rillestark
Forumsvar skapade
-
Härligt att höra att det fungerar! 🙂
För min egen del så hindrar halsont, så det blir inget seglat för mig idag, trots fina vindar.
Frid!
-
Mera nedhal, skulle jag tro, och mindre uthal. Precis som redan sagts här ovan. 🙂
Tittar du på den andra våden uppifrån, dvs mellan 2 & 3:dje lattan så kan det vara löst in till hälften åtminstone, om detta segel funkar som mina Simmer.
Den nedre lattan ser ut att behöva spännas något lite till när du fått ordning på det andra.Frid!
-
En bild eller två på riggat segel skulle va till hjälp! 🙂
Frid!
-
Jo, att vissa nyare segel för småbrädor inte går så bra ihop med längre brädor har jag också märkt. Sailloft Traction blir nog nå helt annat om du riggar det med lite buk och spänner de nedre lattorna lite extra, fast dock inte så de blir som S. Då får du nog lite extra drag. 🙂
Det blir intressant att höra fortsättningen! :cool2:
Frid!
-
Jo, så är det ju. Jag har dock inte träffat honom, vad jag vet, även om jag bott i trakterna i många år. Det vore kul att få prata en stund! 🙂
Frid!
-
@Micke_G 734791 wrote:
Halloj!
Detta är användande utan aquapack eller liknande. Jag ploppar ner nallen i fickan på flytvästen (som definitivt inte är vattentät). Smidigt.
/MickeJo. jag trodde också att det funkade och körde så ett tag. Sedan kom dagen när jag klantade till ingången till en jipp där jag kom in med fullt tryck och åkte över styret, så att säga, i över 20 knop. Vattentrycket fyllde telefonen med vatten direkt trots stängda luckor. 🙁
Jag använder nu en TomTom Multisport sedan över ett år tillbaka. Den har klarat jobbet väldigt bra, så långt. 🙂
Frid!
-
Jo, Chinook Race har jag med, Väldigt nöjd med dessa! 🙂
Frid!
-
Jag kör med TomTom Multisport. Den är tät till 5 ATM (50 m), vilket kanske är gränsfall, men det har funkar bra i över ett år nu. Det är trevligt med GPS så man ser tid, fart & sträcka i realtid och även kan studera äventyret i efterhand. 🙂
https://www.tomtom.com/sv_se/sports/multi-sport/products/multi-sport-gps-watch-hrm/dark-pink/
Frid!
-
Det blir lurigt för den gamla riggen är gjord för brädor där mastfoten sitter bra långt fram. Men om du skjuter fram mastfoten så långt det går på Futuran så kanske funktionen blir hygglig.
Annars så det nog också så att den moderna 6.5:an klarar mer vind om den är riggad korrekt än vad den gamla 5.4 kan hantera. 🙂
Frid!
-
Nej, troligtvis är den olycklige vindsurfaren Remo Diethelm. 🙁
http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Diver-killed-by-windsurfer/Frid!
-
rillestark
Medlem22 juli, 2015 vid 15:25 som svar på: Hur trimma för att få brädan "högre" i vattnet?Jo, Falcon är nog på rätt spår. 🙂
Mina Simmer segel har bra med mastfotstryck så mastfoten har jag ganska långt bak. Det höjer ju liksom bommen, men så högt man klarar av kan inte vara fel, eftersom det också minskar trycket på mastfoten.Frid!
-
rillestark
Medlem21 juli, 2015 vid 11:25 som svar på: Hur trimma för att få brädan "högre" i vattnet?@Maak13 734538 wrote:
Tjena.
Ursäkta att jag kapar tråden. Men vad händer egentligen om man kör en för stor fena? Ex om man kör 41 cm till 6.3?
Och är det bredden eller volymen på brädan som bestämmer längden på fenan?En klassisk tumregel är måttet OFO (One Foot Of) för att ungefärligt bestämma den största fena som brädan är lämplig för. Det är brädans bredd i botten en fot (30 cm) från brädans akter.
Att segla med 41 cm till 6.3 är inga problem vid t.ex byig vind när man vill plana så tidigt som möjligt & behålla farten i vindhålen. Vad som händer i de värsta byarna är att det kan blir hårt åt vaderna och att brädan kan bli ostyrig när man slörar, som jag uppfattar saken. Detta kan kompenseras till viss del genom att flytta fram mastfoten, skulle jag tro. 🙂
Frid!
-
Jo, jag har haft seglet i 3 år och gjort bra många timmar. Eftersom jag håller till en bit in i landet & seglar mest insjö så det är mitt mest använda segel i de byiga växlande vindarna.
Det tar ett tag att hitta sitt trim så ta dig gärna tid att experimentera. 🙂
Ställbart uthal är en bra grej, speciellt på större segel så det kan jag ju rekommendera. Position på hängselelinor är viktigt det med och det skadar inte att ha lite längre mellan linorna i början än vad jag har.Jag har dock ett viktigt råd på vägen och det är att helst bara ändra en sak åt gången. Annars blir det svårt att lära sig vilken justering som ger vilken effekt, så att säga. 🙂
Frid!
-
Jag har alltid i alla tider kört med Atan eftersom mina lite bredare fötter gillar mjuka skor som inte klämmer någonstans.
Men i höstas vad jag förbi Surfspot i jakt på ett par nya skor för mina var bra slitna. Då vidgade jag vyerna och prövade igenom det mesta.Hittade då dessa: Xcel Infiniti boot 5mm round toe.
Nu har jag seglat 3 gånger med dem & jag blir bara mer & mer nöjd. De har liksom rätt kombination av stabilitet & mjukhet på nått vis. Jag upplever att det är lättare att komma i och även ur stropparna & ändå mjuka så man kan hooka fast sig med tårna, samt bra bredd i tåboxen. Skulle tro att de blir mina nya favoriter! 🙂
Frid!
-
Gränsen går enligt instruktionerna när lattan börjar bli som ett S. Då ska man släppa efter lite. I övrigt så bör man spänna åtminstone tills rynkorna försvinner helt. För låg spänning blir ju till veck och punktbelastning, vilket kan leda till revor.
Jag har dragit lattan genom fickan på nått sent 80-tals segel, för bra länge sedan, men det här är sytt på ett helt annat sätt så det ska mycket till, skulle jag tro.
Frid!