idag när vinden kom, men seglet tvistade ut perfekt och balansen var bra. 🙂 Det måste nog bero på den raka mastkurvan.
När det gällde uthalet hade jag så löst att seglet gick emot ungefär halva bommen vilket funkade fint även när vinden tog i.
Till den här riggen är det absolut nödvändigt med ställbara hängselelinor eftersom man bör ha mastfoten långt fram och hög bom för att få bra prestanda både i lätt & hård vind. Justerbart uthal kan kanske också vara bra.Frid,
/Richard
-
Jag kan garantera att du ska ha högre bom. Det är därför du inte kommer bak i stropparna…
Upp till nästippen är inte helt orimligt på en courseracer.
Min erfarenhet kommer av att jag också använder samma segel till min Cat som till slalombädan.Frid,
/Richard
-
Hur blev dagen? Var det en bra surfspot?
Frid.
/Richard
-
Jag tror att du ska ha bommen betydligt högre när du seglar Equipe mot när du seglar Go med samma rigg. Sen är det nog så att du kan ha mindre nedhal till Equipen, vilket flyttar bak tryckpunkten lite. Även hängselelinorna bör nog vara längre. Jag har justerbara linor på min långa bom, vilket är en stor fördel.
Den här känslan du beskriver gissar jag beror på att Equipen trots att mastfoten är längst bak har ett större avstånd mellan mastfot och fena än Go. Detta kan kompenseras till stor del genom en högre bom.Frid,
/Richard
-
Nej, tyvärr. Har bara seglat på Bergviken några gånger. Vid Norrlandsporten och Kungsgården vid sydostlig sjöbris.
Jag brukar ofta segla vid Vevlinge i Varpen. Jag skulle tro att det funkar fin idag. Det blåser ganska bra i Runemo just nu så jag drar nog dit strax.
Frid,
/Richard
-
Hej!
Såg trevligt ut det där. Var gick du i?
Jag hänger gärna på om det blir någe segla i morgon!/Richard i Runemo
-
@Svenne 470859 wrote:
Jem Hall har ett tips som jag har haft stor nytta av. Våga släpp riggen och försök att dra bomhanden i vattnet. Kan du det böjer du tillräcklig på knäna och lutar dig framåt så det räcker.
Tack för detta tips! Och video illustrationerna. Det var guld! 🙂
Frid.
/Richard
-
Jag har seglat mye trimbox och har fortfarande kvar en bräda med en sådan.
Farten beror på vattnet. Är det stökigt så går brädan fortare med fenan längre fram eftersom den då kommer närmare mastfoten, vilket ger ökat lyft och högre nos på brädan. Vid plattvatten är brädan förmodligen snabbast med fenan längst bak. Brädan svänger dock som redan sagts ovan mycke bättre med fenan längre fram.
Min erfarenhet generellt är annars att det funkar bra att gå efter segelstorlek. Stora segel, fenan längst bak, små segel, fenan längst fram, osv.Frid,
/Richard
-
rillestark
Medlem19 maj, 2008 vid 21:04 som svar på: Off topic- Finns tillstånd för Steffo så det finns skydd av Yttrandefrihetslagen?Det kan inte vara riktigt. Artikeln var nog en tidningsanka.
Frid,
/Richard
-
rillestark
Medlem7 maj, 2008 vid 15:44 som svar på: Ngt att tänka på för er som tar båten till er spotDet var försent. Hela förloppet är bara ett par minuter från lugn till katastrof. Jag är ganska säker på att ingen på plats trodde det skulle bli mer än lite regn och några kastbyar. Det här är alltså filmat på en insjö, om än en hyggligt stor sådan.
Frid.
/Richard
-
Fina bilder som jag tror är från samma ställe (Brittany). Det är i alla fall samma snubbe som seglar.
Frid.