rillestark
Forum Replies Created
-
Jag bryr mig!
Tror att en bräda med centerbord som har riktigt bra prestanda kan bredda sporten.
Desutom för oss surfare som bor i inlandet och seglar på sjöar med allt vad det innebär i byig och opålitlig vind, innebär det massor med fler seglingsdagar.Frid.
-
Svar till:
Jag tyckte att dragläget låg alldeles för långt fram i seglet och kastfall kändes otäckt nära hela tiden…
//Stewe[/ QUOTE ]
Din beskrivning passar in på pricken hur jag upplever mina segel om jag valt en för styv mast.
Frid.
/Richard
-
För styv mast kanske?
Frid.
/Richard
-
Förlorad neccesär på Torö i söndags
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=241524
Frid.
-
Som jag ser på saken, så har du fortfarande alldeles för lite nedhal vid mastfoten.
Seglet skall vara plant i toppen när det ligger på backen och akterliket skall vara löst.
Det borde kännas obalanserat och tungt som det är riggat nu.Här är lite tips från Gaastras hemsida:
http://www.gaastra.com/sails/rigging-guides/tuning/freeride.htmlFrid.
-
Priset beror på vikt och sträcka.
Komplett prislista finnes här:
http://www.bussgods.seMin erfarenhet av Bussgods är att de är rädda om prylarna man skickar. De är inte överkörda av en truck, eller krossade, vilket jag sett exempel på från ASG, Bilspedition (Shenker-BTL) och Posten. Har skickat ömtåliga modellflygprylar över hela Sverige med Bussgods. Har alltid fungerat bra!
Frid.
/Richard
-
Jo, Hölick har en superfin strand som är öppen åt Sydost till Sydväst, det dock sällan det blåser på Syd. Det finns också en bra strand som ligger mot Sydväst-Väst, Storsand. Den är mera användbar. Dock så är vågorna mindre. Kuggören skulle jag inte rekommendera. Otroligt stenigt. Det är nog svårt att hålla utrustningen hel där.
Norr om Kuggören finns Sandviken som är öppen mot Nordost. Missar man stranden så är det dock bara vågor som bryter över sten.
Vid Hölick finns en trevlig Camping och en bra fiskrestaurang. Brukar åka dit med båten på sommaren.
Frid.
/Richard
-
Bara brädan inte är helt felkonstruerad, eller alldeles för stor eller mycket för liten, så går det att segla riktigt fort. Rätt segelstorlek som är rätt riggat, med anpassad storlek på fena med en bra och tunn profil och rätt trim betyder mycket mer för farten än vilken bräda man har.
Har man något mer än sista decimetrarna på brädan och fenan i vattnet när det går undan så tror jag att trimmet är fel.Frid.
/Richard
-
Jag köpte en digitalkamera i höstas. Nu när våren snart är på gång så önskar jag att jag kunde investera pengarna i surfgrejor istället. Fotografer finns det tillräckligt av, dessutom är det så svårt att segla och fotografera samtidigt.
Frid.
/Richard
-
För mig är han verklig, jag upplever hans kärlek och omsorg i mitt liv. Söker man honom ärligt och uppriktigt så får man också möta honom. Bibeln, Ordet, är fantastiskt. Jag känner kraften och livet när jag läser min bibel. Här kommer några svåra bibelord att meditera över:
Matt 5:44 Men jag säger er: Älska era fiender, välsigna dem som förbannar er, gör väl emot dem som hatar er, och be för dem som hånar och förföljer er,
1 Petr 2:2 Och längta så som nyfödda barn efter ordets oförfalskade mjölk, så att ni kan växa upp genom den,
1Joh 5:6 Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus, inte bara med vatten, utan med vattnet och blodet. Och Anden är den som vittnar, ty Anden är sanningen.
1Joh 5:7 Ty tre är de som vittnar i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett.
1Joh 5:8 Och tre är de som vittnar på jorden: Anden, vattnet och blodet och dessa tre är samstämmiga.
Som svar på frågan vill jag säga att jag inte tror på utvecklingsläran. Titta runt omkring, ser ni någon utveckling av naturen och jorden? Däremot ser jag hela tiden hur djur och natur bryts ner. Tänk på funtionen hos dina ögon! Vetenskapen kan inte förklara hur det fått sin funktion genom utvecklingsläran.
Jag tror att GUD har skapat allt, och också att han älskar sin skapelse och vill den väl, bara vi lyssnar till honom.Frid.
/Richard
-
Jag har ägt en Gecko 278 och tycker att det är en väldigt bra bräda. Jag körde tyvärr av vägen och la bilen ovanpå brädan viket den inte mådde bra av!
Efter olyckan köpte jag en AHD 275 Freeride. AHD väger mindre, men Geckon var mycket mer lättseglad. Otroligt lätt att gippa med, gick mjukt i gropig sjö och fantastiskt snabb med bra fenor. Jag till och med körde några slalomrace med den på Öland och farten var det inget fel på. Tyvärr hade jag ingen sjögräsfena, vilket blev min akilleshäl. Den planar dock senare än AHD och reagerar inte lika bra på pumpning. Jag använde segel från 4.6 till 6.7 med gott resultat om man väljer rätt fena. Favoritkombinationen var Gastra Course/Slalom Pro 6.2 med en väldigt tunn 32 cm slalomfena. Grymt snabb och lättkontrollerad. När tyngre och duktigare surfkompisar hade svårt att hålla sina 5.7 segel så seglade jag med max fart, full kontroll och nästan endast fenan i vattnet! Jag funderar faktiskt fortfarande på att köpa en begagnad, men fenboxen, Trimbox, får mig att tveka. Det blir allt svårare att köpa bra fenor till den eftersom endast BIC använder den idag. Dessutom har jag idag väldigt fina fenor med PowerBox. Super 32:an har jag tyvärr inte kvar.Frid!
/Richard
-
Jag tror att trögflytande vax är att rekommendera eftersom effekten blir bättre om vaxlagret är lite tjockare.
Låt bara vaxet torka ordentligt innan man riggar. Jag tror att lösningsmedlen som används i en del vaxer inte är så nyttiga för materialen i seglet.
Richard.
-
Vaxa masten med ett bilvax utan slipmedel. Lägg på flödigt och låt det torka, sedan riggar du med masten utan att polera den. Då får du även lite vax i mastfickan och på camberna. Har man gjort den här proceduren ett par gånger så blir riggningen mycket lättare. Camberna nöter heller inte lika mycket på masten.
Frid!
Richard
Sundsvallssurfarna -
Vid Storsand norr om Hornslandet är det stenigt.
Mvh
Richard Starkenberg
-
Det är fullt seglingsbart. Problemet är att när vinden liger rätt är också sjön grov. Strandkanterna runt om består av, förutom en liten sandsträcka, stora stenar. Vågorna bryter kraftigt mot stränderna. Detta innebär att det finns inget utrymme för misstag och dåligt med alternativa ställen att gå iland på. Man bör inte vara ensam när man seglar där.
Mvh
Richard Starkenberg